- mån 07 apr 2008, 19:15
#185275
Hej!
Jag råkade ut för en intressant grejj med bilen och tänkte höra om någon har input på detta.
I går när jag skulle iväg med bilen så startade den inte. Bummer och vad nu då, tänkte jag?! Den har aldrig tvekat det minsta i starten tidigare.
Efter ett antal startförsök så började det lukta lite oförbränd bensin. Jaha, tänkte jag, nu har jag surat ned moppemotorn.
Så vad göra? Vet inte men jag tänkte mig att kolla om skiten fick soppa och gnista. Glad i hågen kunde jag snabbt konstatera att pump matatde fram till bränslefördelningsskenan. Jaha, loss med tändstift och kolla. När jag fått lös tändhattarna, eller vad man nu kallar en tocken fördelarlös spolemojäng till tändhatt så blir jag nervös. I treans tändstiftsbrunn ser jag en lätt gulaktig missfärgning. Min misstanke bekräftades när jag skruvade lös tändstiftet, det satt inte fast som brukligt är. Jag lossade det med handkraft. Eller, jag kunde tom skruva igen skiten lite med handkraft.
Förutom det stift som satt löst som var skitigt utav bara den så såg de andra finfina ut. Förutom att de var fuktiga av bensin förståss.
Vad göra, tja, jag kursade nya stift. Monterade, gav full gas och gjorde ett startförsök. Den startade men gick som en #¤&/¤#¤&¤"#¤%&/¤^&. Illa med andra ord. Och det molnet som jag byggde måtte ha gjort grannarna mer än nöjd. Nu verkar dock bilen funka som vanligt igen (ta i trä).
Nu till min undran. Att det är obra att inte ha tändstiften fastskruvade är logiskt men frågan är vad kan det ge för ev. skadeverkningar? Bör jag genomföra några underhållsrutiner i övrigt för att undvika annan dynga till följd av detta?
Kan väl tillägga att det är en V70 -99. GLT 165hk.
Mvh
Percy
Jag råkade ut för en intressant grejj med bilen och tänkte höra om någon har input på detta.
I går när jag skulle iväg med bilen så startade den inte. Bummer och vad nu då, tänkte jag?! Den har aldrig tvekat det minsta i starten tidigare.
Efter ett antal startförsök så började det lukta lite oförbränd bensin. Jaha, tänkte jag, nu har jag surat ned moppemotorn.
Så vad göra? Vet inte men jag tänkte mig att kolla om skiten fick soppa och gnista. Glad i hågen kunde jag snabbt konstatera att pump matatde fram till bränslefördelningsskenan. Jaha, loss med tändstift och kolla. När jag fått lös tändhattarna, eller vad man nu kallar en tocken fördelarlös spolemojäng till tändhatt så blir jag nervös. I treans tändstiftsbrunn ser jag en lätt gulaktig missfärgning. Min misstanke bekräftades när jag skruvade lös tändstiftet, det satt inte fast som brukligt är. Jag lossade det med handkraft. Eller, jag kunde tom skruva igen skiten lite med handkraft.
Förutom det stift som satt löst som var skitigt utav bara den så såg de andra finfina ut. Förutom att de var fuktiga av bensin förståss.
Vad göra, tja, jag kursade nya stift. Monterade, gav full gas och gjorde ett startförsök. Den startade men gick som en #¤&/¤#¤&¤"#¤%&/¤^&. Illa med andra ord. Och det molnet som jag byggde måtte ha gjort grannarna mer än nöjd. Nu verkar dock bilen funka som vanligt igen (ta i trä).
Nu till min undran. Att det är obra att inte ha tändstiften fastskruvade är logiskt men frågan är vad kan det ge för ev. skadeverkningar? Bör jag genomföra några underhållsrutiner i övrigt för att undvika annan dynga till följd av detta?
Kan väl tillägga att det är en V70 -99. GLT 165hk.
Mvh
Percy