Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snurbo76
Hej alla! var och handlade idag och när jag kom ut från affären så vägrade bilen starta den sa inte ett knyst så fick dra hem den. hostar igång på startgas men stannar direkt så den får ju ingen soppa inga felkoder heller. kollade relät inget synligt fel på någon lödning sökte vidare och lyssnade i tanken o det var knäpp tyst rev ut golvet bak och mätte i kontaktstycket till pumpen och där fanns ström en stund när man vred på tändningen. jaha tänkte jag måste vara pumpen då,så jag plockade upp den fick väl hålla på o banka o va våldsam på den gängade plastringen som håller pumpen i en timme sen lossnade den. drog sen upp pumpen och provkörde den lös då gick den så fint o tyst så nu blev jag osäker på om det verkligen var pumpen eller inte. nån som har något annat tips på vad man ska kolla på innan man köper en pump?? alla ledningar och kontakter var fina.såg föresten att mekonomen hade 2 olika pumpar den ena var en bosch och kostade typ 1700 och den andra hette nåt annat och kosta nåt på 900kr är det bara olika fabrikat typ orginal och pirat eller måste man veta vilken man har monterad från början i sin bil? kan det vara möjligt att pumpen hade låst sig och sen när jag började banka och leva på tank muttern så lossnade den så det var därför den funkade när jag fått upp den? :???: :???:

tråkigt när man var så stolt och nöjd för man ringat in felet ock konstaterat att pumpen är gången och sen går den :oops: :oops:

svenne
Användarvisningsbild
av camaro69
Pumpen är ju en liten elmotor. När den gjort sina många och långa timmar, så stannar ibland motorn och kolen s a s på fel ställe, och då startar inte pumpen.

Men om du knackar på den så startar den igen. Typiskt tråkigt fel att inte kunna lita på grejorna.

Men kolla bränsletrycket på fuelrailen. Behövs ingen avancerad mätare utan peta på nippeln och se om bränsle kommer.

Har pumpen "sagt upp sig" så är det bara att köpa ny. Att handla på skroten är inget alternativ om man ska lita på bilen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis. Ett enkelt felsökningsknep är att banka på undersidan av tanken, går den igång efter det är det dags att byta pump. Sen tycker inte pumparna om att gå torra, undvik soppatorsk och att provköra den lös...
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]