Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sittidik
Som rubriken lyder så tickar min 850 tills den blivit varm. Men skulle väldigt gärna vilja få tyst på den på heltid, vet att många 850 tickar vid kallstart, min förra GLT va likadan. så det lär ju inte va ett ovanligt fel :) Men jag har läst om rengörningsmedel för motorn som påstås kan hjälpa?! Någon som provat...? och var kan dom köpas isf? Hur gör jag annars, antar att det bara är att byta ventiltryckarna eller va dom kallas..?
av *pettson*
Sittidik skrev:ingen?
Det som gäller är egentligen tre saker..
Kontroll av silen i tråget så inte oljetrycket är för lågt. Lite ovanligt på turbo men vanligare på sugis.
Nästa grej är faktiskt att oljekanalerna till tryckarna kan börja bli igensatta. Då är trycket lågt vid kall motor men högre vid varm och därför tystnar det..
Dock kräver det att du lyfter på kamkåpan. Det kräver i sin tur lite specialverktyg samt kamrem och lim. Då är du bara 1600 ifrån att sätta i nya tryckare ändå..
Köp originaltryckarna (dom är billigast) köp en SERVICESATS (270866) köp dom INTE styckvis för då blir dom faktiskt DUBBELT så dyra.. volvo säljer gärna styckvis.
kika in på min hemsida om du vill se hur det ser ut i motorn. Det finns bildkollage där jag bygger just en B5234T, det ligger under fotoalbum.
av Sittidik
Mycket intressant sida.. har länge letat efter en utförlig beskrivning av vevhusent, och där fanns den allt :) Man tackar! Läste om något annat mystiskt igår... Det finns nåt som kallas "engine flush" (http://www.engineflush.biz), och det var tydligen nåt slags reningsverk som "spolade" ur alla kanaler till tryckare m.m med en uppvärmd vätska av ngt slag.. Någon som har erfarenhet av detta? hur blir det med oljekyl m.m, sitter det inte en termostat där? tänkte så det öppnar och renar även där.. Skulle ju va värt att prova om det inte är alltför dyrt, och om det är möjligt att det fungerar.. dom hade iaf mätt effekt före/efter "spolning" med ett gott resultat. om man nu kan tro på detta.. Åsikter/erfarenheter om detta?
av *pettson*
Sittidik skrev:Mycket intressant sida.. har länge letat efter en utförlig beskrivning av vevhusent, och där fanns den allt :) Man tackar! Läste om något annat mystiskt igår... Det finns nåt som kallas "engine flush" (http://www.engineflush.biz), och det var tydligen nåt slags reningsverk som "spolade" ur alla kanaler till tryckare m.m med en uppvärmd vätska av ngt slag.. Någon som har erfarenhet av detta? hur blir det med oljekyl m.m, sitter det inte en termostat där? tänkte så det öppnar och renar även där.. Skulle ju va värt att prova om det inte är alltför dyrt, och om det är möjligt att det fungerar.. dom hade iaf mätt effekt före/efter "spolning" med ett gott resultat. om man nu kan tro på detta.. Åsikter/erfarenheter om detta?
Åsikt..
Det kostar runt 1500 kronor och det kan INTE påverka din motoreffekt hur mycket dom än skriver. Problemet är vid tryckarna bland annat. Varje tryckare blåser upp sej av oljetrycket som uppstår, men sen kommer kruxet. Varje tryckare som är HEL har en backventil som håller oljetrycket inne och håller tryckaren uppe. Men se vi har endast ETT hål i tryckaren så nåt flöde kan vi aldrig få igenom den. Oddsen då att tryckaren som är full med olja plötsligt ska kollapsa och sen bara suga in dundermedel är väldigt små. En kollapsad tryckare kan naturligvis flöda fram och tillbaka så det tvättas. Men det betyder då inga friska tryckare tvättas och om en lyckas bli tvättad så ska ändå ett under skett för att det inte ska vara märken i spärrkulan på backventilen (med andra ord den fortsätter läcka men långsammare då)
Trasslet som dessutom uppstår är att flödet vid kamaxellagren och tryckaren är mycket litet. Det är det som skapar huvudproblemet, igensatta kanaler. Jag har öppnat och fixat min beskärda del och jag kan inte på nåt sätt förstå hur det skulle kunna luckras upp och sköljas med ned ur motorn när jag vet hur oljekanalerna går. Volvo har dessutom sedan många många år erkänt att tryckarna av generation 1 har för trånga hål till backventilen. Nåt som gör att kall olja har lite trassel att fylla upp ordentlig. Hur sen ett eventuellt ökat flöde på olja ska kunna öka effekten i en motor är fortfarande en gåta. Rena kanaler i all ära. Ett rent tråg är bra även det. En sil i tråget går inte att rensa i oljans flödesriktning med mindre än att du får med skräpet upp i oljepumpen. Det är inte nån höjdare.
