Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#185929
Hej, bytte till sportluftfilter på min 850 glt -93, men direkt efter bytet så tändes lambdalampan. någon som vet vad felet kan vara?, har nyligen besiktat och fick då anmärkning på att lampan lyste. men alla värdena var bra :???:
av *pettson*
#185933
850_Glt skrev:Hej, bytte till sportluftfilter på min 850 glt -93, men direkt efter bytet så tändes lambdalampan. någon som vet vad felet kan vara?, har nyligen besiktat och fick då anmärkning på att lampan lyste. men alla värdena var bra :???:
Nope nån *lambdalampa* finns inte. Det är en motorlampa som indikerar att du riskerar att släppa ut mera avgaser. Bilen har alltså satt felkod och behöver ses över.
Kan det vara så att du slog på tändningen med kabeln urdragen från massmätaren?..
Hursomhelst. Läs ur felkoden/koderna det finns anvisningar här på forumet.
#185952
Kan vara luftpumpsreläet! Rätt så vanligt fel.
Prova gör en EPA lagning dvs ingen alls utan koppla ur batteriets minuspol någon minut. Starta motorn och håll andan 30 sekunder. :D Återkommer indikationen/felet så kan du börja med att kolla luftpumpsreläet eller läs av felkoden. Reläet brukar fyllas med vägsmet med tiden. Sitter framför vänster framhjul fäst med ett plåtclips rakt under batteriet . Du ser det om du lossar plastsjoket under motorn. Ett relä kostar några hundra, luftpumpen några tusen...
Finns fler tips om hur du kan göra om "lambdalampan" tänds. Använd forumets sökfunktion. Lambdareglering, luftpumpsrelä osv. Den som söker han får finnar.
Jakris skrev:Avgasreningslampan tändes i höstas på min 855-96 och en kompis läste av och nollställde koden med ODB2-instrument (indikation trasigt luftpumpsrelä).

I veckan tändes lampan igen, farligt nära besiktningen, och Haynes verkstadshandböcker nämner ingenting om detta. KRIS !

Plockade loss hela pumpen med relä och lossade slangarna (ett grisjobb med illaluktande vatten forsande ur såväl pump som relä)

Pumpen var död (ena kontaktblecket inuti korroderat bort i sörjan inuti) och likaså relät (kontakterna bränts pga överbelastning med frusen pump under vintern, och pinnarna till spolen korroderat av utav all skit inuti).

Den mest korkade konstruktion jag sett, och det luktade MYCKET pengar !

Efter genomgång på ett antal Volvoforum har jag förstått att många har samma problem. Den bästa hjälpen fanns här på Jagrullar.se i "Luftpumpen?" från 31 Okt, men tyvärr funkar inte länken till den viktigaste informationen (hur koppla).

Efter analys av hur reläet var uppbyggt lödde jag dit ett par kablar mellan spolen och resp kontaktbleck, fäste relät med silikon bredvid batterihyllan, och anslöt mittenkontakten (signal) och 12V matningen (båda i samma kabelhärva).

Man kan lika gärna sätta ett motstånd direkt mellan de två kontaktstyckena (signal/12V-matn) men jag hade inget 75 ohm 3W (som motsvarar spolens värde) hemma.

Luftpumpen gick i bingen, och slangen till ventilen på grenröret satte jag direkt i luftfiltret (kanske borde pluggas istället?).

Efter släckning av avgaslampan (bort med batteriets minuspol) kan jag besiktiga i lugn och ro, med en lättare bil och pengar kvar att göra något roligare för :lol:
av *pettson*
#185983
Örnen skrev:Kan vara luftpumpsreläet! Rätt så vanligt fel.
Prova gör en EPA lagning dvs ingen alls utan koppla ur batteriets minuspol någon minut. Starta motorn och håll andan 30 sekunder. :D Återkommer indikationen/felet så kan du börja med att kolla luftpumpsreläet eller läs av felkoden. Reläet brukar fyllas med vägsmet med tiden. Sitter framför vänster framhjul fäst med ett plåtclips rakt under batteriet . Du ser det om du lossar plastsjoket under motorn. Ett relä kostar några hundra, luftpumpen några tusen...
Finns fler tips om hur du kan göra om "lambdalampan" tänds. Använd forumets sökfunktion. Lambdareglering, luftpumpsrelä osv. Den som söker han får finnar.
Jakris skrev:Avgasreningslampan tändes i höstas på min 855-96 och en kompis läste av och nollställde koden med ODB2-instrument (indikation trasigt luftpumpsrelä).

I veckan tändes lampan igen, farligt nära besiktningen, och Haynes verkstadshandböcker nämner ingenting om detta. KRIS !

Plockade loss hela pumpen med relä och lossade slangarna (ett grisjobb med illaluktande vatten forsande ur såväl pump som relä)

Pumpen var död (ena kontaktblecket inuti korroderat bort i sörjan inuti) och likaså relät (kontakterna bränts pga överbelastning med frusen pump under vintern, och pinnarna till spolen korroderat av utav all skit inuti).

Den mest korkade konstruktion jag sett, och det luktade MYCKET pengar !

Efter genomgång på ett antal Volvoforum har jag förstått att många har samma problem. Den bästa hjälpen fanns här på Jagrullar.se i "Luftpumpen?" från 31 Okt, men tyvärr funkar inte länken till den viktigaste informationen (hur koppla).

