Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Har en V70 1999 2,5T AWD som jag tycker är dyr i drift.
Ligger på 1,3-1,5l/mil blandad respektive stads körning enligt datorn
Vad ligger ni andra på?

Jan
av Skulle hatt V70 R
JanEkstrand skrev:Hej

Vad ligger ni andra på?

Jan
1,5-1,6 Liter pr mil.98 V70 2.0T
Användarvisningsbild
av Tolvis
Morsan har en V-70 98:a AWD 2.5t (Automat) 1.1-1.3L/mil 60% Landsväg. (24500mil)
Min V-70 98:a FWD 2.5t (Automat) 1.2-1.4L/mil 70% Landsväg. (14500mil)
försöker köra försigtigare än morsan, ändå är min bara framhjulsdriven.
Vill tillägga att Räkna förbrukningen manuellt mot trippen ger lite större verklig förbrukning än att kolla på färddatorn...
Användarvisningsbild
av CP2
Beror på vem som kör också.......hustrun verkar ha blytung gasfot! :D
Användarvisningsbild
av vbc
Tja V70 XC-99 automat 26000, 1,15 snitt, bara stad 1,3 med husvagn 1,3
Iof chip BSR steg 1, dubbelblås å öppet luftfilter å alltid 98 oktan
Def ej gubbkörning men ej heller tokkörning
av *pettson*
JanEkstrand skrev:Hej

Vad ligger ni andra på?

Jan
Låter helt normalt?.. Du har en turbo som jobbar i varvtalsområdena den inte är ekonomisk på och släpar på både 4Wd och extravikt.. då går det åt soppa. ;-//
Användarvisningsbild
av CP2
Kunde ju vara bra med en tråd som tipsar om hur man kör roligt men snålt....har själv ökat på trycket i däcken men hur mycket det ger vet jag egentligen inte. Ska försöka fylla sommardäcken på bägge bilarna med gas vilket ju ska ge minskad förbrukning, sägs det Samt köra smart och inte ryckigt.
av *pettson*
CP2 skrev:Kunde ju vara bra med en tråd som tipsar om hur man kör roligt men snålt....har själv ökat på trycket i däcken men hur mycket det ger vet jag egentligen inte. Ska försöka fylla sommardäcken på bägge bilarna med gas vilket ju ska ge minskad förbrukning, sägs det Samt köra smart och inte ryckigt.
Gas ger inte minskad förbrukning om det nu inte var fel från början (däcktrycket). Däremot ger det mindre pys ur däcken eftersom gasen är tyngre/ tjockare om man så vill säga..den läcker inte ut lika lätt.
Att lägga i gas i däcken gör egentligen endast EN sak. Däcken håller samma tryck oavsett temp. Trycket ökar inte längre med tempen. Men det är förbaskat smart att sälja en gas som är gratis i vår andningsluft..
Användarvisningsbild
av CP2
Så det du säger, Pettssn är att gas i däcken bara är båg? Jag kan lika gärna kolla trycket hemmavid lite oftare och trycka på lite luft med den egna kompressorn om det skulle behövas?
Användarvisningsbild
av Claes74
gas behåller ett konstant tryck i däcken trots temperaturskiftningar ute, luft skiftar en hel del i massa vid temperaturväxlingar vilket i sin tur betyder att du måste kolla trycket ofta för att hålla optimalt tryck.
Båg är det väl inte men jag skulle inte betala pengar för att få luften ersatt med gas.

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]