Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sluggerkingpin
Hej

Kamremmen gick på min 850 -93 igår efter ha krypkört i ca 15 km/h. Dödade motorn så fort jag märkte något var fel. Är det någon som har en uppfattning på hur stor risken är att toppen o motorn är paj och att det bara är att köra skiten till skroten?

Danne
Användarvisningsbild
av ketto
risken finns ju att ventiler har krökts!
av *pettson*
sluggerkingpin skrev:Hej

Kamremmen gick på min 850 -93 igår efter ha krypkört i ca 15 km/h. Dödade motorn så fort jag märkte något var fel. Är det någon som har en uppfattning på hur stor risken är att toppen o motorn är paj och att det bara är att köra skiten till skroten?

Danne
Det enda du kan göra för att veta är att hänga på en ny kamrem för att ta ett kompressionsprov. Dock är jag ganska säker på att du krökt några ventiler. Men ibland kan man ha tur med :-)-) Hur kommer det sej att kamremmen inte bytts i tid då?
av DrEvilBoy
Skulle vara intressant och höra hur måånga mil kamremmen höll :roll:
av DrEvilBoy
sluggerkingpin skrev:Je enligt killen jag köpte bilen så är kamremmen bytt för ca 5000 mil sedan vilket inte är speciellt långt.
Fan vad surt..... vikken otur.
av erikeriksson
Hej, tror också att flera ventiler är krökta, om remmen är av. Om du lämnar in bilen för rep kostar det säkert 15 kkr att åtgärda, annars får man meka själv. En utbytesmotor kanske är alternativet.
av *pettson*
sluggerkingpin skrev:Je enligt killen jag köpte bilen så är kamremmen bytt för ca 5000 mil sedan vilket inte är speciellt långt.
Om remmen gått 5000mil och det är gjort på alla konstens sätt så föreslår ju jag att du ska ha kvittot på remmen samt en utsaga i skriftligt för att remtillverkaren ska betala kalaset. Förvisso är det garanterat trist att kämpa men ingen rem har intervall på det miltalet utan ska hålla LÄTT för det aktuella miltalet. Man kan inte få mera än ett tvärnej, får man nej är jag mycket intresserad av vad *garanti* på kamremmen innefattar.. En ny rem är nästan garanterat värdelös att få när det slagit ihop..
Jag hade den här diskussionen med biltema, mekonomen, autoexperten och med volvo..
Alla är överens om en sak.. Det har ALDRIG HÄNT att en rem gått av, och ingen är direkt beredd att ta konsekvenserna av en trasig rem. Det gäller iallafall att kunna påvisa att remmen gått av utan att man gjort fel. Vore som sagt mycket intressant att se reaktionen när man slänger den trasiga remmen på disken och förklarar att det finns ett generalras att diskutera.. ;-// Tyvärr (på sätt och vis) har jag inte varit i sitsen att diskutera detta med en rem i handen på någon butik.
av Red Dragon

Danne
Hej!
Naturligtvis, så skall du kräva kvitto från säljaren ang byte/inköp av kamremmen, kolla även att spännrulle vart utbytt vid samma tillfälle?
Hade jag själv varit i din sits, så hade jag krävt säljaren på ersättning för den trasiga toppen. Du har ju köpt bilen med en tämligen nybytt
kamrem, som av någon okänd anledning bara gått rakt av? Misstänker starkt att spännrullen ej byttes tillsammans med remmen, förmodligen så har rullens kullager skurit.
I så fall, får säljaren ta tillbaka bilen, mot avdrag av antal körda mil. "STÅ PÅ DIG MOT SÄLJAREN" samt ta tag i ärendet omgående. Se även till att få konstaterat vad som
förorsakade kamremsbrottet. Har Du köpt bilen privat, så måste du klaga inom en vecka, enl konsumentköplagen.
av Uninium
Red Dragon skrev:

Danne
Hej!
Naturligtvis, så skall du kräva kvitto från säljaren ang byte/inköp av kamremmen, kolla även att spännrulle vart utbytt vid samma tillfälle?
Hade jag själv varit i din sits, så hade jag krävt säljaren på ersättning för den trasiga toppen. Du har ju köpt bilen med en tämligen nybytt
kamrem, som av någon okänd anledning bara gått rakt av? Misstänker starkt att spännrullen ej byttes tillsammans med remmen, förmodligen så har rullens kullager skurit.
I så fall, får säljaren ta tillbaka bilen, mot avdrag av antal körda mil. "STÅ PÅ DIG MOT SÄLJAREN" samt ta tag i ärendet omgående. Se även till att få konstaterat vad som
förorsakade kamremsbrottet. Har Du köpt bilen privat, så måste du klaga inom en vecka, enl konsumentköplagen.

Kan lova dig att det blir botten napp ang detta..sen hur länge sen är det bilen köptes? Ser inget om detta.

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]