Oljan leds från oljepumpen till oljefiltret som är av fullflödestyp. Filtret sitter placerat direkt under oljepumpen och tätar mot oljesumpen som ingår i smörjsystemet.
Från filtret leds oljan vidare genom en gjuten oljekanal i mellandelen till ramlagren. Via borrade kanaler i vevaxeln förs oljan vidare till vevlagren.
Kamaxlarna och de hydrauliska ventiltryckarna får sin oljeförsörjning via en borrad kanal i blockets vänstra framkant.
Kanalen fortsätter vidare genom cylinderhuvudet, där den mynnar ut på undersidan av cylinderhuvudets övre halva. Härifrån förs oljan vidare via en oljekanal till den vänstra kamaxelns lagring och ventiltryckare (inloppssidan).
Den högra sidans kamaxellagringar och ventiltryckare (utloppssidan) är försörjda via en gjuten tvärkanal i framkant av den övre halvan.
Oljan leds via dräneringar i blocket från cylinderhuvudet och från vevaxelns lager tillbaka till oljesumpen.

I övrigt då..*Det rena utseendet på oljan kommer att vara i 100 tals mil, bevisande Engine Flush´s egenskaper att reducera motor slitage*
Snabb fråga.. ska en olja se ren ut efter några hundra mil? Svaret är NEJ.. Motorn sotar och oljan tvättar, det är en av dess uppgifter. Min motor jag byggde har ju varit nedplockad i tvättade molekyler och det som inte är borttvättat ur motorn släpper heller inte av oljans tvättmedel det garanterar jag. Första oljebytet skedde ju efter 20 minuter så där är ingen färgändring på oljan. Nästa oljebyte skedde efter 150 mil och där är oljan synbart svartare. Se där ja.. 150 mil kliniskt ren motor och ändå mörk olja. Och jag hoppas verkligen min olja är betydligt svartare än så efter 1500 mil. Då vet jag att sotet är i oljan och inte i motorn. Naturligtvis är det inget jag kommit på vid motorbygget utan det är basic kunskaper för varje mekaniker.
Att få ökad motoreffekt som det talas om dessutom visar sej handla om 10hk på en 1,8T motor.
Jag kan få mera diff än 10HK när jag kör en bil i 3 körningar på rullande landsväg. UTAN att för den delen gjort nåt mera än att jag varit och ätit frukost. Det gör inte att jag tror att min frukost ökar effekten på en bil. Det beror på temperaturer, syreinnehåll osv osv.

Summa summarum efter ett skitlångt inlägg. Tvätta din motor invändigt om du vill. MEN förvänta dej INTE att det sker under och att det tar hand om eftersatt underhåll eller konstruktionsfel. Förvänta dej inte heller en ny motor. Ett tips är ju att VAG som i övrigt har jättestora problem med koksning på just 1.8T maskinen INTE använder denna metoden trots att dom skulle tjäna multum på det om man läser. Istället demonterar man pumpen, pumpregleringen osv och tvättar allt inblandat manuellt.
