Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AWD-97
Jag har sedan 9 år haft en 855 AWD med 16.000 mil nu på mätaren.....Nya däck i år men nu hörs ett vinande ljud från bak när bilen accelererar , ljudet störs man inte av men det är nytillkommet....

Några ideér ??? Jag vet att det är liksom svårt att så här komma med diagnoser....

Har "skött" fyrhjulsdriften med tanke på däck o lufttryck o har kört lugnt

Önskar bara att det inte är ngt med visco koppling o dyl

Hur låter det när tex ett bakhjuls lager börjar bli dåligt ?????

Tacksam för idéer

//
Användarvisningsbild
av Örnen
Ett fallerande hjullager brukar "mala" eller kvittra.
av *pettson*
Örnen skrev:Ett fallerande hjullager brukar "mala" eller kvittra.
lägg handen på fjädern. Om den vibrerar när du snurrar på hjulet är lagret på G..
Användarvisningsbild
av ketto
Kan passa på att tillägga att hjullagret bak ska pressas i...
Nästa gång mitt börja tjoa och ha sig ska ja testa Biltemas, är för övrigt samma som till V70 AWD (du får söka på just V70 AWD:ens lager)
Användarvisningsbild
av Örnen
Vid körning kanske jag skulle lagt till.
av AWD-97
Ska åka till Volvo o låta dom åka med o lyssna nu....Det är ett svagt svagt "turbinljud" som ökar i hastighet när bilen rullar fortare från 20 km o uppåt......

Skulle vara mycket glad om det bara var hjullagren........Det som oroar mig att det är ngt fel på AWD.....Som sagt var haft bilen i 9 år o skött den bra med tanke på dom fel man kan göra med denna av Volvos första AWD som olika lufttryck i däcken o jag har skiftat hjulen fram o bak,

Hustrun o jag tycker att ljudet kommer från bak mens min volvo granne tycker det kommer framifrån......

Detta ljud kom jag på nog nu när vinterdäcken åkte av o det är mkt möjligt att det funnits hela vintern o man inte uppfattat det ......

Synd nu när frugan köpt egen ny Japanare o jag fått ensam besittning över denna.......Tänkte ha den kvar ett tag till o använda på jobb i Sverige o Norge i sommar.........

Forts följer..........................................
av AWD-97
Är det ngn här på Forumet som varit med om när AWD pajat ??? Sker det plötsligt ?? Missljud ???

Ska i dag lämna in den på Volvo för felsökning.....

Ljudet verkar komma från bakre delen av bilen o låter inte direkt som ett missljud utan mer som ett svagt svagt snurrande/turbin ljud som hörs nu när sommardäcken kommit på o kan mkt väl funnits där när jag hade dubbdäcken på oxå....När man kör normal hastighet så hör man inte det men det kan likaväl finnas där o försvinner väl i annat ljud......Hörs när man motorbromsar o kommer ned i 20-30 km/h....
Kollade olja i går i bakaxel o det var ua.....

Som sagt var litet ljud som minskar i frekvens/hastighet när man saktar ned...

Ngn idé som kan lugna mig eller ska man befara det värsta ???

Ha en trevlig sista april alla
av jockeman
tjena skulle bara kolla ditt malande ljud kan det låta som man typ kör på gatsten när jag svänger åt vänster men inget åt höger eller rakt fram mvh jocke
av AWD-97
Precis landat Narvik o då ringde Volvo verkstaden

Det var Visco kopplingen som pajat......

Fanns en som gått 18.000 mil för 5000 kr

Ny inkl arb 14500 kr......Tog en ny.....Nu blir det extra pass på jobbet.....

Skönt att änteligen fått vetskap
av AWD-97
Istället för 14.500 kr så vart det bara 1500 kr...Man tror inte det är sant......ett litet lager i Viscokopplingen , Tack Volvo

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]