Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeH
Hej
Jag har fått en felkod på sockel A2 som heter 5-2-1 dvs Motr 4.3 Förvärmning främre lambdasond felaktig, Fenix 5.2 Förvärmning lambdasond felaktig.
Hur åtgärdar jag de felet, måste jag byta lambdasonden?
Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Hej
Jag har fått en felkod på sockel A2 som heter 5-2-1 dvs Motr 4.3 Förvärmning främre lambdasond felaktig, Fenix 5.2 Förvärmning lambdasond felaktig.
Hur åtgärdar jag de felet, måste jag byta lambdasonden?
Mvh Micke
Ett sondbyte är det som gäller och det går INTE med typ biltemas.. Du har en helt annan typ av sond.
av MickeH
Okej, vad är det som har hänt med sonden som sitter i nu? Bara kul att veta
Tar det någon skada på bilen om jag kör den i det skicket den är i nu? Tycker då motorn går precis likadant som den gick innan sonden gick sönder.
Mvh Micke
av *pettson*
MickeH skrev:Okej, vad är det som har hänt med sonden som sitter i nu? Bara kul att veta
Tar det någon skada på bilen om jag kör den i det skicket den är i nu? Tycker då motorn går precis likadant som den gick innan sonden gick sönder.
Mvh Micke
Det som troligen hänt är att lambdasondens värme element har pajjat. Då stängs sonden av och bilen spärras i ett visst läge.. Bilen tar inte skada på kort sikt men på lång sikt.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]