Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 850 -93 Den fick för sig att börja krångla för ett par månader sedan. Den krånglar bara när jag åker kortare sträckor, låter den stå 10-30 minuter och sedan försöker starta igen. Normal kallstart är inga problem. Korta sträckor med kortare tid då motorn är avstängd emellan alltså.

Det jag kollat är att stiften fungerar som de ska. Verkar inte som att den flödar då ingen lukt och stiften är torra. När jag försöker starta bilen dessa gånger så tänder den inte. Startmotorn går runt och tuggar på, men den startar inte. Om den mot förmodan skulle tända så går den inte bra alls och tenderar att dö vid gaspådrag (oavsett om jag stampar plattan i botten eller gasar försiktigt). När den väl startat och blivit varm går den.

Har testat med K-sprit. Funderar på om det kan vara värt ett försök till eller om jag är helt ute och cyklar.

Hjälp!
kolla felkoderna.
hittar du inget där så mät luftmassemätaren och se så den ger rätt signaler, finns förklarat hur du går till väga flera gånger är på forumet.
sök så hittar du säkert
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]