Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Min ETS Lampa börja lysa idag når jag kom hem.
Det var precis i samma ögon blick som jag drog upp hand bromsen så börja den lysa.
Har någon varit med om detta.
Finns det nå trick att avläsa fel koder själv?

Jan
av JanEkstrand
JanEkstrand skrev:Hej

Det var precis i samma ögon blick som jag drog upp hand bromsen så börja den lysa.

Jan

Har läst lite att det kan vara gasspjället ??:-/
Den går lite oroligt på tom gång.
Användarvisningsbild
av Phantom
Till din bil behöver du någon form av felkodsläsare att koppla in i ditt obd2 uttag. Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa dig med det, annars kostar det några hundringar på en verkstad...om de inte gör det gratis förstås :roll:

Börja med att läsa ut felkoder annars kommer du inte att kunna få några bra svar på ditt problem i forumet, utan det skulle bara bli en massa olika gissningar och det kan bli dyrt om du ska prova alla olika svar....om du förstår vad jag menar :wink:
av mr-bear
Phantom skrev:Till din bil behöver du någon form av felkodsläsare att koppla in i ditt obd2 uttag. Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa dig med det, annars kostar det några hundringar på en verkstad...om de inte gör det gratis förstås :roll:

Börja med att läsa ut felkoder annars kommer du inte att kunna få några bra svar på ditt problem i forumet, utan det skulle bara bli en massa olika gissningar och det kan bli dyrt om du ska prova alla olika svar....om du förstår vad jag menar :wink:
Har kollat själv med OBD2 läsare som man kan köpa på tillexempel tradera eller liknande. Tyvärr är ETS koden inte en "generic" obd2 kod som dessa kan läsa utan man måste ha en elm-läsare eller liknande. Bäst blir nog att höra med någon som har det på sin verkstad. Läste att Volvo hade förlängt garantin på det elektroniska gasspjället till jag tror det var 18000mil OM alla servicerna är gjorda.
av solo
Hej! Har haft likadant problem med min bil...till en början blinkade ETS lampan bara till o slocknade efter nga sek...sen började den gå illa på tomgång och sackade när ja gasade...Gick till min FAVVOmek....som gladeligen tog emot min bil ....de gjorde en felsökning o fann en del felkoder, kostade typ 700kr, men de kunde inte göra ngt för de ej va berättigade till det...alltså helt bortkastade pengar...d va ba o åka till volvo som bad mig lämna bilen direkt...spjälhuset (heter d så) herren på volvo förvarnade mig om att det antagligen skulle bli tvunget med ett byte, kostnad runt 8000kr Hur som helst blev jag uppringd efter nga dagar o d visade sig att de bara behövde göra d rent...kostade 3500kr...suck....

Har själv ett litet problem....har knackljud från motorn o d e värst när bilen e kall...har haft den inlämnad för d, men de säger att d beror på kåpan som sitter över ventilerna...azå d e inte kul ....folk, speciellt män vänder sig om o skrattar när jag startar bilen,.....knackar liksom ordentligt...bilen e servad på verkstad med täta mellanrum...bra olja,,,,däremot upptäckte de att d va lite växellådsolja, kan d va växellådan?...suck...ngn som vet vart ja ska vända mig... ?:-/ Har en v70XC-99 ?:-/ Motor B5254T

Mvh
Pia
av *pettson*
solo skrev:Hej! Har haft likadant problem med min bil...till en början blinkade ETS lampan bara till o slocknade efter nga sek...sen började den gå illa på tomgång och sackade när ja gasade...Gick till min FAVVOmek....som gladeligen tog emot min bil ....de gjorde en felsökning o fann en del felkoder, kostade typ 700kr, men de kunde inte göra ngt för de ej va berättigade till det...alltså helt bortkastade pengar...d va ba o åka till volvo som bad mig lämna bilen direkt...spjälhuset (heter d så) herren på volvo förvarnade mig om att det antagligen skulle bli tvunget med ett byte, kostnad runt 8000kr Hur som helst blev jag uppringd efter nga dagar o d visade sig att de bara behövde göra d rent...kostade 3500kr...suck....

Har själv ett litet problem....har knackljud från motorn o d e värst när bilen e kall...har haft den inlämnad för d, men de säger att d beror på kåpan som sitter över ventilerna...azå d e inte kul ....folk, speciellt män vänder sig om o skrattar när jag startar bilen,.....knackar liksom ordentligt...bilen e servad på verkstad med täta mellanrum...bra olja,,,,däremot upptäckte de att d va lite växellådsolja, kan d va växellådan?...suck...ngn som vet vart ja ska vända mig... ?:-/ Har en v70XC-99 ?:-/ Motor B5254T

Mvh
Pia
Kan du spela in knackljudet?.. För lika gärna som det kan vara tryckarna som tickar högt.. kan det vara ett begynnande spel i ett vevlager.
av JanEkstrand

Jan
Hej igen

Var till volvo i dag och fick reda på att det bara var givaren till bromspedalen som felat tillfälligt. Så det blev en reset av databoxen och att köra vidare utan åtgärd, kostnad 0,- :D

Jan
Användarvisningsbild
av Phantom
JanEkstrand skrev:

Jan
Hej igen

Var till volvo i dag och fick reda på att det bara var givaren till bromspedalen som felat tillfälligt. Så det blev en reset av databoxen och att köra vidare utan åtgärd, kostnad 0,- :D

Jan
Suveränt, så vill vi att Volvo jobbar :D Så då har du en lika bra volvoverkstad som jag åker till :)

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]