Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare allihopa! Jag och min bil verkar ha råkat ut för något väldigt otrevligt. Jag har läst en del liknande poster här på forumet och försökt
gå efter råden på dom trådarna.

Bilen i fråga är en Volvo V70 T5-97 176kw

Det hela började med att förra ägaren hade ett öppet filter på bilen som i sin tur pajjade "LMM" som jag fick byta ut. När turbon ska börja ladda ordentligt runt 3000 varv så rycker det inte utan mer vibrerar och inte mycket händer. Jag har kollat slangarna som är anslutna till magnetventilen och visst lite torra men sitter helt ok utan några sprickor.

Till ryckandet på bilen så har jag då bytt "LMM" bytt till orginal luftboxen
med hederligt pappfilter denna gången. För en stund sedan var jag och köpte ny fördelare och rotor som sitter på men inte blev det bättre av det heller.

En udda grejj är att som jag upplever det går bilen väldigt piggt och bra när den är kall men ju varmare den blir destå värre blir problemet.

Ett midre problem/störande moment är när det är under -3 grader så startar fläkten i bilen eller nått liknande och går under ca 1-5 minuter och under denna tidsperiod är det heeelt omöjligt att starta bi´len hur man än gör. Direkt fläkten stannat så startar bilen på 1'a korta vridet.

Vilket jag oxå tycker är lite underligt är att jag har haft bilen på service på Volvo för ett par veckor sedan och jag tror mig nog tycka att allt började i samband med det förutom kallstarts historien.

Som sagt var börjar känna mig smått förtvivlad och hoppas på en massa hjälp här.
av *pettson*
Morris skrev:Tjenare allihopa! Jag och min bil verkar ha råkat ut för något väldigt otrevligt. Jag har läst en del liknande poster här på forumet och försökt
gå efter råden på dom trådarna.

Bilen i fråga är en Volvo V70 T5-97 176kw

Det hela började med att förra ägaren hade ett öppet filter på bilen som i sin tur pajjade "LMM" som jag fick byta ut. När turbon ska börja ladda ordentligt runt 3000 varv så rycker det inte utan mer vibrerar och inte mycket händer. Jag har kollat slangarna som är anslutna till magnetventilen och visst lite torra men sitter helt ok utan några sprickor.

Till ryckandet på bilen så har jag då bytt "LMM" bytt till orginal luftboxen
med hederligt pappfilter denna gången. För en stund sedan var jag och köpte ny fördelare och rotor som sitter på men inte blev det bättre av det heller.

En udda grejj är att som jag upplever det går bilen väldigt piggt och bra när den är kall men ju varmare den blir destå värre blir problemet.

Ett midre problem/störande moment är när det är under -3 grader så startar fläkten i bilen eller nått liknande och går under ca 1-5 minuter och under denna tidsperiod är det heeelt omöjligt att starta bi´len hur man än gör. Direkt fläkten stannat så startar bilen på 1'a korta vridet.

Vilket jag oxå tycker är lite underligt är att jag har haft bilen på service på Volvo för ett par veckor sedan och jag tror mig nog tycka att allt började i samband med det förutom kallstarts historien.

Som sagt var börjar känna mig smått förtvivlad och hoppas på en massa hjälp här.
Om bilens kylfläkt startar när det är kallare än minus 3 så har du fel på tempgivaren.. Den går out of range vid tempen och styrdonet kopplar bort densamma. Då går bilen att starta på nödprogrammet..
Eller pratar vi om *i* bilen med kupefläkten?
av Morris
Phantom skrev:Hur fräscht batteri har du i bilen :?: Främst angående startproblemen då, men kan inte ett dåligt batteri även påverka resten? Ger bilen några felkoder?
Jag har ett helt nytt bilbatteri 62Ah 640A som jag köpte för ca 1 månad sedan för att slippa bekymmer under vintern :cry: Ang felkoderna ... Jag har ingen möjlighet att läsa ut (Om det ens finns några) Ingen varningslampa lyser i kupen och jag vet att alla lampor är hela...
*pettson* skrev:Om bilens kylfläkt startar när det är kallare än minus 3 så har du fel på tempgivaren.. Den går out of range vid tempen och styrdonet kopplar bort densamma. Då går bilen att starta på nödprogrammet..
Eller pratar vi om *i* bilen med kupefläkten?
Jag tackar för hjälpen med kylfläkten och hoppas att jag kan lägga den biten åt sidan. Nej kylfläkten och inte kupefläkten ...

