Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ranchn
Jag håller på att byta spindelled på min 850 -94 med lös spindelled.
Jag har lossnat sp-leden från länkarmen, men bulten som går genom klammret och som håller spindelkulan fast har jag stora problem med.

har fått lös muttern (den som vätter bakåt) Men själva bulten sitter som fasiken :evil: .
Ska denna bult gängas ut eller är det bara att slå ut den?
Bultskallen är givetvis helt rund nu, så det får bli att svetsa din en mutter för att få lös den... om den är gängad i klammret vill säga.

Någon som vet vilken gänga denna bult har? Eller går det med en vanlig m-8?

Tacksam för snabbt svar då jag har bilen på pallbokar nu.

Mvh. R
Användarvisningsbild
av Örnen
Jag har inte bytt någon sådan typ av spindelled men ska du försöka slå ut bulten så gänga fast muttern och slå på den. Dra fast leden med de andra bultarna i länkarmen så svarar det bättre. Du kan säkert slå lite underifrån på knuten och värma med värmepistol så kan det släppa. Gissar att den inte är gängad i andra änden, men eftersom den sitter som f-n kan den förstås ha gänga. Om du slår på muttersidan på muttern borde det räcka så du får eventuell fastrostning att släppa. Prova sedan att gänga ur bulten...och använd sexkantsnycklar så sladdar du inte sönder bultarna i fortsättningen.
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Örnen
Skruva fast muttern o däng på den så kommer bulten ut. Ska du återanvända bulten vilket du nu inte kan eftersom du rundat den så är den bästa metoden att skona gängan.
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Örnen
Du har väl tagit lös hjulet? Vrid ratten så du får bättre vinkel att komma åt. Är det fortfarande svåråtkomligt så använd en massiv stålpinne/rör eller liknande. Håll den mot muttern och smäll på med slägga för kung och fosterland. Dra fast ledens bultar i länkarmen sviktar det inte så mycket.
Vilja, våld och vaselin vettu´. :D
Användarvisningsbild
av ranchn
Hjulet? Ska det löst? :-O)
Nej skämt åt sido. Hjulet är bortplockat och ratten vriden för böste åtkomlighet.
Det löser sig nog, nu när jag vet att bulten ej är gängad.

Tack för tanken.

Mvh R
Örnen skrev:Du har väl tagit lös hjulet? Vrid ratten så du får bättre vinkel att komma åt. Är det fortfarande svåråtkomligt så använd en massiv stålpinne/rör eller liknande. Håll den mot muttern och smäll på med slägga för kung och fosterland. Dra fast ledens bultar i länkarmen sviktar det inte så mycket.
Vilja, våld och vaselin vettu´. :D
Användarvisningsbild
av Örnen
Det där med hjulet var mer som en retorisk fråga. Jag har en kompis som när vi gick i skolan tillsammans tyckte blyertsstiften var så svåra att ladda i stiftpennan.
-Hurså? Tyckte jag.
-Jo det går ju bara in ett stift åt gången o de bryts så lätt av när man trycker in dem.
-VA sa jag du tar ju bara bort proppen/korken och lägger in dem uppifrån, flera åt gången. Han hade trott man matade in dem i den spetsiga änden.

Man ska aldrig sluta förvånas... :)
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]