Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Nån som har nåt tips på bra billiga däck till min 855, 2,5 -95. I regbeviset står bara 195/60 R15, så jag antar att jag måste hålla mig till det? Tänkte köpa på Däckonline.
Vill gärna ha nåt som inte känns sladdrigt i styrrespons och inte bullrar för mycket.
av Hellraiser
jag antar att du redan har fälgar med däck på som ska bytas o då är det ju bara o ta samma storlek på dom märket på däck får man väl avgöra efter ekonomin. Sen om du köper på däckonline så tar verkstaden extra mycket betalt för o lägga på däcken åt dig! bra att veta.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hellraiser skrev: Sen om du köper på däckonline så tar verkstaden extra mycket betalt för o lägga på däcken åt dig! bra att veta.
Det beror helt och hållet på vilken däckfirma/verkstad du vänder dig till. Jag har köpt flera uppsättningar däck på nätet och monteringskostnaden har inte varit högre än om du köpt däcken på firman. Jag har t.o.m blivit rekommenderad av en däckfirma att kontrollera priset på nätet innan jag köper däck för att de kanske är billigare. Han är sen villig att montera däcken för en låg kostnad. Kanske lite konstigt råd från just firman, men jag tycker det är sjyst att låta kunden köpa däck var man vill och sen inte bli "diskriminerad" på en firma när man köper deras tjänst.
Användarvisningsbild
av Claes74
Hellraiser skrev:jag antar att du redan har fälgar med däck på som ska bytas o då är det ju bara o ta samma storlek på dom märket på däck får man väl avgöra efter ekonomin. Sen om du köper på däckonline så tar verkstaden extra mycket betalt för o lägga på däcken åt dig! bra att veta.
Jag har oxå råkat ut för detta, men inte mer betalt utan helt enkelt vägrat hjälpa mig.
å andra sidan så har däckonline en lista på hjälpsamma firmor på sin hemsida, som denna i järfälla.
auto g ab.
tar enligt uppgift 600 för monteing och balansering av 4 däck
Användarvisningsbild
av Claes74
går oxå att få hjälp på däckonlines hemsida, till vänster i bild klicka på "däckguide", välj sedan märke/modell/motor så kommer du få exempel på dimensioner som passar o du vill ha större än original.
en bekant till mig kör sina två bilar på TNG starperformer därifrån ca 3000 mil per år och är helnöjd, köp inte goodride.
det är det billigaste de har men i det däcket får du verkligen vad du betalar för.
av bsba
Tänkte nog inte köpa de allra billigaste. Är ute efter nåt som är prisvärt utan att gå på regummerat, finns ju en uppsjö att välja på. Kommer nog att byta bil ganska snart men tror jag blir tvungen att byta däcken innan.
När det gäller monteringen så får man väl helt enkelt kalkylera med 150- 200 kr per däck extra, det känns ju ändå som långt ifrån vad däckfirmorna på stan ska ha för däcken. Valde Däckonline just eftersom de har rekomenderade firmor. Det står ju iofs. pris från 150 kr på de flesta + tillägg för alufälg (vilket jag har), kan ju bli vad som helst.
Det är väl som med hantverkare, det är inte jobbet de tjänar pengar på det är materialet. En del hantverkare vägrar ju tom. att ta jobbet om de inte får sälja materialet.
Användarvisningsbild
av kenlav
Jag köpte Falken ZE 512 på Däckonline förra sommaren, helnöjd. Bra mönster som tränger undan vatten superbt. Hade även Falken ZE 512 (lite bredare) på min Nissan 300zx som jag ägde förut och dessa funkade utan problem.Gick till en däcksfirma för att få monterat... dom tyckte att jag skulle köpt däcken hos dem i stället, dom ville ha 2000:- för montering eftersom jag inte köpt däcken hos dem, tror ni jag skiftade däck där??? inte mycke. Kontaktade en polare som jobbar på däcksverkstad och det kostade 100:- pluss 4 mils körning fram o tillbaka... Men som en annan skrev så finns det anslutna firmor som man kan söka via Däckonlines hemsida, kostar mellan 400:-/ 600:-. Du kan oxå beställa så att däcken levereras till någon av dom firmor du tänkte anlita så slipper du bära hem däcken från leveransstället. Obs... se till så dom byter till nya ventiler (ca25:- styck) samtidigt då dessa torkar och kan läcka mot fälgkanten/ventilfoten.
av Stenövägen29
När jag skulle köpa vinterdäck så var det en högst marginell skillnad mellan att handla direkt av den lokala handlaren, och beställa via nätet. Kolla med den lokala handlaren, och jag tror att du blir förvånad över hur lite som skiljer.

