Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrille850
Jag undrar om någon vet var jag kan få reda på info/tips/text/bilder på hur man ställer in kammarna och vevaxeln på Volvo 850 årsmod. 93. Eftersom kamremmen har gått av och kammarna hamnat ur läge måste jag ställa in detta. Toppen är av, bytt ventiler och skall montera allt nu, men vågar inte chansa för det slutar med att jag får göra om allt igen... Finns det några specialverktyg som man kan använda? Tacksam för svar! Mvh Chrille
av S40T4
Hej!
Det finns specialverktyg som man låser/fixerar kamaxlarna i bakkant av toppen, och samtidigt ska du använda ett verktyg i framkant, som fixerar kamaxlarna under monteringen av ventilkåpan.
Du ska även använda två (likadana) specialverktyg som gängas i två tändstiftshål, som du pressar ner ventilkåpan me.
När du gjort det så tar du bort fixeringen i framkant, monterar dom nya packboxarna, monterar där efter kamdreven utan att dra åt dom, monterar på kamremmen, och drar sedan åt kamdreven. Sen kan du ta bort fixeringen i bakkant och montera nya packboxar där.
Sen så är det bara det lätta kvar.
av *pettson*
chrille850 skrev:Ok och var hittar jag dessa specialverktyg? Samt var hittar jag info om hur vevaxel samt kolvar ska stå?
En vanlig haynes bok för 200kronor fungerar bra.. Där står även hur man kan göra verktygen. Vill du köpa dom så handlar det om runt 5000kr.
av S40T4
Ennars kan du kanske gå till den lokala Volvo-handlaren och fråga. pratar du me rätt person så kan du kanske få låna verktygen unter dagen/kvällen.
Ellens kolv ska stå i övre eller nedre dödläge när motorn är nollställd, minns inte riktigt vilket...

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.