Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av saint82
Hejsan
Jag är en stolt ägare av S70 GLT -98an
Den har gått ca 11500mil!
Felet med lambda sonden har varit i över 2 år.
Lambdasonden tänds endast under vinter halvan, jag har tidigare lämnat in den (under mars) till bilia men dem hittade inget fel, och felkoden kommer jag inte alls ihåg.
Bilen går hur bra som helst, inga som helst problem, inte heller då lambdasonden börja/började lysa.

Besiktningen gav mig underkänd en gång trots att avgasvärden har varit bra.
Om jag nu minns rätt så började problemet efter att jag lämnade in bilen för rekond, då ingick det motortvätt med (kanske det som pajade ngt)

Lambdasonden börjar att lysa lite olika, ibland kan man köra i hela 2 mil utan att lampan lyser, ibland kommer man inte ens 2km. 95% av gångerna som lampan lyser så dras fläkten igång efter att man har stängt av bilen. Där står den på i ca 10-30min (ibland kortare än så!) och eftersom jag inte kör överdrivet långa sträckor så mår batteriet inte alls bra. Efter varje gång morsan har lånat bilen och sen inte orkat bry sig om problemet, när jag sen ska starta upp bilen (oftast från kallstart) så går tändingen inte igång direkt, som om batteriet inte har kraft att starta upp bilen.

Självklart har jag sökt runt, men jag har inte hittat ngt som stämmer överens med mina problem.
Jag har försökt att skriva så mkt som möjligt, kan hända att jag har missat ngt vitkigt.

Tacksom för tips!
av *pettson*
saint82 skrev:Hejsan
Lambdasonden tänds endast under vinter halvan, jag har tidigare lämnat in den (under mars) till bilia men dem hittade inget fel, och felkoden kommer jag inte alls ihåg.
Bilen går hur bra som helst, inga som helst problem, inte heller då lambdasonden börja/började lysa.

Om jag nu minns rätt så började problemet efter att jag lämnade in bilen för rekond, då ingick det motortvätt med (kanske det som pajade ngt)

Lambdasonden börjar att lysa lite olika, ibland kan man köra i hela 2 mil utan att lampan lyser, ibland kommer man inte ens 2km. 95% av gångerna som lampan lyser så dras fläkten igång efter att man har stängt av bilen. Där står den på i ca 10-30min (ibland kortare än så!) och eftersom jag inte kör överdrivet långa sträckor så mår batteriet inte alls bra. Efter varje gång morsan har lånat bilen och sen inte orkat bry sig om problemet, när jag sen ska starta upp bilen (oftast från kallstart) så går tändingen inte igång direkt, som om batteriet inte har kraft att starta upp bilen.

Självklart har jag sökt runt, men jag har inte hittat ngt som stämmer överens med mina problem.
Jag har försökt att skriva så mkt som möjligt, kan hända att jag har missat ngt vitkigt.

Tacksom för tips!
eftersom motorfläkten startar när du kört med din bil och inte stängs av direkt utan efter en lång tid så har ditt styrdon tappat bort din tempgivare. Det är vad din motorlampa ville säga dej. Har du kikat på tempen medans du det hänt? Den bör ha sjunkit ned i botten., själva proceduren att fläkten startar är liksom koden för att tempgivaren försvunnit.
av saint82
*pettson* skrev:
saint82 skrev:Hejsan

Tacksom för tips!
eftersom motorfläkten startar när du kört med din bil och inte stängs av direkt utan efter en lång tid så har ditt styrdon tappat bort din tempgivare. Det är vad din motorlampa ville säga dej. Har du kikat på tempen medans du det hänt? Den bör ha sjunkit ned i botten., själva proceduren att fläkten startar är liksom koden för att tempgivaren försvunnit.
jag har aldrig riktigt tänkt på detta, men nu när du säger det så har detta hänt:(låter som om man gör bort sig med)
körning i ca 20 min och tempen har inte alls kommit till "normal" arbetstemp. som sagt så kör jag sällan långa sträckor och oftast är det så himla kallt där ute så...

känns som om jag ska byta ut tempgivaren, rätta mig om jag har fel!!
vad ligger tempgivaren?
möjlighet att byta ut den själv?
vad kostar endast tempgivaren?
det som e intressant hur mkt tar verkstan?

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skulle kunna vara termostaten med. Kommer motortempen inte upp till 80º inom 10 minuter efter start sätts felkod. Men det låter ofattbart att inte Bilia hittade det. Om det nu inte var nåt annat fel den gången...

