- tis 18 dec 2007, 19:06
#158865
Tjenare allihopa! Jag och min bil verkar ha råkat ut för något väldigt otrevligt. Jag har läst en del liknande poster här på forumet och försökt
gå efter råden på dom trådarna.
Bilen i fråga är en Volvo V70 T5-97 176kw
Det hela började med att förra ägaren hade ett öppet filter på bilen som i sin tur pajjade "LMM" som jag fick byta ut. När turbon ska börja ladda ordentligt runt 3000 varv så rycker det inte utan mer vibrerar och inte mycket händer. Jag har kollat slangarna som är anslutna till magnetventilen och visst lite torra men sitter helt ok utan några sprickor.
Till ryckandet på bilen så har jag då bytt "LMM" bytt till orginal luftboxen
med hederligt pappfilter denna gången. För en stund sedan var jag och köpte ny fördelare och rotor som sitter på men inte blev det bättre av det heller.
En udda grejj är att som jag upplever det går bilen väldigt piggt och bra när den är kall men ju varmare den blir destå värre blir problemet.
Ett midre problem/störande moment är när det är under -3 grader så startar fläkten i bilen eller nått liknande och går under ca 1-5 minuter och under denna tidsperiod är det heeelt omöjligt att starta bi´len hur man än gör. Direkt fläkten stannat så startar bilen på 1'a korta vridet.
Vilket jag oxå tycker är lite underligt är att jag har haft bilen på service på Volvo för ett par veckor sedan och jag tror mig nog tycka att allt började i samband med det förutom kallstarts historien.
Som sagt var börjar känna mig smått förtvivlad och hoppas på en massa hjälp här.
gå efter råden på dom trådarna.
Bilen i fråga är en Volvo V70 T5-97 176kw
Det hela började med att förra ägaren hade ett öppet filter på bilen som i sin tur pajjade "LMM" som jag fick byta ut. När turbon ska börja ladda ordentligt runt 3000 varv så rycker det inte utan mer vibrerar och inte mycket händer. Jag har kollat slangarna som är anslutna till magnetventilen och visst lite torra men sitter helt ok utan några sprickor.
Till ryckandet på bilen så har jag då bytt "LMM" bytt till orginal luftboxen
med hederligt pappfilter denna gången. För en stund sedan var jag och köpte ny fördelare och rotor som sitter på men inte blev det bättre av det heller.
En udda grejj är att som jag upplever det går bilen väldigt piggt och bra när den är kall men ju varmare den blir destå värre blir problemet.
Ett midre problem/störande moment är när det är under -3 grader så startar fläkten i bilen eller nått liknande och går under ca 1-5 minuter och under denna tidsperiod är det heeelt omöjligt att starta bi´len hur man än gör. Direkt fläkten stannat så startar bilen på 1'a korta vridet.
Vilket jag oxå tycker är lite underligt är att jag har haft bilen på service på Volvo för ett par veckor sedan och jag tror mig nog tycka att allt började i samband med det förutom kallstarts historien.
Som sagt var börjar känna mig smått förtvivlad och hoppas på en massa hjälp här.