- tis 05 feb 2008, 23:55
#171094
Ja det gör det. Squishytorna är lite annorlunda, insugshålen är lite större, men jag har insuget från samma bil som toppen kommer ifrån så det ska förhoppningsvis passa på nåt sätt. Insuget skiljer sig lite från det jag har, känns tjockare och har en vakumklocka på undersidan som styr ett spjäll inne i insuget (kallstart??) nogrannare än så har jag inte hunnit titta. Egentligen så borde jag bara åka till den som sålde bilen till mig och begära att köpet hävs (hann äga bilen i en månad innan kamremmsspännaren gick) men han är inte så medgörlig. Jag provade att renovera den gamla toppen själv men när jag upptäckte att en styrning var kass så insåg jag att det skulle bli väldigt dyrt. Han hämtade en topp till mig på en skrot i Malmö och när jag började rengöra den så upptäckte jag att det inte var riktigt samma grejor. Efter ett telefonsamtal med bilförsäljaren, där han garanterar att jag kan använda denna toppen trots allt, skrev jag en annan tråd ang. detta men svaren avstannade. Så jag satte på toppen, la kammarna på sin plats och locket på efter alla tänkbara regler. Ny rem, remspännare och rull-lager, inställt och klart. Har provat att snurra runt motorn som man ska göra (två varv), fungerade fint. När sen slangen till vevhusventilationen skulle på så tog det stopp. Imorgon (Onsdag) ska resten monteras. Byta insug (om det går) på med avgas och slangar. Sen är det väl bara att prova. Tänkte köra runt motorn först och kolla komp. innan provstart. Kan det fungera tro?? Eller är jag bara dum som ens försöker?? Försöker tänka logiskt men det är inte alltid det fungerar. Jag har fått låna plats i ett garage och har stått där ett tag men nu tycker ägaren att det börjar ta lite tid (till på köpet så har jag 3,5 mil dit så jag har inte tid att vara där varje dag).
Lock från en annan motor, ja det fungerar säkert. Men om det inte finns en ventilation i kåpan från början behövs den verkligen då??