- tis 12 feb 2008, 15:18
#172799
Jo, man slår sönder ena sidorutan. Enda sättet enligt min Volvoverkstad.
Lite bakgrund:
Under något år har det varit problem med fjärren till larmet. Oavsett flera batteribyten måste man hålla fjärren kloss mot vindrutan för att den ska kunna öppnas. Vi har inte brytt oss eftersom vi sällan låser bilen. Till saken hör att nycklarna endast passar till tändningslåset och till passagerardörren. Min (och Volvoverkstadens) gissning är att bagagedörren och förardörrens lås har beckat ihop. Även det har vi inte brytt oss så mycket om.
Men så en dag när min fru ska åka hem från jobbet aktiveras plötsligt larmet (+ låset såklart) då hon tar upp nyckeln från fickan. Larmet är sen helt omöjligt att slå av. Man kommer in i bilen med nyckel via passagerardörren och tändningen går att vrida om men bilen startar ej. Gissar att startspärren hindrar detta. Kontaktar Volvoverkstaden som säger att bilen måste bogseras till verkstaden så ska de fixa problemet.
Bilen blir dock ståendes två dagar innan de får tid att kika på den men då visar det sig att batteriet är helt slut. Batteriet är helt nytt, byttes för 14 dagar sen och då jag lämnade bilen lyste ingen lampa och inga larmlampor blinkade. Min gissning är att larmet (eller startspärren?) på något sätt tömt batteriet. Fel/rätt?
Hur tar man sig in i bilen för att koppla ur startspärren? Jo, Volvo hävdar att enda sättet för dem att ta sig in i bilen är att krossa en sidoruta. Jag tycker att det låter helt absurt men de står på sig och jag ger OK till detta. Jag förstår att detta kommer att bli ett dyrt kalas.
Jag bad Volvo helt koppla bort larmet för att detta aldrig ska kunna hända igen. Det skulle inte vara så kul om larmet tjuvaktiverades då man tex var på semester eller uppe i fjällen med långt till närmaste verkstad. Jag bad dem också beställa hem en ny låskolv att montera i förardörren så att den framöver ska gå att öppna.
Kan man verkligen inte ta sig in i bilen utan att krossa en ruta om batteriet är slut?
Mvh
Erik
Lite bakgrund:
Under något år har det varit problem med fjärren till larmet. Oavsett flera batteribyten måste man hålla fjärren kloss mot vindrutan för att den ska kunna öppnas. Vi har inte brytt oss eftersom vi sällan låser bilen. Till saken hör att nycklarna endast passar till tändningslåset och till passagerardörren. Min (och Volvoverkstadens) gissning är att bagagedörren och förardörrens lås har beckat ihop. Även det har vi inte brytt oss så mycket om.
Men så en dag när min fru ska åka hem från jobbet aktiveras plötsligt larmet (+ låset såklart) då hon tar upp nyckeln från fickan. Larmet är sen helt omöjligt att slå av. Man kommer in i bilen med nyckel via passagerardörren och tändningen går att vrida om men bilen startar ej. Gissar att startspärren hindrar detta. Kontaktar Volvoverkstaden som säger att bilen måste bogseras till verkstaden så ska de fixa problemet.
Bilen blir dock ståendes två dagar innan de får tid att kika på den men då visar det sig att batteriet är helt slut. Batteriet är helt nytt, byttes för 14 dagar sen och då jag lämnade bilen lyste ingen lampa och inga larmlampor blinkade. Min gissning är att larmet (eller startspärren?) på något sätt tömt batteriet. Fel/rätt?
Hur tar man sig in i bilen för att koppla ur startspärren? Jo, Volvo hävdar att enda sättet för dem att ta sig in i bilen är att krossa en sidoruta. Jag tycker att det låter helt absurt men de står på sig och jag ger OK till detta. Jag förstår att detta kommer att bli ett dyrt kalas.
Jag bad Volvo helt koppla bort larmet för att detta aldrig ska kunna hända igen. Det skulle inte vara så kul om larmet tjuvaktiverades då man tex var på semester eller uppe i fjällen med långt till närmaste verkstad. Jag bad dem också beställa hem en ny låskolv att montera i förardörren så att den framöver ska gå att öppna.
Kan man verkligen inte ta sig in i bilen utan att krossa en ruta om batteriet är slut?
Mvh
Erik