Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, man slår sönder ena sidorutan. Enda sättet enligt min Volvoverkstad.

Lite bakgrund:

Under något år har det varit problem med fjärren till larmet. Oavsett flera batteribyten måste man hålla fjärren kloss mot vindrutan för att den ska kunna öppnas. Vi har inte brytt oss eftersom vi sällan låser bilen. Till saken hör att nycklarna endast passar till tändningslåset och till passagerardörren. Min (och Volvoverkstadens) gissning är att bagagedörren och förardörrens lås har beckat ihop. Även det har vi inte brytt oss så mycket om.

Men så en dag när min fru ska åka hem från jobbet aktiveras plötsligt larmet (+ låset såklart) då hon tar upp nyckeln från fickan. Larmet är sen helt omöjligt att slå av. Man kommer in i bilen med nyckel via passagerardörren och tändningen går att vrida om men bilen startar ej. Gissar att startspärren hindrar detta. Kontaktar Volvoverkstaden som säger att bilen måste bogseras till verkstaden så ska de fixa problemet.

Bilen blir dock ståendes två dagar innan de får tid att kika på den men då visar det sig att batteriet är helt slut. Batteriet är helt nytt, byttes för 14 dagar sen och då jag lämnade bilen lyste ingen lampa och inga larmlampor blinkade. Min gissning är att larmet (eller startspärren?) på något sätt tömt batteriet. Fel/rätt?

Hur tar man sig in i bilen för att koppla ur startspärren? Jo, Volvo hävdar att enda sättet för dem att ta sig in i bilen är att krossa en sidoruta. Jag tycker att det låter helt absurt men de står på sig och jag ger OK till detta. Jag förstår att detta kommer att bli ett dyrt kalas.

Jag bad Volvo helt koppla bort larmet för att detta aldrig ska kunna hända igen. Det skulle inte vara så kul om larmet tjuvaktiverades då man tex var på semester eller uppe i fjällen med långt till närmaste verkstad. Jag bad dem också beställa hem en ny låskolv att montera i förardörren så att den framöver ska gå att öppna.

Kan man verkligen inte ta sig in i bilen utan att krossa en ruta om batteriet är slut?

Mvh
Erik
Hej

Jag kanske var lite otydlig i beskrivningen, men det gick bra att komma in med nyckel så länge det fanns kräm kvar i batteriet men efter 2 dagars väntan på Volvos parkering var batteriet tomt. Då gick det inte längre att ta sig in med nyckel och (enligt Volvo) var ENDA vägen in genom rutan.

Jag har så svårt att tro detta så därför vill jag kolla om någon annan har samma bittra erfarenhet eller om jag är lurad... Kan man verkligen inte ta sig in på annat sätt? Det känns lite primitivt tycker jag.

Mvh
Erik
Hej

Se där, två tips på hur Volvoverkstaden kunde ha kommit in i min bil utan att knäppa sidorutan.

Hade enda "problemet" med min bil varit att jag inte kom in i den pga urladdat batteri hade jag nog testat en stund (dvs några dagar...) innan jag kommit på den i mina öron idiotiska grejjen att gå via rutan. Det ursprungliga felet med startspärren hade jag ändå inte lyckats fixa själv.

Nu stod ju bilen på gården utanför volvoverkstaden och jag trodde faktiskt att "experterna" där inne borde ha ett bättre förslag, men vad gör man? Är helt beroende av bilen och säger de att rutan måste offras så är det väl så, eller...

Ska hämta bilen i morgon men har inga större förhoppningar att verkstaden ska "erkänna" att det faktiskt fanns billigare och enklare alternativ. Till verkstadens försvar ska väl sägas att deras timpeng inte motiverar några mer avancerade och tidsödande försök att ta sig in i bilen. De hade även en begagnad sidoruta som jag ska få köpa till en billig peng och det är jag ju tacksam för.

Mvh
Erik
Hoppas de slog ut rutan bra då eller hur man nu ska säga. :lol:
När jag jobbade på en märkesverkstad så hade rekonditionerarna slagit ut en ruta på en ny KIA för att de hade låst in båda nycklarna och de hade gjort det ordentligt så dörrsidan blev skadad av allt glas så vi var tvugna att byta den ockå förutom rutan. :lol:
Sen får vi också hoppas att de får ut allt glas i dörren också så det inte ligger och skramlar.
av *pettson*
erikbr skrev:Hej

Jag kanske var lite otydlig i beskrivningen, men det gick bra att komma in med nyckel så länge det fanns kräm kvar i batteriet men efter 2 dagars väntan på Volvos parkering var batteriet tomt. Då gick det inte längre att ta sig in med nyckel och (enligt Volvo) var ENDA vägen in genom rutan.

Jag har så svårt att tro detta så därför vill jag kolla om någon annan har samma bittra erfarenhet eller om jag är lurad... Kan man verkligen inte ta sig in på annat sätt? Det känns lite primitivt tycker jag.

Mvh
Erik
Fantastiskt.. vi andra gör en ståltråd och drar i huv wiren...det kan ju ta några minuter att fixa men än sen? Ingen skada skedd på fordonet.
Volvo tänkte väl såhär.. din bil... ingen orkar göra nåt.. du får pröjsa en ruta.. smidigt tänkande.. :-(O)
Tja, det skulle inte förvåna mig och de inte hade tid och lust att lirka upp huven.

Jag sa flera gånger att problemet är att larmet laddat ur batteriet och får man bara kräm in i systemet går den att öppna. Jag frågade säkert 10 gånger om han skämtade med mig angående att gå via rutan men han sa att det är ENDA sättet. Vad göra då man är helt beroende av bilen.

Man kan bli förbannad för mindre. Å andra sidan skulle väl man ha tänkt till lite själv innan jag gav OK till att gå via rutan. Huven tänkte jag inte på. Ska i alla fall ta en dust med dom och höra hur de bär sig åt om huvvajern gått av. "Klipper ni upp huven då?"

/Erik
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]