Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille882
Hej jag har bytt topp på min t5 och när jag skulle provstarta snurrade startmotorn lättare känndes det som och fortare, låter precis som att det inte finns någon komp alls typ. vad kan det vara för fel? jag nollade nertill på sträcket där och upptill på det dära urskurna v täcknet. tacksam för svar mvh krille
av *pettson*
krille882 skrev:Hej jag har bytt topp på min t5 och när jag skulle provstarta snurrade startmotorn lättare känndes det som och fortare, låter precis som att det inte finns någon komp alls typ. vad kan det vara för fel? jag nollade nertill på sträcket där och upptill på det dära urskurna v täcknet. tacksam för svar mvh krille
Du nollade nertill på strecket där.. och upptill på det där urskurna v tecknet? Du kontrollerade att rätt kam hamnade på rätt plats och naturligtvis nollställde du kamaxlarna efter ANDRA SIDAN alltså dom jack som är i kamaxlarna, det är ju där nollställning sker. För dreven har du ju haft borta för att byta packboxarna nu när du satte ihop det hela? Dreven i sej går ju att vända som man önskar plus att dom är justerbara.. Går du då efter dreven endast så är risken att kamaxlarna pekar precis vartsomhelst nu.
Kan även vara bra att dra runt motor på svänghjulet på motor 2 varv om man är osäker, innan man kör den på startmotor .Är också lite nyfiken vad du menade med "jag nollade nertill på sträcket där och upptill på det dära urskurna v täcknet" ???
Jo det finns ju en prick på båda hjulen till kamaxlarna och på kåpan finns det någe urgröpta v-tecken. nere där så finns det någon pungt jag nollade till. och jag har kört runt 2varv innan jag pröva starta. visseligen missade jag ca 2-3mm där nere men det kan ju inte spela någon roll lr.?? tacksam för hjälp
Ställ in vevaxel rätt mot märkningen.
Inställningen på kammarna sitter i BAKKANT på kammarna,som petsson skrev ovan,allså bakom fördelaren och tännlägesgivaren.Dom ska ligga i linje med kamaxelkåpans delning mot toppen .Tänk på att märkningen är offset från centrum.Insugskammens spår ska vara ovanför centrumlinjen , och avgaskammens spår ska vara under centrumlinjen (själv svetsade jag ihop en verktyg till detta för att låsa dom så i dess rätta läge).

Var MKT noga vid inställningen....
Byt kamremmen (mitt råd)
Passa även på att byta alla fyra packboxarna till kammen (mitt råd)
Låter som du hade lite tur att du inte krökte någon ventil.

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]