Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roadman
Jag har en 854 GLT -95 med 21200 mil som det låter om :shock:
När jag kör iväg på samtliga växlar så rasslar det nåt hemsk upp till 1800 rpm sen är
det dödstyst och detta är bara under belastning, ligger jag bara och "kör" utan belastning under
1800 rpm så är det oxå tyst.

Jag har lyft upp den på jobbet och jag tror ljudet kommer från växellådan!?

Har någon en idé på vad det kan vara? Låg oljenivå, slut växellåda...???

// Peter
av *pettson*
Roadman skrev:Jag har en 854 GLT -95 med 21200 mil som det låter om :shock:
När jag kör iväg på samtliga växlar så rasslar det nåt hemsk upp till 1800 rpm sen är
det dödstyst och detta är bara under belastning, ligger jag bara och "kör" utan belastning under
1800 rpm så är det oxå tyst.

Jag har lyft upp den på jobbet och jag tror ljudet kommer från växellådan!?

Har någon en idé på vad det kan vara? Låg oljenivå, slut växellåda...???

// Peter
kontrollera oljenivån. Annars talar vi om en sliten växellåda. Men själva ljudet är inte nån fara utan lådan är känd för *arbetsljuden* det hörs klart och tydligt om man åker längs en vägg t.ex..
av Roadman
Tackar för snabba svar...!

Det innebär att jag kan fortsätta att köra med denna låda?? Hur länge kan den hålla??

// Peter
av *pettson*
Roadman skrev:Tackar för snabba svar...!

Det innebär att jag kan fortsätta att köra med denna låda?? Hur länge kan den hålla??

