Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lasse1
kärringen skulle ut och handla men när hon skulle starta bilen så gjorde den ett litet startryck men sen ville den inte gå igång mer den bara små tänder. Sen kolla jag felkoder och fick
1.2.3 Motortempratur från bränslestyrenheten saknas eller felaktig
vad kan vara fel ? :( :(
av *pettson*
lasse1 skrev:kärringen skulle ut och handla men när hon skulle starta bilen så gjorde den ett litet startryck men sen ville den inte gå igång mer den bara små tänder. Sen kolla jag felkoder och fick
1.2.3 Motortempratur från bränslestyrenheten saknas eller felaktig
vad kan vara fel ? :( :(
Tja.. den säger ju att tempgivaren inte fungerar alls?.. Startar kylarfläkten när du vrider på tändningen?
Användarvisningsbild
av lasse1
nej det gör den inte men den skall väll starta när motorn kommer upp i ett viss tempratur ca 102 c om jag inte misstar mig.
av *pettson*
lasse1 skrev:nej det gör den inte men den skall väll starta när motorn kommer upp i ett viss tempratur ca 102 c om jag inte misstar mig.
Det jag försökte utröna var om tempgivaren var trasig.. isåfall hade fläkten startat bara du vridit på tändningen.. Enligt koden du hade så fanns det ingen kontakt med tempgivaren.. Eller så var det felaktig. Kan det vara så att din tempgivare OCH kylfläkt inte fungerar som tänkt?.Det stämmer med ditt startproblem osv. Här har du info om felkoden..

Felkodsinformation Felkod 1–2–3 LH 3.2

Villkor
Bränslestyrenheten är beroende av temperatursignalen för beräkning av insprutningstiden vid t ex kallstart. Om styrenheten får en signal som motsvarar en temperatur som är lägre än –87 °C (hög signal) eller högre än 175 °C (låg signal) tolkas detta som fel och felkod sätts.

Ersättningsvärde
-Styrenheten antar ett ersättningsvärde som motsvarar 80 °C.
-EZ 129 K startar elkylfläkten på halvfart.
-Styrenheten skickar en temperatursignal motsvarande 150 °C till tändstyrenheten.

Felorsak/er
För hög signal.
-Signalledning kortsluten till spänning.
-Avbrott på signalledning eller jordledning.
-Defekt temperaturgivare.
-Kontaktresistans i anslutningar.
För låg signal.
Användarvisningsbild
av lasse1
Har kört testprogrammet också och då fungerar fläkten som den ska först halvfart sen full kräm.
Sen kollar den varv till 1500 men skall inte tempen också kollas.
körde stift 7 som testar instrumen inne i bilen då fungera temp mätaren men så började även trippmätaren att gå ,
den skall väll stå still?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Om den inte ska gå för testens skull så har du säkert jordfel
eller glappkontakt någonstans.

Kolla först i så fall batteriets plus/minus-poler och även kabeln som går
därifrån till jord resp. startmotor.
av *pettson*
lasse1 skrev:det var tändstiften som hadde lagt ut av,varför satte den felkoden för när det var tändstiften.
du hade alltså 5 tändstift som lagt av på en gång?.. No way, det finns inte på världskartan.. möjligen är felet ett annat och nånting hamnade rätt när du bytte stift..
av *pettson*
lasse1 skrev:hela mittkärnan på varje stift var å pass nerslitna till den grad att dom var nere till porslinet+lite till
Och då blev du av med gnistan på 5 stift samtidigt?.. Hmm fortfarande osannolikt om gnistgapet var mindre än 5mm..

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]