av Sittidik
Hmm.. du verkar veta vad du talar om iaf.. är egentligen inte så påläst om hur motorn är uppbyggd med tryckare m.m.. får helt enkelt läsa på mer känns det som.. men jag förstår att det kan bli svårt med flöde när det bara finns en ingång på tryckarna. men hur blir övriga kanaler då? nåt tycker ja att det måste följa med så det blir lite renare. Och jag har en annan fundering, om dom skulle "spola" bakvägen? ?:-/ (går det ens att göra de?) hur skulle de funka då? rent teoretiskt sett alltså, för en backventil stänger ju bara åt ett håll. Jag vill helst inte byta tryckare/göra rent i alla kanaler manuellt, så finns det något annat sätt som kan tänkas funka, jätte täta oljebyten, typ 3ggr på 300 mil..? Jag tar bara tillfället i akt och frågar experten om råd & rön 8)
av *pettson*
Sittidik skrev:Hmm.. du verkar veta vad du talar om iaf.. är egentligen inte så påläst om hur motorn är uppbyggd med tryckare m.m.. får helt enkelt läsa på mer känns det som.. men jag förstår att det kan bli svårt med flöde när det bara finns en ingång på tryckarna. men hur blir övriga kanaler då? nåt tycker ja att det måste följa med så det blir lite renare. Och jag har en annan fundering, om dom skulle "spola" bakvägen? ?:-/ (går det ens att göra de?) hur skulle de funka då? rent teoretiskt sett alltså, för en backventil stänger ju bara åt ett håll. Jag vill helst inte byta tryckare/göra rent i alla kanaler manuellt, så finns det något annat sätt som kan tänkas funka, jätte täta oljebyten, typ 3ggr på 300 mil..? Jag tar bara tillfället i akt och frågar experten om råd & rön 8)
Alltså det är ju en fråga som är upp till saida att svara på.. eller hennes gelikar. Det är ju så att lösningen på ett fel beror alltid på hur själva felet är uppbyggt.
Om det är ett oljetrycksproblem som beror på lös smuts så lär en spolning lösa problemet. Om det beror på inkoksad smuts så löser INTE en spolning problemet och till sist om det är ett fabrikationsfel så löser ingen olja i världen egentligen det problemet. OCH det är så att originaltryckarna av lite äldre modeller är trånga i själva tryckaren så.. det är alltså inte säkert att det löser problemet. Sen hamnar man i sitsen för en rengöring och då kostar tryckarna 1600kronor till utöver vad du ändå måste lägga så.. då blir det med 99% säkerhet nya tryckare ändå. Spolning bakvägen går inte då motorns oljesystem inte tillåter detta..
Visst blir det renare när du kör en spolning.. Men du kan likagärna köpa billigaste oljan på biltema.. köpa en burk motortvätt. Köra enligt instruktion (tomgångskörning) och sen tappa ur och ha i en lite dyrare olja och ändå ha hälften av pengarna kvar..
av Sittidik
jo, det är sant. så för den ekonomiskt oberoende :roll: , skulle man lika gärna kunna prova, blir de bättre så är ju de kanon, men om det inte gör de, ja då är det ju som det är. Det kan ju aldrig i världen göra en motor sämre av en spolning ?!

angående motortvätt på flaska.. jag har varit skeptisk mot såna "mirakelmedel", men du kanske provat själv..? vilket fabrikat isf?? finns ju en uppsjö av olika märken.. det kanske rent utav fungerar, vad vet jag? :) en annan sak, hur är det med den nya satsen med tryckare, är dom bättre då eller? Och, har den vanliga turbomotorn samma namn från 94 till 97 tex? liksom att dom hette b5234T på alla årsmodeller, eller är det den äldre motorn? finns ju en som slutar på Ft också.. Min bil är nämligen från 95, och då kom väl dom "bättre" tryckarna om jag inte är helt ute och cyklar?!
av *pettson*
Sittidik skrev:jo, det är sant. så för den ekonomiskt oberoende :roll: , skulle man lika gärna kunna prova, blir de bättre så är ju de kanon, men om det inte gör de, ja då är det ju som det är. Det kan ju aldrig i världen göra en motor sämre av en spolning ?!

angående motortvätt på flaska.. jag har varit skeptisk mot såna "mirakelmedel", men du kanske provat själv..? vilket fabrikat isf?? finns ju en uppsjö av olika märken.. det kanske rent utav fungerar, vad vet jag? :) en annan sak, hur är det med den nya satsen med tryckare, är dom bättre då eller? Och, har den vanliga turbomotorn samma namn från 94 till 97 tex? liksom att dom hette b5234T på alla årsmodeller, eller är det den äldre motorn? finns ju en som slutar på Ft också.. Min bil är nämligen från 95, och då kom väl dom "bättre" tryckarna om jag inte är helt ute och cyklar?!
Motortvätt på flaska är endast tvätt additiv. Jag har faktiskt inte provat någon av dom. Men dom lär inte göra saken sämre sålänge jag INTE ersätter motoroljan helt med den, grejen är att du tar färsk olja lägger till additiv och sköljer med den. Det lär göra samma sak i möjligaste mån. Nya satsen tryckare är av nya typen som ska vara åtgärdade. 94-97 är samma motor, har inte nån direkt uppgift om när dom är åtgärdade. FT står egentligen för katalysatorrenad turbo.
F= katalysator T= turbo..
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck fö[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]