Från Aftonbladets däckstest kan följande rapporteras (för de som inte är PLUS-medlemmar där)

Fem plus
Bridgestone Turanza ER300
Continental ContiPremium Contact 2
Nokian Hakka 2
Goodyear Hydra Grip

Fyra plus
Vredestein Hi-Trac
Hankook Ventus Prime

Tre plus
Barum Bravuris
Michelin Energy Saver
Kumho Ecsta SPT

Två plus
Dayton D210

Ett plus
Triangle Talon GLS

Minus
Goodride R-VH 680

Dödskallemärkt
Dubbfria vinterdäck
Användarvisningsbild
av Örnen
Din - 95: a omfattas inte av helbilsgodkännandet så du kan ändra fälgar och däckdimension friare än en 98-.
Minns jag inte fel få du ändra + - 5% av rullomkretsen på dina 195*60*15. Kolla på en däckomkretstabell så kan du själv räkna ut.
http://tvr.me.uk/index.htm?sv&http%3A// ... mkrets.htm
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

Håller nog med han som skrev att du bör kolla ortens däckfirmor. Priset skiljer inte något jämfört med nätfirmor om man ska räkna med påläggningskostnaden. Kan väl hända dom inte har samma märken allihop så en korrekt bedömning är helt möjlig. Jag har hittat en liten däckhandlare i närområdet som har billiga märkesdäck Gislaved NF och Nokian Hakka mfl på vintern och Michelin, Goodyear,Nokian, Bridgestone,Continental på sommaren. Skitbilligt nästan så det inte är sant. Flera hundralappar billigare PER däck än de stora handlarna. Firman ligger mitt i ett bostadsområde och annonserar inte nånting. Ni som bor i Norrbotten kanske vet vilken firma. Nej det inte den i Haparanda.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Örnen skrev:Din - 95: a omfattas inte av helbilsgodkännandet så du kan ändra fälgar och däckdimension friare än en 98-.
Minns jag inte fel få du ändra + - 5% av rullomkretsen på dina 195*60*15. Kolla på en däckomkretstabell så kan du själv räkna ut.
http://tvr.me.uk/index.htm?sv&http%3A// ... mkrets.htm
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

Håller nog med han som skrev att du bör kolla ortens däckfirmor. Priset skiljer inte något jämfört med nätfirmor om man ska räkna med påläggningskostnaden. Kan väl hända dom inte har samma märken allihop så en korrekt bedömning är helt möjlig. Jag har hittat en liten däckhandlare i närområdet som har billiga märkesdäck Gislaved NF och Nokian Hakka mfl på vintern och Michelin, Goodyear,Nokian, Bridgestone,Continental på sommaren. Skitbilligt nästan så det inte är sant. Flera hundralappar billigare PER däck än de stora handlarna. Firman ligger mitt i ett bostadsområde och annonserar inte nånting. Ni som bor i Norrbotten kanske vet vilken firma. Nej det inte den i Haparanda.
Det tycks inte längre finnas några regler om +-5%. Reglerna är mera av typen "eget ansvar", "uppfyller kraven på" osv. Kolla länken...
http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.