Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av airloader
Någon som vet hur man "öppnar" scan bus i s70 -99
det ska vara något slag "lås" som man måste öppna innan man kan läsa felkoder från ecu.
Har provat många obd2 program, men inget som funkar.
tex easyobd2, data bus ok, unknown protocol.
vill gärna ha tips om det fungerar att läsa koder med elm327 på volvo s70 -99.
av Hellraiser
är jag ute o cyklar men can systemet finns väl bara i "nyare" bilar? har själv en v70 99 o har inte behövt göra nått specielt för o läsa felkoder. Funderar på o beställa en sån här http://www.ppc-diagnostic.com/ om den bara fungerar på min bil. Vet tyvärr inte varför det inte funkar för dig. Jag vet att vol-fcr funkar men det jag provade kunde jag inte läsa av motorstyrningen valet ME7 fanns inte med i det programmet. Vet dock inte om det kommit något nyare.
Användarvisningsbild
av Claes74
can systemet kom 2004 (tror jag) innan dess har volvo från 96 samma system, du behöver nog bara en programvara som är kompatibel med din årsmodell, eller som Hellraiser skrev satsa på en hårdvara istället (canbus passar alltså inte din bil)
av airloader
Hellraiser skrev:är jag ute o cyklar men can systemet finns väl bara i "nyare" bilar? har själv en v70 99 o har inte behövt göra nått specielt för o läsa felkoder. Funderar på o beställa en sån här http://www.ppc-diagnostic.com/ om den bara fungerar på min bil. Vet tyvärr inte varför det inte funkar för dig. Jag vet att vol-fcr funkar men det jag provade kunde jag inte läsa av motorstyrningen valet ME7 fanns inte med i det programmet. Vet dock inte om det kommit något nyare.
det är nog jag som är lite vilsen.
tror att s70 har något av dessa protokol ISO14230-4 , ISO9141-2,
men jag har testa dessa också och inget som fungerar..har precis provat med pcmscan och får följande svar

14:25:41.046] Checking COM1...
[14:25:41.187] Found ELM interface on COM1!
[14:25:52.765] Failed to open OBD-II connection! Error 104: Error detecting OBD-II protocol

får inget att funka..
av Hellraiser
vart har du tagit reda på vad det är för iso? och en dum fråga. Du har väl tändningen på?
Användarvisningsbild
av Claes74
airloader skrev:
Hellraiser skrev:är jag ute o cyklar men can systemet finns väl bara i "nyare" bilar? har själv en v70 99 o har inte behövt göra nått specielt för o läsa felkoder. Funderar på o beställa en sån här http://www.ppc-diagnostic.com/ om den bara fungerar på min bil. Vet tyvärr inte varför det inte funkar för dig. Jag vet att vol-fcr funkar men det jag provade kunde jag inte läsa av motorstyrningen valet ME7 fanns inte med i det programmet. Vet dock inte om det kommit något nyare.
det är nog jag som är lite vilsen.
tror att s70 har något av dessa protokol ISO14230-4 , ISO9141-2,
men jag har testa dessa också och inget som fungerar..har precis provat med pcmscan och får följande svar

14:25:41.046] Checking COM1...
[14:25:41.187] Found ELM interface on COM1!
[14:25:52.765] Failed to open OBD-II connection! Error 104: Error detecting OBD-II protocol

får inget att funka..
ISO9141 används av volvo fram till de byter till canbus, -2 benämningen vet jag inte vad det är.
Användarvisningsbild
av Sparkz
CAN dök upp i 70/S80 -99, man bara mellan styrenhetena i motorrummet. Från 00 är det helt utbyggt. En del andra system går att läsa med det gamla protokollet. Med den nya motorn (rundare remkåpa, ingen gasvajer) är det CAN som gäller.
Användarvisningsbild
av Claes74
Sparkz skrev:CAN dök upp i 70/S80 -99, man bara mellan styrenhetena i motorrummet. Från 00 är det helt utbyggt. En del andra system går att läsa med det gamla protokollet. Med den nya motorn (rundare remkåpa, ingen gasvajer) är det CAN som gäller.
Är det från 2,4 liters motorn som can gäller då?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det kan nog stämma när du säger det... fanns ju ingen 2,4 innan.
Användarvisningsbild
av Claes74
Sparkz skrev:Det kan nog stämma när du säger det... fanns ju ingen 2,4 innan.
Hittade nämligen en kompatiblitets lista på örebro bidiagnos hemsida som säger att volvo använde uteslutande ISO9141 fram till 2003 och fr o m 2004 införde can, stod iofs att det gällde usa marknaden men trodde inte det var någon skillnad.
De va det tydligen :D
Alltid lär man sig nåt nytt.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]