Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wappen
Hej,
Detta blir mitt första inlägg på jagrullar.se btw :)

Och här är mitt första 850 problem, då jag nyligen skaffade mig en volvo 850 GLT automat -93a.

Bilen är i bra skick och går bra. Dock behövdes automatvajjern justeras lite så jag och farsan lossade luftfiltret och batteriet för att komma åt växelväljaren. Detta gick smidigt och den gick lite bättre efter detta. Behöver även byta växellådsolja, men det är ett senare problem.

Nu till det riktigt problemet. Dagen efter skulle jag köra iväg som vanligt, statade bilen och la i Reverse och då dör bilen helt.. jaha tänkte jag. Provar att starta igen.. men då startar den inte, hade kört innan samma dag utan problem.

Efter lite genomgång och huvudbry kollade jag upp felkoderna på internet, googlade fram dom, tror de var ifrån nån tråd på forumet här.

Kollade först gnistan, och bränsletillförslen.. Båda funkar fint. Så min gissning var på nån givare av något slag. Om man startar så hör man att den hostar till ibland, och en gång fick jag t.o.m igång den, men det lät för jävligt, som den gick på en cylinder och hela bilen skakade.

Läste av felkoden på uttag 6 (tändningen) och då fick jag bara en sekvens. den löd 2-1-4, fick det till impulsgivaren. Stod inget om den i heins "gör det själv" så fick lista ut det själv efter lite pill och några tips. Köpte ny på liljas, bytte och självfallet så funkar det inte... Vet inte om det är redigt rätt sensor, denna sitter under fördelardosan, rakt ner i lådan typ. Är en hallsensor (reagerar på magnetism) bara två poler.

Eller är Impulsgivaren ett smeknamn för "vinkelmätaren" som sitter lite ovanför? har hört det med nämnas :)

Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta. Skulle uppskatta väldigt om någon har haft liknande problem och vill dela med sig. Är inte så jättehajj på bilmekk, det är det farsan som är. Jag är snarare mer för elektronik. Så är det något i elsystemet borde jag lokalisera det, men saknar erfarenhet ifrån bilel, så det hoppas jag hitta här :)

Mvh Micke
av wappen
Mycket riktigt Dobermann!

Det var "lawnmower syndrome" även på mitt ex. Monterad dit allt, ringde farsan, han kom och kopplade in startkablarna, vred om nyckel, i cirka en minut innan det hände nått.. sen släppte det nästan på en gång. och nu går den som vanligt. bytte stift och har kollat oljan (Som precis var bytt, filtret med) och det luktar inte bensin iaf. ska kolla om några dagar igen...

Tusen tack för tipset, där ser man vad man tjänar på att ta det lugnt och höra sig för.

Mvh Micke
av Fisketorp
Fick samma problem=(

blev smått förbannad/ledsen då jag ägt bilen i 2dagar och den funkat toppen under dessa 2.

Ringde volvo, dem misstänkte att kamremmen hade hoppat ville att jag skulle bogsera dit den, ringde en annan verkstad, dem trode det var detta problemet tipsade om Olja i cylindrarna men det hjälpte inte(tror jag inte vågade köra på starten tillräckligt länge)

Ringde grannen, han undrade direkt om jag provat bogsera igång den, 5min senare gick den lika fint som innan och har gjordet det i någon månad nu.

Var iofs ingen automat så bogsering var ju möjligt=)
av *pettson*
Fisketorp skrev:Fick samma problem=(

blev smått förbannad/ledsen då jag ägt bilen i 2dagar och den funkat toppen under dessa 2.

Ringde volvo, dem misstänkte att kamremmen hade hoppat ville att jag skulle bogsera dit den, ringde en annan verkstad, dem trode det var detta problemet tipsade om Olja i cylindrarna men det hjälpte inte(tror jag inte vågade köra på starten tillräckligt länge)

Ringde grannen, han undrade direkt om jag provat bogsera igång den, 5min senare gick den lika fint som innan och har gjordet det i någon månad nu.

Var iofs ingen automat så bogsering var ju möjligt=)
när du petade i olja i cylindrarna.. tog du bort spridarkontakterna då? annars gjorde du bara det hela värre..
av Fisketorp
Nej det gjorde jag inte..

nämnde verkstan inget om=/
varför ska man göra detta?
av *pettson*
Fisketorp skrev:Nej det gjorde jag inte..

nämnde verkstan inget om=/
varför ska man göra detta?
problemet vid starten om den *Surat* är att oljan är borttvättad från cylinderväggarna och vi får för lågt komp att starta på med startmotorn.
Vi dräller i lite olja och kör runt så att ringarna tätar igen. Men har vi spridarna kvar på så skvätter ju dom in bensin fortfarande och späder ut oljan vi har. Och så mycket bensin lär inte tända överhuvudtaget..
Då lossar man spridarkontakterna INNAN man dräller i lite olja.. så kör man tills motorn hostar och vill starta på bensinen som är i ..
när den hostat färdigt är det varm och fint i cylindrarna plus att dom är täta.. så då har man dit kontakterna igen och startar som vanligt.. brukar fungera i 99% av fallen..
av *pettson*
Phantom skrev:Bistickare till tråden _
När började Volvo med separata "tändare" vid varje stift? Trodde jag hade det i min, men det hade jag inte när jag lyfte kåpan :???:
är inte säker men TROR det kom i samband med att man monterade elektroniska spjället. Det kom nångång under ett visst motornr. Vill gissa 99 nångång.
Användarvisningsbild
av Phantom
*pettson* skrev:
Phantom skrev:Bistickare till tråden _
När började Volvo med separata "tändare" vid varje stift? Trodde jag hade det i min, men det hade jag inte när jag lyfte kåpan :???:
är inte säker men TROR det kom i samband med att man monterade elektroniska spjället. Det kom nångång under ett visst motornr. Vill gissa 99 nångång.
Misstänkte det...därför jag inte hittade några sådana i min bil :roll:
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]