Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oj vilket bra forum :D Precis vad jag behöver... Min bil står på en parkering i samhället :x
FELET: Det går inte vrida om nyckeln och starta bilen :shock: Det har aldrig krånglat innan. Jag har provat att starta med extra nyckeln, jag har provat att smörja med 5-56 men det går inte!
Jag kan bara vrida till första strecket(ett av tre) inte ens tändningen går att vrida på...

(Det är en Volvo V70 classic -98 )

Snälla hjälp mig! Vad är fel? Mvh Lotta
av gaspedal
Ingen som kan hjälpa mig? :roll:
av Addekarlsson
Välkommen till forumet!

Att räkna med hjälp direkt på natten kan vara lite väl optimistiskt. :wink:

Går inte nyckeln vrida runt, så har troligen tändningslåset sagt upp sig.

Men nu ska jag inte säga säkert att det är så, för jag har ingen koll på V70. Men det låter som det skulle vara så.

Mvh/ Adde
av Kena
Rattlåset?
av *pettson*
gaspedal skrev:Oj vilket bra forum :D Precis vad jag behöver... Min bil står på en parkering i samhället :x
FELET: Det går inte vrida om nyckeln och starta bilen :shock: Det har aldrig krånglat innan. Jag har provat att starta med extra nyckeln, jag har provat att smörja med 5-56 men det går inte!
Jag kan bara vrida till första strecket(ett av tre) inte ens tändningen går att vrida på...

(Det är en Volvo V70 classic -98 )

Snälla hjälp mig! Vad är fel? Mvh Lotta
tja dom tre vanligaste felen i ordning är..

1= Du är i fel bil (jodå det är vanligast faktiskt)
2= Du har fel nyckel...
3= Tändningslåset har pajjat.
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Kena skrev:Rattlåset?
Tycker också det låter som rattlåset. Antar att du provat att vicka lite på ratten samtidigt som du försökt vrida runt nyckeln ?
Användarvisningsbild
av Eson
inte för vara gnällig men finns det en classic i 98ans model? annars tipar jag på tändningslåset..om det nu inte är så att du inte får lös rattlåset:D
Hittade tips i annan tråd som funkade på min V70 -06:
Spruta in låsolja (jag fyllde skårorna i nyckeln) och vrid sedan fram och tillbaka i några minuter. Precis när jag var på väg att ge upp så kunde jag plötsligt vrida förbi läge I och sparade därmed dryga 2500:- för nytt tändningslås (plus bärgning). Jag behövde inte ta loss några kåpor och slå lätt på låset, som det tipsats om i andra trådar.
biogas skrev:Hittade tips i annan tråd som funkade på min V70 -06:
Spruta in låsolja (jag fyllde skårorna i nyckeln) och vrid sedan fram och tillbaka i några minuter. Precis när jag var på väg att ge upp så kunde jag plötsligt vrida förbi läge I och sparade därmed dryga 2500:- för nytt tändningslås (plus bärgning). Jag behövde inte ta loss några kåpor och slå lätt på låset, som det tipsats om i andra trådar.
Det Fungerar temporärt. Jag har gjort det tusentals gånger för folk så dom kan ta sig från platser så som parkeringar. Men det är ingen permanent lösning, ingen kan säga om det kommer hålla tills slutet av dagen eller 10 år framöver men cylindern är trasig annars skulle den aldrig göra så från början. Är nyckeln låst till tändningsläge 1 så går det att smörja för att få loss den och sedan ta den till verkstad, fungerar kanske 9/10 gånger. Går nyckeln bara runt så kan man testa rycka i ratten för det har med rattlåset att göra, fungerar sällan men kan gå.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]