Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
Jag har tidigare skrivit inlägg om att jag upplever ett glapp och ibland ett klonkljud vid gaspådrag respektive uppsläpp.
Det har visat sig att mitt övre motorfäste varit utslitet (855 2.5 s -95:a). Det är nu bytt men glappet och klonket kvarstår.
Det är tom så illa att när man släpper upp gasen så blir det inte bara ett glapp/klonk när motorbromsen går in utan det blir ett "gungande" med påföljande glapp/klonk vid varje "gungning" och man måste möta försiktigt med gasen eller kopplingen för att det ska upphöra.
Om jag skulle gissa så skulle jag misstänka att det var glapp i transmissionen kanske i slutväxeln.
Är det någon som har haft liknande problem och hur löste ni detta i så fall?
Jag har redan hunnit utesluta krängningshämmaren, den är ok.

/George
Användarvisningsbild
av v70r awd 04
låter som ganska sliten drivknut har du kollat dom
Användarvisningsbild
av George
Det enda jag gjort för att kolla drivknutarna är att svänga med fullt utslag. Det knakade dock inget. Finns det fler sätt att kolla om dom är slitna?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Lättast är väll att krypa under, när man svänger som du beskriver så är det mest den yttre knuten som belsatas finns även en innre
Användarvisningsbild
av George
Om jag vrider på de inre knutarna, hur mycket "spel" är ok? Eller ska det inte vara något glapp alls?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du tar tag i axeln med en rörtång eller en stor polygrip får handtaget röra sig 1 cm eller så ute vid däcket.
Användarvisningsbild
av SHR
Det her ville jeg fått en bilmekaniker til å titte på..
Användarvisningsbild
av V40RMannen
George skrev:Jag har tidigare skrivit inlägg om att jag upplever ett glapp och ibland ett klonkljud vid gaspådrag respektive uppsläpp.
Det har visat sig att mitt övre motorfäste varit utslitet (855 2.5 s -95:a). Det är nu bytt men glappet och klonket kvarstår.
Det är tom så illa att när man släpper upp gasen så blir det inte bara ett glapp/klonk när motorbromsen går in utan det blir ett "gungande" med påföljande glapp/klonk vid varje "gungning" och man måste möta försiktigt med gasen eller kopplingen för att det ska upphöra.
Om jag skulle gissa så skulle jag misstänka att det var glapp i transmissionen kanske i slutväxeln.

/George
Jag har precis det problemet med min V40 T4 -98 blir orolig att det ska vara något i växellådan...Har ioförsig inte kollat driv/knut/axlarna eller krängningshämmaren...Det där med slutväxlen låter väldigt dyrt.
Om det löser sig för dig så hör av dig så kanske man får ett bra tips. :)
av maxxar
Jag har samma fenomen på min S40 T4 -98 någonting klonkar höger fram vid "ryckig" körning på låga växlarna. känns som det skulle kunna va en inre drivknut. Någon som har ungefärligt pris på en ny sådan?

Någon av er som varit in på verkstad och hört vad de tror det kan vara?
av Frigge
George skrev:Jag har tidigare skrivit inlägg om att jag upplever ett glapp och ibland ett klonkljud vid gaspådrag respektive uppsläpp.

/George

Har du kollat övre motorfästet ?? Sitter mellan toppen och torpedväggen.

/Fredrik
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]