Nu är det bara resten kvar som jag fortförande hoppas på att någon eller några i detta avlånga land kan hjälpa mig vidare med.
av Morris
Jag har försökt få lite mer rätsida på hela problemet med ryck och misständning.
Utav en slump idag så lyssnade jag på tomgång och ecc påslagen och det verkar som om problemet "Nästan" försvinner när den är avslagen. Rycken kommer dock alltid på varvtal under 1500 rpm.
Kanske någon som har haft det liknande. Jag har lite fundering på om det kan vara för lågt bränsletryck el liknade på låga varv eftersom det försvinner därefter?

Tacksam för alla tips..
Hej,

Intressant tråd. Jag har en V70 2.0 -99 som misständer på lägre varv runt 1500rpm. Inga felkoder har hittats. Tändkablar, fördelarlock, tändstift är bytta(orginal) men problemet kvarstår. Tändspole byttes, men problemet kvarstod så vi satte tillbaka den gamla, för det här börjar bli dyrt. Jag har också noterat att när motorn är kall så misständer den inte utan det är efter några km när den blivit varm som misständningarna uppstår. Jag har också noterat att misständningarna inte uppstår när man går från högre varv till låga varv, dvs släpper gasen, utan det är när man gasar eller håller sig i registret runt 1500rpm som misständningarna uppstår. En uppgift som jag själv inte kan verifiera eftersom jag själv inte körde bilen när problemet uppstod är att min fru hävdar att problemet kom rätt abrupt och hon säger att hon hörde något som lät som en "punktering" och så började det hacka/misstända.

Hur som helst, om det finns någon som har några ideer så är jag väldigt tacksam.

MVH
av *pettson*
Morris skrev:Jag har försökt få lite mer rätsida på hela problemet med ryck och misständning.
Utav en slump idag så lyssnade jag på tomgång och ecc påslagen och det verkar som om problemet "Nästan" försvinner när den är avslagen. Rycken kommer dock alltid på varvtal under 1500 rpm.
Kanske någon som har haft det liknande. Jag har lite fundering på om det kan vara för lågt bränsletryck el liknade på låga varv eftersom det försvinner därefter?

Tacksam för alla tips..
det är inte rycken när kompressorn slår in som du känner..? Ett så vagt påstående som *nästan* är liksom inte nåt att lösa problem med. Isåfall har vi ju *nästan löst det hela nu* och du borde vara nöjd?.. Är problemet kvar med ecc avslagen ingen ac är i?.. Eller är inte problemet borta? Förlåt om jag verkar elak och dum men.. efter över 20år med problemsökning på bilar så lär man sej att *kanske och nästan* inte finns.. ;-//
Hej,

Nu var jag lite otydlig, mitt inlägg från igår gäller en annan bil än Morris och en annan motor. Jag kan lätt framkalla problemet genom att stillastående, dvs det har inget med koppling osv att göra, bara gasa lite försiktigt och så kommer misständningarna. Eftersom det "vanliga" redan har bytts, dvs tändkablar, fördelarlock, tändstift, spole osv så blir man verkligen fundersam. Jag hittade senare något om att byta bränslefilter men det var inte riktigt tydligt om det verkligen löste problemet, dvs det var bara ett förslag.

MVH
av *pettson*
misstandning skrev:Hej,

Nu var jag lite otydlig, mitt inlägg från igår gäller en annan bil än Morris och en annan motor. Jag kan lätt framkalla problemet genom att stillastående, dvs det har inget med koppling osv att göra, bara gasa lite försiktigt och så kommer misständningarna. Eftersom det "vanliga" redan har bytts, dvs tändkablar, fördelarlock, tändstift, spole osv så blir man verkligen fundersam. Jag hittade senare något om att byta bränslefilter men det var inte riktigt tydligt om det verkligen löste problemet, dvs det var bara ett förslag.

MVH
Har du EGR system?

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]