Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peete
Hej!

Jag har sedan flera år haft problem med att ratten vibrerar på min s70 GLT -98.

Jag köpte bilen 2004 hos bilia. när jag provkörde bilen där så kände jag att ratten vibrerade vid runt 90 km/h och uppåt.
Jag påpekade detta och det skulle fixas till. När jag köpte bilen så tyckte jag ändå att det vibrerade en del och bilia skickade mig på balansering igen. Blev väl lite bättre men eftersom det var min första bil så tänkte jag inte så mycket på det plus att jag inte kör så ofta på motorväg. Synd att man inte stod på sig...
Vibrationerna försvann aldrig. Jag tänkte att det var min sommardäck som var kassa, men lämnade in dem för balansering igen förra sommaren. Blev ingen skillnad.
I december köpte jag splitter nya Nordfrost 5 och satte på mina Persus fälgar och hoppades att vibrationerna skulle försvinna, men icke.
Jag lämnar in bilen hos bilia för att byta höger motorkudde och båda stabilisatorstagen samt kolla upp vibbarna och får svar att bilen bara är stötig eftersom jag sänkt den!!! LOL. Ingen förbättring efter de bytena alltså.
Förbannad blev jag och väntade till i slutet på februari och lämnar in den igen. De balanserar om däcken och tar ut 1300:- varav 500 kr för avmontering av hjul!! LOL
Ingen förbättring på vibrationerna. Jag hoppas att det kanske är hjulen ändå..vilket idioten på bilia envist hävdade även att det 3:e hjulkombinationen som vibrerar på min bil.

Igår fick jag nya fälgar och däck påsatta, 18" med 215/40 däck. Samma skit, vibrerar.

Så sammanfattningsvis har jag provat följande hjul ocha alla vibrerar.

1.Vinterdäck på plåtfälg jag fick med när jag köpte bilen.
2. Sommardäck på persus original fälg jag fick med bilen. Ombalanserade av däckfirma.
3. Nya vinterdäck på Persus Original fälg. Omblanserade av Bilia själva.
4. Ace Peak fälg på Yokohama S.Drive sommardäck. 100% balanserade, jag stod bredvid maskinen och kollade.

Alla vibrerar mer eller mindre i hastigheter över c:a 100-110 och vibrationerna ökar sakta med hastigheten.
Vibrationerna ökar om jag tex åker i uppförsbacke och jag tror även de ökar om jag svänger lite. Ligger jag i konstant hastighet så känns det som att vibrationerna kommer i vågor också, alltså de försvinner inte men de ökar och minskar i vågor.
Bilen drar även lite åt vänster när jag kör på motorvägen.

Så vad ska jag säga till snubbarna på bilia? Tredje gången gillt nu. De kommer ju hävda att det är hjulen så klart...

Mina gissningar på vad det kan vara:
Bromskivorna
Yttre styrleder
Svänghjulet

Snälla hjälp mig!! Kom gärna med förslag på alternativ bilfirma som är kunniga på detta område. I göteborg.

/Peter, Göteborg
av *pettson*
Om det ökar med ökad belastning kan det inte vara ett svänghjul.. Att det handlar om däck/ fälg när du använt så många par är inte troligt. Men däremot en inre drivknut eller en obalanserad drivaxel..
av aspencade
Hej !
Jag är ingen expert på området men jag tror att det kan vara hjullager som glappar. Jag har själv en v70 glt -99 som jag ska byta lager på nu i dagarna pga vibrationer i ratten, konstigt slitna däck och nu den senaste tiden även missljud. Enkelt att kolla om det kan vara det. Lycka till
av timebandit
Jag har exakt samma problem och testat flera uppsättningar med däck/fälg utan att nått hjälper.

När jag körde släp för några veckor sedan så tyckte jag att vibrationerna avtog avsevärt med släpet på? Konstigt...
Har bytt hjullager fram båda sidor, styrstag, m.m utan förbättring.
Om vibrationerna ökar med hastigheten så har jag fått tips på att det troligen är inre drivknut eller drivaxeln. Vet inte hur man kontrollerar detta?
Kan kanske vara nått motorfäste men det tror jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Senaste två gångerna jag har haft problem med vibrationer har detta avhjälpts genom att "fixa" bromsarna.

Första bilen, en 740, skeva skivor och kärvande ok. När klotsarna låg an så ruskade det kraftigt i ratten. Ju fortare man körde desto mer vibrerade det. Lösning i detta fall: Bytte skivor och klotsar samt lät renovera oken. I detta fall på bägge sidor fram. Efter det var vibrationerna ett minne blott.

Andra bilen, en audi 80 -93. Dåligt monterade bromsklotsatar. Bilen har inte gått i salt och oken var som nya. Den som monterat dit klotsarna hade inte slipat till dessa så att dom passade i oket(ska man behöva det? ja inte vet jag, en liten men ej obetydlig gjutklack i järnet var i vägen). Ju mer man bromsade desto mer kilades klotsen fast i oket. Oj vad det vibrerade. Lösning i detta fall: Tog lös klotsarna med hjälp av en stor mängd svordomar och filade lite, inte på belägget då utan på godset belägget sitter på.