Efter analys av hur reläet var uppbyggt lödde jag dit ett par kablar mellan spolen och resp kontaktbleck, fäste relät med silikon bredvid batterihyllan, och anslöt mittenkontakten (signal) och 12V matningen (båda i samma kabelhärva).

Man kan lika gärna sätta ett motstånd direkt mellan de två kontaktstyckena (signal/12V-matn) men jag hade inget 75 ohm 3W (som motsvarar spolens värde) hemma.

Luftpumpen gick i bingen, och slangen till ventilen på grenröret satte jag direkt i luftfiltret (kanske borde pluggas istället?).

Efter släckning av avgaslampan (bort med batteriets minuspol) kan jag besiktiga i lugn och ro, med en lättare bil och pengar kvar att göra något roligare för :lol:
hmm på en GLT 93?.. Nej dom har väl ingen pump. Det är 144hk motorn som har samt GLT från 96?
#186015
Haha
Killen lär väl märka om han söker efter ett relä (och en pump) som inte finns. :D "Jävlar han skrev det ska ju sitta ett relä här nånstans, äh jag river hela bilen NÅNSTANS måste det ju finnas...va fan"

Han kan ju "nolla" felkoden genom batteripol-lossartricket och se om lampan tänds igen. Alla har ju inte tillgång till felkodavläsare eller känner nån bil-expert och det kan vara ett tillfälligt fel som inte återkommer. Om han har tur. Inget skadas eller blir oåterkallerligt irreparabelt av att lyfta minuspolen en stund såvitt jag förstått. Skulle vara om han har kodad radio och slarvat bort koden. Diagnosen kommer väl sätta samma kod på nytt om felet kvarstår?
Kanske dyker en ny kod upp? 12-99-24= sluta-mixtra-själv-med-bilskrället-din-idiot :D :lol: :oops:
#186019
Örnen skrev:Haha
Killen lär väl märka om han söker efter ett relä (och en pump) som inte finns. :D "Jävlar han skrev det ska ju sitta ett relä här nånstans, äh jag river hela bilen NÅNSTANS måste det ju finnas...va fan"

Han kan ju "nolla" felkoden genom batteripol-lossartricket och se om lampan tänds igen. Alla har ju inte tillgång till felkodavläsare eller känner nån bil-expert och det kan vara ett tillfälligt fel som inte återkommer. Om han har tur. Inget skadas eller blir oåterkallerligt irreparabelt av att lyfta minuspolen en stund såvitt jag förstått. Skulle vara om han har kodad radio och slarvat bort koden. Diagnosen kommer väl sätta samma kod på nytt om felet kvarstår?
Kanske dyker en ny kod upp? 12-99-24= sluta-mixtra-själv-med-bilskrället-din-idiot :D :lol: :oops:
han har ju en -93 så han kan ju läsa felkoderna själv! :-)-)
#186030
ketto skrev:
Örnen skrev:
Han kan ju "nolla" felkoden genom batteripol-lossartricket och se om lampan tänds igen. Alla har ju inte tillgång till felkodavläsare eller känner nån bil-expert och det kan vara ett tillfälligt fel som inte återkommer. Om han har tur. Inget skadas eller blir oåterkallerligt irreparabelt av att lyfta minuspolen en stund såvitt jag förstått. Skulle vara om han har kodad radio och slarvat bort koden. Diagnosen kommer väl sätta samma kod på nytt om felet kvarstår?
Kanske dyker en ny kod upp? 12-99-24= sluta-mixtra-själv-med-bilskrället-din-idiot :D :lol: :oops:
han har ju en -93 så han kan ju läsa felkoderna själv! :-)-)
Menar generellt har inte alla tillgång till felkodläsare eller kunskap hur man beter sig för avläsning. Inte för att de är dumma på nått sätt men många har sån respekt/skräck/rädsla att göra fel...bara man får fram en felkod så är ju inte problemet löst om den inte åtgärdas
av *pettson*
#186068
Örnen skrev:
ketto skrev:
Örnen skrev:
Han kan ju "nolla" felkoden genom batteripol-lossartricket och se om lampan tänds igen. Alla har ju inte tillgång till felkodavläsare eller känner nån bil-expert och det kan vara ett tillfälligt fel som inte återkommer. Om han har tur. Inget skadas eller blir oåterkallerligt irreparabelt av att lyfta minuspolen en stund såvitt jag förstått. Skulle vara om han har kodad radio och slarvat bort koden. Diagnosen kommer väl sätta samma kod på nytt om felet kvarstår?
Kanske dyker en ny kod upp? 12-99-24= sluta-mixtra-själv-med-bilskrället-din-idiot :D :lol: :oops:
han har ju en -93 så han kan ju läsa felkoderna själv! :-)-)
Menar generellt har inte alla tillgång till felkodläsare eller kunskap hur man beter sig för avläsning. Inte för att de är dumma på nått sätt men många har sån respekt/skräck/rädsla att göra fel...bara man får fram en felkod så är ju inte problemet löst om den inte åtgärdas
Felkodsenheten/ avläsningen sitter redan på bilen.. bara att flytta ett stift och trycka på en knapp.. Kan man köra bilen kan man göra det jobbet. :-)-)
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck fö[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]