// Peter
tja hur långt är ett rep?... Det är samma chans att vi anger rätt svar på bägge frågorna..
av Anteandre
Hejsan hoppar på den här tråden lite.
Jag bytte tätningarna på lådan vid drivaxlarna och såg då innan jag tappa oljan att den var överfylld ganska mycket.
Jag fyllde sedan på olja till nivåpluggen som det ska vara , men sedan dess har det vinigt lite i lådan (inte mkt) upp till ca 1800 varv sedan tystnar det.
Så min fråga är ska man överfylla lådan ???
mvh ante
av *pettson*
Anteandre skrev:Hejsan hoppar på den här tråden lite.
Jag bytte tätningarna på lådan vid drivaxlarna och såg då innan jag tappa oljan att den var överfylld ganska mycket.
Jag fyllde sedan på olja till nivåpluggen som det ska vara , men sedan dess har det vinigt lite i lådan (inte mkt) upp till ca 1800 varv sedan tystnar det.
Så min fråga är ska man överfylla lådan ???
mvh ante
Överfylld? Överfylla`? Påfyllnings/nivåpluggen sitter ju ÖVER drivaxlarnas nederkant i nivå så då bör ju nivån ligga på den höjden när allt är frid och fröjd?.
av Anteandre
Ja jag vet var oljepluggen sitter. Jag tappade ur oljan innan jag bytte tätningarna för att inte det skulle rinna ut och för att ett oljebyte var nödvädigt tyckte jag. Innan jag bytte/tappade ur oljan var lådan tyst ,men efter jag fyllde på enligt vad det skulle vara (mängd/nivå) så har den vinigt lite och det tycker jag är konstigt.
Så jag bara undrar om man brukar överfylla lådan för att den ska vara tyst eller? ??:-/
Den är fin och mjuk i synkringarna så vet du pettson om det är utgående lagret som är på gång eller???
Bara orolig för jag har precis satt på drag för jag har köpt husvagn och vill ju inte att lådan ska gå ner sig....
Vore mkt tacksam för att bolla lite ideer och förslag
mkt andreas
av *pettson*
Anteandre skrev:Ja jag vet var oljepluggen sitter. Jag tappade ur oljan innan jag bytte tätningarna för att inte det skulle rinna ut och för att ett oljebyte var nödvädigt tyckte jag. Innan jag bytte/tappade ur oljan var lådan tyst ,men efter jag fyllde på enligt vad det skulle vara (mängd/nivå) så har den vinigt lite och det tycker jag är konstigt.
Så jag bara undrar om man brukar överfylla lådan för att den ska vara tyst eller? ??:-/
Den är fin och mjuk i synkringarna så vet du pettson om det är utgående lagret som är på gång eller???
Bara orolig för jag har precis satt på drag för jag har köpt husvagn och vill ju inte att lådan ska gå ner sig....
mkt andreas
Lådorna är inte kända för att lagren går ned sej. Lådorna rasslar friskt i kallt skick. Rätt lagerspel får man först i drifttemp. Det syns också när man öppnar lådorna. Vore mycket intressant att träffa han på mitsubishi (jodå det är mitsubishis låda) som konstruerade dessa lådor. Att sätta två koniska lager (ett i varje ända på drevstockarna) och så ha både stål och alumaterial som längdar sej.. Spåren som blir i lådorna är både i botten på lagerhusen och i lagerbanorna.. Med andra ord.. ibland centrerar inte stockarna och obland är dom så längdade att dom är så tajta att dom gör spår i aluminumhuset, trots detta håller dom runt 35-40.000 mil..
Nej man ska inte överfylla lådan för att få tyst. Dock kan sorten olja spela roll hur tyst lådan ska bli. Jag för min del kör redline oil i bilen. Och jag funderar på att köra syncromesch ifrån GM istället.. Den blir tystare med just en sortens olja.. Min låda låter inte nåt speciellt då det är en 2001 års modell på låda jag använder i min 1994 års modell av bil. Lådan har endast gått 4500mil men ändå så finns det drevljudstendenser trots detta..
Användarvisningsbild
av mrEasywin
*pettson* skrev:
Anteandre skrev:Ja jag vet var oljepluggen sitter. Jag tappade ur oljan innan jag bytte tätningarna för att inte det skulle rinna ut och för att ett oljebyte var nödvädigt tyckte jag. Innan jag bytte/tappade ur oljan var lådan tyst ,men efter jag fyllde på enligt vad det skulle vara (mängd/nivå) så har den vinigt lite och det tycker jag är konstigt.
mkt andreas
Lådorna är inte kända för att lagren går ned sej. Lådorna rasslar friskt i kallt skick. Rätt lagerspel får man först i drifttemp. Det syns också när man öppnar lådorna. Vore mycket intressant att träffa han på mitsubishi (jodå det är mitsubishis låda) som konstruerade dessa lådor. Att sätta två koniska lager (ett i varje ända på drevstockarna) och så ha både stål och alumaterial som längdar sej.. Spåren som blir i lådorna är både i botten på lagerhusen och i lagerbanorna.. Med andra ord.. ibland centrerar inte stockarna och obland är dom så längdade att dom är så tajta att dom gör spår i aluminumhuset, trots detta håller dom runt 35-40.000 mil..
Nej man ska inte överfylla lådan för att få tyst. Dock kan sorten olja spela roll hur tyst lådan ska bli. Jag för min del kör redline oil i bilen. Och jag funderar på att köra syncromesch ifrån GM istället.. Den blir tystare med just en sortens olja.. Min låda låter inte nåt speciellt då det är en 2001 års modell på låda jag använder i min 1994 års modell av bil. Lådan har endast gått 4500mil men ändå så finns det drevljudstendenser trots detta..
Jag trodde i min enfald att volvo utvecklade sina lådor själv tillsammans med Aisin(som inte är mitsubishi). Att man trycker i både mitsubishi motor och låda i GDI varianten av s40 verkar ju konstigt om man redan kör på mitsubishilådor(eller renault på dom motorsvaga modellerna).

Nya problem igen... tänkte montera dit en f&o[…]

Hej! Har fått problem med min förard&ou[…]

Så med motorn igång och stillastå[…]

Bakljus XC 60 -18

I Kina kan de byta ut glas/plast men i konsumtions[…]