Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Igår köpte jag min första bil. En begagnad Volvo 850 GLT 2.5 -92.
Det fanns ingen larmdosa till bilen, men det var inga problem ändå. Trodde jag.

Jag köpte bilen under lunchen, och när jag skulle hem från jobbet senare under dagen, så vägrade bilen att starta.
Blinkersena började blinka som om varningsblinkersena var på men icke.
Jag provade att trycka på knappen på larmet ett par gånger, sen gick jag ut ur bilen, låste och sen låste upp igen.
Då funkade bilen att starta. Samma sak hände i morse när jag skulle iväg till jobbet.

Misstänker att det kan vara något konstigt med larmet eftersom jag som sagt inte har någon larmdosa.
Någon som vet hur jag kan göra för att slippa den här skiten?

Sen började även en gul pil blinka i instrumentpanelen igår. Samma sak i morse, men nu när jag körde hem från jobbet hade den slutat blinka. Vad kan det vara för fel.

Vore jättetacksam för att svar jag kan få, då jag dels är uppriktigt sagt ganska ledsen över bilköpet, samt att jag inte är så jäkla bra på mecka.

Tack på förhand!

MVH
Timbo
Är du säker att bilen är utrustad med larm. Kan vara så att någon satt en larmatrapp i rutan.
Larmet ska gå att koppla ur om du hittar reläet tror inte det ska påverka något om du tar bort det. Vissa larm kan vara tidprogrammerade så att de kopplas in automatiskt efter tex 30 sek sedan bilen stängts av.

Du skriver att du inte fått med någon larmdosa! Vilken larmknapp trycker du på för att stänga av larmet? Kan det vara fråga om ett Cargard larm med en sk nödbrytare.

Har du automat så kontrollera snarast oljenivån i lådan. Oljan ska vara rödaktig och ej lukta bränt. Fyll på om det behövs med ATF olja (automatic transmission fluid). Gamla bilar brukar läcka lite här och där. Har du tur så är det därför lampan tänds.

Ja en -92:a 850 kan du väl inte ha betalt alltför mycket för. Du kanske blir bilens "slutbrukare". Ge den sista smörjelsen med lite motorolja och automatlådeolja så håller den nog några år...sedan. :cry:
Örnen skrev:Är du säker att bilen är utrustad med larm. Kan vara så att någon satt en larmatrapp i rutan.
Larmet ska gå att koppla ur om du hittar reläet tror inte det ska påverka något om du tar bort det. Vissa larm kan vara tidprogrammerade så att de kopplas in automatiskt efter tex 30 sek sedan bilen stängts av.

Du skriver att du inte fått med någon larmdosa! Vilken larmknapp trycker du på för att stänga av larmet? Kan det vara fråga om ett Cargard larm med en sk nödbrytare.

Har du automat så kontrollera snarast oljenivån i lådan. Oljan ska vara rödaktig och ej lukta bränt. Fyll på om det behövs med ATF olja (automatic transmission fluid). Gamla bilar brukar läcka lite här och där. Har du tur så är det därför lampan tänds.

Ja en -92:a 850 kan du väl inte ha betalt alltför mycket för. Du kanske blir bilens "slutbrukare". Ge den sista smörjelsen med lite motorolja och automatlådeolja så håller den nog några år...sedan. :cry:
Det är faktiskt ett originallarm från volvo. Nu har jag dock nästan löst problemet. C-låset är lite segt så ibland när jag försöker låsa upp händer det ingenting, och när jag provar igen då går larmet igång, samtidigt som dörren öppnas av fördröjningen. Så jag måste helt enkelt bara vänta några sekunder tills c-låset har fattat att den ska låsa upp dörrarna. Ska försöka ge mig på en sådan där grej med diagnosenheten. Det kansek tillochmed en icke-meckare kan klara av haha ?

Jag köpte den på Nordiska Bil, och han ville ha den för 19.900 men jag fick den för 15.000. Helt ok. Men den är säkert värd mindre. Men det känns ju på något sätt lite tryggare att köpa en begagnad bil av en bilhandlare. Jag har nog insett att jag inte kommer få mycket för den om jag får för mig att sälja den i framtiden... Men några tusenlappar kan man alltid få :)

Tack för hjälpen. Är det förresten svårt att byta olja i växellådan. Hur fan gör man det och vad ska man ha för olja?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.