Jag kan ju tycka att det är värt att se över bromsarna före man ger sig i kast med byte av drivknutar och annat.
av timebandit
I mitt fall har jag redan bytt ut bromsskivor och klossar och kontrollerat bromsoken fram.
Bak är också helt fin fint och är bytt av Bilia. Så allt runtom är nytt ;)
Mina vibrationer är värst vid 100-120. Vid 130 till 180 så försvinner nästan vibrationerna helt. Så det är helt klart bekvämare å köra i 130-140 på motorvägen.
Jag vet inte om slitna stötdämpare och fjädrar kan ge vibrationer i ratten?
Bilen gungar dock inte när man putter å gungar den, återgår till sitt läge snabbt som det skall.
Att lämna in bilen på felsökning lär kosta multum antar jag.
av Peete
Hej!
Hade inne bilen hos bilia idag. De testkörde med 4 hjul de hade där. Blev tyvärr ingen skillnad. De kollade alla bussningar också. Såg ok ut sa de. Skall göra 4 hjulsinställning imorn då bilen drar åt vänster så får vi se om det blir någe bättre.

Kan ju berätta lite mer i detalj om mina vibrationer. De är alltså inte i sidled utan i höjdled. Hela ratten skakar upp och ner, klar mer om man låter ratten vara fullt utdragen. Börjar vid 110+ och blir värre med hastigheten.
De på bilia visste inte vad de skulle kolla mer. I så fall måste de plocka ner bilen i atomer typ, och då kostar det som fan.

Tror jag säljer bilen till vintern och köper mig en c70 istället :) Kan ju plocka över min väghållningssats till den :) Skall tydligen vara exakt samma fjädrar och dämpare till c70 som till min s70.
av Johan_H
Jag har haft samma problem med min 850. På den var det lagret där vänster drivaxel går in i växellådan som var dålig. Jag har inte lagat det än, men misstänker att det blir växellådsbyte :(
Orsaken till att det gått sönder är förmodligen för mycktet fett i den inre drivknuten (det var MASSOR i den).

Är det någon soom vet var man kan få tag i en sprängskiss till växellådan på en 850 (M56)?
Användarvisningsbild
av uno83
Jag har också vibrationer i min S70 i hastigheter från 110 till ungefär 140. Ratten vibrerar mest, men även resten av bilen vibrerar. Samma sak med vinterdäcken som med sommardäck. Min bil drar inte snett, däremot står ratten lite snett när man släpper den, trots att bilen går rakt fram.
av Peete
Liten uppdatering.

Då mina nya hjul vibrerade klart mer än mina gamla så misstänkte jag att allt inte stod helt rätt till med dem.
Jag började genom att hissa upp bilen så att den precis inte tog i marken med domkraften och snurra framhjulen. Jagt märkte då att de tog i lite och sedan inte, alltså som om de inte var runda. Jag kollade då på Centrumringarna. De glappade lite och satt inte tight alls runt hjulnavet. Jag misstänkte att de inte centrerade tillräckligt bra. Tydligen så skall 1/10 mm ge 10g balansfel, så tänk vad 1mm skulle göra!!

Jag kollade upp lite centrumringar som Specialfälgar säljer, de såg klart robustare ut än de jag fick. Jag åkte till en återförsäljare här i Göteborg och de kollade och mätte mina gamla plus kollade däcken.
Vi satte på 4 nya centrumringar från SpecialFälgar och de satt tight om både navet och i fälgen.
Däcken sedan. Ett av framdäcken pulserade, alltså ytan mot vägbanan flyttade sig typ. Vi hittade 1 perfekt bakdäck som vi satte där istället. Dock så pulserar båda bakdäcken nu mer eller mindre.
Provkörde bilen. SHIT vilken skillnad det blev. Inga vibrationer alls i princip i ratten. Dock så vibrerar det nu istället i sätet. Det gjorde det innan också (då hade jag 1 av 2 bakdäck som pulserade och 1 av 2 framdäck som pulserade).
Så jag skall nu kontakta Molway om att få mina bakdäck antingen bytta eller fixade.
Kan nämna att när jag köpte däcken så provkörde jag och kom sedan tillbaka (då ratten vibrerade mer än på mina original) till dem efter en provtur, de balanserade/kollade däcken igen och då sa den ena montören att hm,,,det är ju lite glapp i centrumringen, gick och pratade med en och kom tillbaka å sa att det skulle vara de centrumringarna...
Detta gör ju att man blir lite less, de borde väl veta hur viktigt det är att hjulen är helt centrerade? Då jag sagt att jag haft problem med mina andra hjul också så avfärdade de väl möjligheten att de nya hjulen skulle vara fel på....

Så hoppas att det inte skall vara nåt problem att få mina 2 bakdäck fixade.
Någon som vet om det går att montera av och fixa döcken när de beter sig så eller är de kassa? När man kollade på däcket när det snurrade i balanseringsmaskinen så såg man hur "mittfåran" på däcket flyttade sig lite i sidled. Kan det vara felmonterat? Notera att fälgarna såg perfekta ut.

/Peete

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]