Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
Jaha, då fick man nerslag på höger spindelled på besiktningen igår. Inget större problem tänkte man, en spindelled är väl inte så farligt dyr... Nej det är den inte heller om man köper den hos någon annan än volvo, MEN nu infinner sig en liten lustig detalj, det finns till min bil (855 s 2.5 -95:a) inte mindre än tre! möjliga varianter. Det är nämligen så att volvo någon gång runt -95 bestämt sig för att inte längre erbjuda separata spindelleder utan man måste köpa hela länkarmen med fast spindelled.
Naturligtvis måste man sedan även göra en framvagnsinställning, men inga problem det gör gärna volvo åt en för det facila priset av 4500kr...
Nu är min fråga bara, vad var det för fel på den tidigare konstruktionen med en separat spindelled (förutom att den blev billigare för oss konsumenter)?
Det hela luktar hästhandlare. Svagt av Volvo!

/George
Användarvisningsbild
av Sparkz
Alla biltillverkare går mot större enheter, enklare lagerhållning montering på fabriken. Volvo sparar pengar och vi konsumenter får betala...

Men finns det mer än en länkarm att välja på på en 850 med bensinmotor? Borde vara 8628496...

4500 för en framvagnsinställning går jag inte med på! Räcker ju att kolla toe-in. Eller är det inkl. länkarmsbyte?
av andezon
man behöver inte göra hjulinställning för byte av länkarmar!!! och har du en 95:a så har du inga lösa kulleder
Användarvisningsbild
av George
4500kr är inklusive länkarmsbyte.
Om man måste byta hela länkarmen eller inte beror på vilket chassienummer man har, "skarven" mellan gammalt (bara spindelled) och nytt (3 olika länkarmstyper!!!) skedde på 95 års modeller.
Enligt verkstaden på bilia i haga norra så måste man göra en framvagnsinställning efter länkarmsbytet. Numera vet jag att det inte alls behövs, det kunde min lokala mekaniker bekräfta. Mitt pris blev 875 kr för länkarm och 350kr för jobbet. Lite skillnad mot bilia.
Exakt när slutade volvo att vara ett folkligt bilmärke? Var det efter att 940 gick i graven?

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]