Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikeyman35
Hej! Har två frågor ang min 855 glt -96. Ibland när man ska lägga i ettan och backen går det tungt, det känns som att bilen börjar att "driva" lite fast kopplingen är helt nertryckt, ung som om kopplingen inte vore helt nertryckt. Det här är bara när bilen står helt stilla. Vad beror det på? Fråga två. Tänkte byta fördelarlock och rotor, är det enkelt att byta "packboxen" som sitter där innanför rotorn? Verkar läcka lite olja..
av *pettson*
mikeyman35 skrev:Hej! Har två frågor ang min 855 glt -96. Ibland när man ska lägga i ettan och backen går det tungt, det känns som att bilen börjar att "driva" lite fast kopplingen är helt nertryckt, ung som om kopplingen inte vore helt nertryckt. Det här är bara när bilen står helt stilla. Vad beror det på? Fråga två. Tänkte byta fördelarlock och rotor, är det enkelt att byta "packboxen" som sitter där innanför rotorn? Verkar läcka lite olja..
Det som händer är att lådan fortsätter att rotera.. Det beror på att ingående axeln kärvar så att det draggar. Det finns endast EN lösning och det är låda ned och rengöra axelskyddet och axeln samt återfetta det det hela. Samtidigt bör man minst ta och byta packbox och urtramplagret. I övrigt så är det enkelt att byta packboxen innanför fördelarlocket, MEN se om du kan låna specialverktyget som finns till detta ändamål. Det är betydligt enklare med detta än utan. Det är så man är säker på att packboxen kommit in ordentligt och att ingen tätningsläpp fått stryk under tiden.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
ok. Tack för svar Pettsson! Får se om man någon gång i framtiden vågar sig på ett kopplingsbyte samt fixa det andra samtidigt..

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]