Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Har en 850 -96 B5252S

Problemet med den är att den i början bara verkade tveka när jag accelererade med den när den blivit varm men nu är den ännu värre.
Knappt kraft på tvåan i backar utan måste lägga mig på ettan för att den skall orka.

Den går hur fint som helst när man väl kommit upp i fart men när man skall gasa upp så tvekar den.

Fungerar bättre när den är kall.

Någon som har en aning eller kan gissa sig till problemet?

Tacksam för all hjälp!!
av pomoj
hur är det med tändetaljer,lock rotor stift och kablar
Användarvisningsbild
av s70 2,5
hade liknande fel på min bil. Jag började med att byta stiften men ingen förbättring. Jag fick tillslut åka till Volvovekstad för att felsöka, dom hittade felet direkt. det var en tändkabel som hade gått av. Fick bita i det sura äpplet och slänga ut 2300 riksdaler.
av *pettson*
jockedentredje skrev:Hejsan!

Har en 850 -96 B5252S

Problemet med den är att den i början bara verkade tveka när jag accelererade med den när den blivit varm men nu är den ännu värre.
Knappt kraft på tvåan i backar utan måste lägga mig på ettan för att den skall orka.

Den går hur fint som helst när man väl kommit upp i fart men när man skall gasa upp så tvekar den.

Fungerar bättre när den är kall.

Någon som har en aning eller kan gissa sig till problemet?

Tacksam för all hjälp!!
gissa kan jag väl göra? Kontrollera om slangen mellan insuget och mapsensorn är hel. Kontrollera även om tempsensorn är hel till insuget.
av jockedentredje
Tack så mycket för snabba svar

Jag har tidigare kollat tändkablarna och en utav dem är inte i helt bra skick, nämnde inte det just för att se om någon kom att tänka på samma sak.

Får hoppas på att det är så enkelt som kablarna eller snarare kabeln, får dra iväg och fixa nya så snart jag kan helt enkelt.
Speciellt ditt inlägg s70 2,5 talar ju för att det är kablarna

På tal om felkoder, jag har letat utan resultat och fick sedan fram att alla årsmodeller från 96 och framåt saknar denna lilla dosan och man måste åka till en verkstad för att kolla felkoderna via dator (skitgrejer)

Snabbare svar i denna tråden än den andra 700/900 tråden som finns så gå gärna in på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=24105 och se om ni vet eller kan gissa er till felet på min 945 också.

Den har inte heller alla indianer i kanoten eller glassar i boxen om man säger så
Användarvisningsbild
av kenlav
Har haft samma problem på min 854 96:a 2,5 se (Sugmotor) till och från sedan jag köpte den för 1-år sedan. Gamla ägaren hade just bytt stiften eftersom bilen ryckte vid gaspådrag och misstände lite på tomgång. Fick samma problem efter några månader. Har sedan dess bytt stift 3 - 4 ggr på 1800 mil. I början på veckan så uppstod problemet igen. Åkte denna gång till Volvo och köpte orginalstift (300:-) monterade dessa, motorn gick rent i 2 - 3 minuter innan den började misstända igen, motorn gick ibland på 4 cylindrar , bluddrade och ryckte vid gaspådrag. Åkte tillbaks till Volvo och köpte en ny TÄNDKABELSATS kostar 1.200:- (då flera på forumet haft liknande problem som löst sig med nya tändkablar). Efter detta går motorn som en dröm, inte en tendens till ryckningar eller misständning. Verkar som om detta är ett vanligt problem på dessa bilmodeller, fanns endast 2 kabelsatser kvar på hyllan.
Just nu 1.500:- fattigare men ändå väldigt nöjd.
av Fisketorp
1200:- för tändkablar. gisses är dem gjorda utav guld?

visst får du ju med den tjusiga kartongen med VOLVO logon på men ändå?

Överdriver jag eller är tändkablar såhär urscäkta förbannat dyra?

Vad sägs om biltema tändkablar då?
549,90:- byte rekomenderas vid var 4000e mil. låter välldigt lite har nog paserat det med mängder tror inte förra ägaren brydde sig om något i bilen sålänge den startade =/

Någon som provat biltemas och godkänt dem?

annars kan jag bli försa testare när det är dags, 1200:- för kablar tycker jag låter saftigt=(
//Martin
Användarvisningsbild
av kenlav
Fisketorp skrev:1200:- för tändkablar. gisses är dem gjorda utav guld?

549,90:- byte rekomenderas vid var 4000e mil. låter välldigt lite har nog paserat det med mängder tror inte förra ägaren brydde sig om något i bilen sålänge den startade =/

annars kan jag bli försa testare när det är dags, 1200:- för kablar tycker jag låter saftigt=(
//Martin
På Mekonomen kostar en kabelsats 1050:-. Då köper jag hellre orginal på Volvo då det inte skiljer så mycket. Biltemas skulle jag aldrig montera då jag misstänker att dessa inte har rätta tätningar vid stift och skyddslock. För övrigt var det NICEPRICE :) på kablar hos Volvo så dom är säkert dyrare annars.
av Fisketorp
kenlav skrev:
Fisketorp skrev:1200:- för tändkablar. gisses är dem gjorda utav guld?

//Martin
På Mekonomen kostar en kabelsats 1050:-. Då köper jag hellre orginal på Volvo då det inte skiljer så mycket. Biltemas skulle jag aldrig montera då jag misstänker att dessa inte har rätta tätningar vid stift och skyddslock. För övrigt var det NICEPRICE :) på kablar hos Volvo så dom är säkert dyrare annars.
Misstänker? varför skulle dem inte ha de då?

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]