Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Skulle behöva sprängskiss på en dieselvärmare till s70 tdi även flera sprängskisser är mycket välkomna..
Någon som vet eller har??

Har en trasig flamvakt i dito..

Tacksam för svar...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tar du av toppen på värmaren så ser du flamvakten. Den sitter under fläkten och tittar ner i värmaren.
Användarvisningsbild
av Örnen
Jag lyckade få låna hela verkstadsmanualen med felsökningsprocedurer och allt från min Volvohandlare över dagen. Kopierade för brinnande livet hela boken så jag har för framtida felsökningar och reparationer. 091-B, Volvo flygmotorvärmaren som sitter i många 240 och 740, 940. Tror inte du har samma värmare, tyvärr.

Flamvakten är ett litet optiskt öga som nog sitter på liknande sätt monterat som på min. Brukar bara sitta intryckt i en gummigenomföring och dras rakt ut för hand. Ta tops och T-röd och rengör med. Flamvakten kan ibland sota igen och då får värmaren "eldavbrott" eller startar inte förbränningen och bränslet stängs av för att inte glödstiftet inte plötsligt ska sätta bilen i brand då förbränningskammaren fyllts av soppa.
Tror det gäller generellt att bensin/dieselvärmare vid start först ska "snurra" fläkthjulet nån sekund, vattenpumpen ska börja pumpa och efter en viss tid även bränslepumpen börja "ticka". Hör och känn om det verkar fungera.

Det finns också en överhettningstermostat som brukar måsta manuellt återställas. På min värmare är det ett gummilock man plockar bort (på värmarkroppen) och trycker tillbaks termostatens återställnknapp. Har den löst ut så funkar inte värmaren.
Ibland kan även ett simpelt jordningsfel göra att värmaren inte funkar. Dock inte lösa ut värmesäkringen.

Kolla att värmarens säkring är hel. Eftersom en del värmare eftermonteras kan det vara en separat säkring som kanske inte sitter bland de andra.

Vad jag vet fungerar en bensinvärmare och dieselvärmare på i stort samma sätt. Den gamla modellen som sitter i min bil heter 091-B (bensin) och för diesel 091-D. Utvändigt ser man ingen skillnad, däremot skiljer det nog på eventuellt på förbränningskammare och glödstift.

Hör med din Volvoverkstad om du får kika i deras repmanual för just din värmarmodell. Vill minnas att det via tiduret (om du har något) brukar gå att köra en "diagnos".

Flamvakten går att byta rätt enkelt men kolla först att den inte är nedsotat och att du inte har kabelbrott.
Användarvisningsbild
av Örnen
Nej det är inte samma. Verkar ju bara vara användarhandboken vad jag kunde se.
Den jag fick låna och kopiera heter. Volvo, Servicehandbok, Personbilar, Parkeringsvärmare 091-B , 1992-
Innehåller felsökningsschema, elschema (kopplingsschema), demonteringsinstruktioner och monteringsinstruktioner med sprängskisser o sånt. Ca 80 sidor

Innehåller tex detaljer hur man mäter och kontrollerar glödstiftets funktion osv. Ja alla komponenter som ingår i värmaren verkar vara med hur man mäter och funktionskontrollerar. Även alla olika tiduren och de olika sätten och monteringarna beroende på om bilen har ECC mm. finns med.
Vet inte om 091 värmaren sitter monterad på S,V/70. Nån som vet?
Användarvisningsbild
av Örnen
Kan tipsa om en sak som hände min värmare för några år sedan. Jag hade ställt den på tidsstart och skulle gå och starta bilen. När jag närmade mig kände jag en branddoft. Kollade inuti bilen och såg dioden stod och blinkade, öppnade huven och kände på värmaren och vattenpumpen. Värmaren var het och så också v-pumpen. Kring pumpen luktade det bränt. Åkte hem och tog lös den. Diagnos, kortslutning bara köpa ny. Volvo tog 1600kr för en ny men jag ville ju min värmare skulle fungera så det var bara betala och se glad ut. Väl hemma läste jag "Johnson Pump" på den nya från Volvo. Kollade upp på nätet och fick en träff på en Stockholms-firma som säljer marintillbehör (MARTEC). http://www.martec.se/
Ringde och frågade, jo de hade en pump (samma prestanda,storlek och märke, JP) för 800kr inkl moms och frakt. Lämnade tillbaks den andra på Volvo och monterade in Martec pumpen. Den enda modifieringen var att jag fick skaffa ett kontaktstycke på kabeln och se att pumpen gick åt rätt håll vid inkoppling. Kontaktstycket är samma som sitter på vindrutespolarpumpens skarvar och lyktkontakter på 240:n

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.