Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

2.5Tdi -98 v70
Problemet började med, när man svängde till vänster och accelerera så hadde det ljud (groft) och ratten skaka, nu har det blivit värre och värre ljudet är nu högre och det kommer ren när man accelerera med ratten rak och är värre om man svänger till höger.

Bytta delar: högra drivknuten , kamrem, övre motorkudden bytt ida, indre och yttre (raidetanko)(kommer inte på vad det är på svenska).

Jag är från Finland så det kan vara stavfel, har frågat på våra forum men ideerna har tagit slut så jag tänkte om det här finns någån allvetare (MacGyver)

Tusen tack i förväg
Användarvisningsbild
av Nexus
Första tanken som slår mig är att vänster drivknut är dålig eftersom det låter när du svänger höger. kör runt höger cirkel och smäller det vä fram så skulle jag gissa på vä drivknut.

raidetanko= styrled tror jag du menar :???:
av manu82
grammse skrev:Första tanken som slår mig är att vänster drivknut är dålig eftersom det låter när du svänger höger. kör runt höger cirkel och smäller det vä fram så skulle jag gissa på vä drivknut.

raidetanko= styrled tror jag du menar :???:

Ljudet kommer då man svänger till vänster, därför byttes vänster drivknut.
grammse skrev:
manu82 skrev:2.5Tdi -98 v70
Bytta delar: högra drivknuten
,

Jag trodde bara höger knut var bytt :roll:
Joo sorry alltså bara höger knuten är bytt men ljudet kommer då man svänger till vänster och nu kommer de också då man kör rakt.
Användarvisningsbild
av Nexus
har du lossat damasken och undersökt vänster drivknut??
Vad har ni gissat på tidigare? så man vet vad jag ej ska svara :wink:
av manu82
grammse skrev:har du lossat damasken och undersökt vänster drivknut??
Vad har ni gissat på tidigare? så man vet vad jag ej ska svara :wink:
andra drivknuten är också checkad lagren är torligtvis hela.

Kan det vara nån av de motorkuddarna under bilen?
Och hur kan jag checka dem?
av blomman
Hjullager :?:
av manu82
Hjullagrena är testade =>ok
av *pettson*
manu82 skrev:Hjullagrena är testade =>ok
är dom testade genom att hissa bilen och hålla en hand på fjädern medans du rullar hjulet för hand?.. Darrar det i fjädern är lagret kasst. Dessa lager måste INTE glappa för att vara kassa.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]