Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Min bil drar 1,1-1,2 vid mjuk körning, oavsett om jag kör blandad körning eller landsväg, detta tycker jag är lite mycket.

Har ni något förslag på åtgärd som kan få ner bränsleförbrukningen?

Tex. tändstift med tre elektroder, kan det göra någon skillnad i praktiken ?

Tackar på förhand
Senast redigerad av 1 grynxxx, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
grynxxx skrev:Hej

Min bil drar 1,1-,12 vid mjuk körning, oavsett om jag kör blandad körning eller landsväg, detta tycker jag är lite mycket.

Har ni något förslag på åtgärd som kan få ner bränsleförbrukningen?

Tex. tändstift med tre elektroder, kan det göra någon skillnad i praktiken ?

Tackar på förhand
Hur välservad är den i övrigt? Vad för däck ? vilka tryck? Ja alltså det är massor som påverkar en bränsleförbrukning. Pratar vi manuell eller automat? Vad är det som kallas landsvägskörning då? 70? 90 ? 110? Där är en extremt stor skillnad på förbrukning (ifrån 0,7l/mil till drygt 1 liter/mil taget på plan väg) Och tja kan stiften påverka? I bränsleteorin påverkar det, i praktiken påverkar det otroligt mycket på lite äldre bilar när man gör co mätning med enklo/flerklo. Enklast är att stoppa i NGK BCPR 6 ES och köra så får du se i praktiken i din bil, dom kostar ju som tur är inte multum utan är standardstift. En affär på ca 230kr för din bil. :-)-)
Hej

Jag kör just på sådana stift och märker ingen skillnad (böt för 50 mil sedan). Bilen har gått 17200 min och är välservad, aunell och när jag kör lagligt på motorväg så drar den ändå lika mycket som om jag kör blandad körning. Bra däck med 2,5 i tryck.

Vad kan man göra?

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Nä, kontakten på Cem sitter lödd r[…]

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]