Och så en sak: Lambdasonden sitter i avgasröret och den lyser inte.
av *pettson*
Sparkz skrev:Skulle kunna vara termostaten med. Kommer motortempen inte upp till 80º inom 10 minuter efter start sätts felkod. Men det låter ofattbart att inte Bilia hittade det. Om det nu inte var nåt annat fel den gången...

Och så en sak: Lambdasonden sitter i avgasröret och den lyser inte.
Även om felkod satts för uppvärmningstiden så startar inte fläkten.. :-)-) MEN det kan vara ett kalasläge att sätta dit en ny när man ändå är där och lyfter på locket för att komma åt tempgivaren bra.. :idea:

*Och så en sak: Lambdasonden sitter i avgasröret och den lyser inte.* :-DD
av saint82
Japp jag glömmer alltid det, det är motorelektronikfels lampan som lyser och inte lambdasonden.

är det nån som har andra förslag på vad som kan vara fel. va jag har hört så är de tinte så farligt att byta termostaten. men ngt man bör tänka på innan?

vilket bör jag testa först. att byta ut temp.givaren lr termostaten?
lr ska man ta å byta bägge samtidigt,
ska man till mekonomen å köpa sakerna lr till bilia?
av *pettson*
saint82 skrev:Japp jag glömmer alltid det, det är motorelektronikfels lampan som lyser och inte lambdasonden.

är det nån som har andra förslag på vad som kan vara fel. va jag har hört så är de tinte så farligt att byta termostaten. men ngt man bör tänka på innan?

En intressant tanke att du inte litar på mej när jag säger att det är givaren? Om symtomen stämmer som du skrivit är det givaren som är kass det är bara 99.9999% säkert, dom sista få möjliheterna säger att det är kabelbrott på kabeln till givaren.. Och givaren levereras med kabel. Vi säger såhär, för att ENKLAST få loss din tempgivare som är problemet (din termostat kan inte starta fläkten på det sättet även om uppvärmningstiden tog en vecka. Däremot om bilen skulle koka ständigt..). Så måste du lyfta på locket till termostaten. Alltså handla hem bägge. Byt tempgivaren lägg dit nya termostaten släng dit locket och kör som vanligt. Att du ska byta termostaten är för att den rekommenderas att byta varannat år.

Vart du ska köpa sakerna beror på hur mycket du vill betala för dom.
av saint82
*pettson* skrev:
saint82 skrev:Japp jag glömmer alltid det, det är motorelektronikfels lampan som lyser och inte lambdasonden.

En intressant tanke att du inte litar på mej när jag säger att det är givaren? Om symtomen stämmer som du skrivit är det givaren som är kass det är bara 99.9999% säkert, dom sista få möjliheterna säger att det är kabelbrott på kabeln till givaren.. Och givaren levereras med kabel. Vi säger såhär, för att ENKLAST få loss din tempgivare som är problemet (din termostat kan inte starta fläkten på det sättet även om uppvärmningstiden tog en vecka. Däremot om bilen skulle koka ständigt..). Så måste du lyfta på locket till termostaten. Alltså handla hem bägge. Byt tempgivaren lägg dit nya termostaten släng dit locket och kör som vanligt. Att du ska byta termostaten är för att den rekommenderas att byta varannat år.

pettson, inte så att jag inte litar på dig, men vill gärna ha lite mer info. kan säga att det hela känns bättre då! jag hoppas att du förstår det.
sen skulle jag helst vilja handla hem allt på en gång så att jag slipper åka en 4ggr(vilket lätt händer!)

helst vill man komma undan billigt, men är det sämre kvalite så är det ingen ide!
av *pettson*
saint82 skrev:
*pettson* skrev:

pettson, inte så att jag inte litar på dig, men vill gärna ha lite mer info. kan säga att det hela känns bättre då! jag hoppas att du förstår det.
sen skulle jag helst vilja handla hem allt på en gång så att jag slipper åka en 4ggr(vilket lätt händer!)

helst vill man komma undan billigt, men är det sämre kvalite så är det ingen ide!
Ja då förstår jag fullt. Det är så att du enkelt kan kika på vad som är problemet själv. Låt nån sitta i bilen och kika på instrumenten. Sätt in handen mot tempgivaren och rör på kabeln. Om instrumentets visare rör på sej så är det givaren. Om du alltid ser tempmätaren men den går upp sakta så är det termostaten.
av moff
*pettson* skrev: Om du alltid ser tempmätaren men den går upp sakta så är det termostaten.
Hur sakta skall den gå upp och var skall visaren vara för att den skall betraktas som trasig?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.