Sittidik skrev:Mycket intressant sida.. har länge letat efter en utförlig beskrivning av vevhusent, och där fanns den allt :) Man tackar! Läste om något annat mystiskt igår... Det finns nåt som kallas "engine flush" (http://www.engineflush.biz), och det var tydligen nåt slags reningsverk som "spolade" ur alla kanaler till tryckare m.m med en uppvärmd vätska av ngt slag.. Någon som har erfarenhet av detta? hur blir det med oljekyl m.m, sitter det inte en termostat där? tänkte så det öppnar och renar även där.. Skulle ju va värt att prova om det inte är alltför dyrt, och om det är möjligt att det fungerar.. dom hade iaf mätt effekt före/efter "spolning" med ett gott resultat. om man nu kan tro på detta.. Åsikter/erfarenheter om detta?
Åsikt..
Det kostar runt 1500 kronor och det kan INTE påverka din motoreffekt hur mycket dom än skriver. Problemet är vid tryckarna bland annat. Varje tryckare blåser upp sej av oljetrycket som uppstår, men sen kommer kruxet. Varje tryckare som är HEL har en backventil som håller oljetrycket inne och håller tryckaren uppe. Men se vi har endast ETT hål i tryckaren så nåt flöde kan vi aldrig få igenom den. Oddsen då att tryckaren som är full med olja plötsligt ska kollapsa och sen bara suga in dundermedel är väldigt små. En kollapsad tryckare kan naturligvis flöda fram och tillbaka så det tvättas. Men det betyder då inga friska tryckare tvättas och om en lyckas bli tvättad så ska ändå ett under skett för att det inte ska vara märken i spärrkulan på backventilen (med andra ord den fortsätter läcka men långsammare då)
Trasslet som dessutom uppstår är att flödet vid kamaxellagren och tryckaren är mycket litet. Det är det som skapar huvudproblemet, igensatta kanaler. Jag har öppnat och fixat min beskärda del och jag kan inte på nåt sätt förstå hur det skulle kunna luckras upp och sköljas med ned ur motorn när jag vet hur oljekanalerna går. Volvo har dessutom sedan många många år erkänt att tryckarna av generation 1 har för trånga hål till backventilen. Nåt som gör att kall olja har lite trassel att fylla upp ordentlig. Hur sen ett eventuellt ökat flöde på olja ska kunna öka effekten i en motor är fortfarande en gåta. Rena kanaler i all ära. Ett rent tråg är bra även det. En sil i tråget går inte att rensa i oljans flödesriktning med mindre än att du får med skräpet upp i oljepumpen. Det är inte nån höjdare.
Oljan leds från oljepumpen till oljefiltret som är av fullflödestyp. Filtret sitter placerat direkt under oljepumpen och tätar mot oljesumpen som ingår i smörjsystemet.
Från filtret leds oljan vidare genom en gjuten oljekanal i mellandelen till ramlagren. Via borrade kanaler i vevaxeln förs oljan vidare till vevlagren.
Kamaxlarna och de hydrauliska ventiltryckarna får sin oljeförsörjning via en borrad kanal i blockets vänstra framkant.
Kanalen fortsätter vidare genom cylinderhuvudet, där den mynnar ut på undersidan av cylinderhuvudets övre halva. Härifrån förs oljan vidare via en oljekanal till den vänstra kamaxelns lagring och ventiltryckare (inloppssidan).
Den högra sidans kamaxellagringar och ventiltryckare (utloppssidan) är försörjda via en gjuten tvärkanal i framkant av den övre halvan.
Oljan leds via dräneringar i blocket från cylinderhuvudet och från vevaxelns lager tillbaka till oljesumpen.
I övrigt då..*Det rena utseendet på oljan kommer att vara i 100 tals mil, bevisande Engine Flush´s egenskaper att reducera motor slitage*
Snabb fråga.. ska en olja se ren ut efter några hundra mil? Svaret är NEJ.. Motorn sotar och oljan tvättar, det är en av dess uppgifter. Min motor jag byggde har ju varit nedplockad i tvättade molekyler och det som inte är borttvättat ur motorn släpper heller inte av oljans tvättmedel det garanterar jag. Första oljebytet skedde ju efter 20 minuter så där är ingen färgändring på oljan. Nästa oljebyte skedde efter 150 mil och där är oljan synbart svartare. Se där ja.. 150 mil kliniskt ren motor och ändå mörk olja. Och jag hoppas verkligen min olja är betydligt svartare än så efter 1500 mil. Då vet jag att sotet är i oljan och inte i motorn. Naturligtvis är det inget jag kommit på vid motorbygget utan det är basic kunskaper för varje mekaniker.
Att få ökad motoreffekt som det talas om dessutom visar sej handla om 10hk på en 1,8T motor.
Jag kan få mera diff än 10HK när jag kör en bil i 3 körningar på rullande landsväg. UTAN att för den delen gjort nåt mera än att jag varit och ätit frukost. Det gör inte att jag tror att min frukost ökar effekten på en bil. Det beror på temperaturer, syreinnehåll osv osv.
Summa summarum efter ett skitlångt inlägg. Tvätta din motor invändigt om du vill. MEN förvänta dej INTE att det sker under och att det tar hand om eftersatt underhåll eller konstruktionsfel. Förvänta dej inte heller en ny motor. Ett tips är ju att VAG som i övrigt har jättestora problem med koksning på just 1.8T maskinen INTE använder denna metoden trots att dom skulle tjäna multum på det om man läser. Istället demonterar man pumpen, pumpregleringen osv och tvättar allt inblandat manuellt.