Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChillaX_
Hej!

Spände för lite mer än en vecka sen min handbroms, backarna såg fina ut men den behövde verkligen spännas... Nu tar den fullt på tredje-fjärde hacket, jag spände först på bromsbackarnas justeringsskruv och sedan under mittenfacket. Men nu när jag backar så gnisslar det hela tiden från bakhjulen - handbromsbackarna antar jag, ska jag lätta lite på vajern? Tycker i övrigt bilen rullar bra och allt så det är inte mycket den ligger på i alla fall!

Tack på förhand
av *pettson*
ChillaX_ skrev:Hej!

Spände för lite mer än en vecka sen min handbroms, backarna såg fina ut men den behövde verkligen spännas... Nu tar den fullt på tredje-fjärde hacket, jag spände först på bromsbackarnas justeringsskruv och sedan under mittenfacket. Men nu när jag backar så gnisslar det hela tiden från bakhjulen - handbromsbackarna antar jag, ska jag lätta lite på vajern? Tycker i övrigt bilen rullar bra och allt så det är inte mycket den ligger på i alla fall!

Tack på förhand
Börja med att justera in det som det SKA vara så slipper du förmodligen oljudet. Handbromsen ska låsa mellan 5-8 hack. Det är en hävstångskonstruktion. Att spänna åt den för mycket (låst på 3 hack är vanligt) innebär bara att du får ta i ordentligt för att låsa handbromsen. Du ska kunna låsa en tvärnit med 3 fingrar runt handbromsen utan problem när det är rätt justerat.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]