- fre 28 sep 2007, 09:13
#136160
Hej,
Detta blir mitt första inlägg på jagrullar.se btw :)
Och här är mitt första 850 problem, då jag nyligen skaffade mig en volvo 850 GLT automat -93a.
Bilen är i bra skick och går bra. Dock behövdes automatvajjern justeras lite så jag och farsan lossade luftfiltret och batteriet för att komma åt växelväljaren. Detta gick smidigt och den gick lite bättre efter detta. Behöver även byta växellådsolja, men det är ett senare problem.
Nu till det riktigt problemet. Dagen efter skulle jag köra iväg som vanligt, statade bilen och la i Reverse och då dör bilen helt.. jaha tänkte jag. Provar att starta igen.. men då startar den inte, hade kört innan samma dag utan problem.
Efter lite genomgång och huvudbry kollade jag upp felkoderna på internet, googlade fram dom, tror de var ifrån nån tråd på forumet här.
Kollade först gnistan, och bränsletillförslen.. Båda funkar fint. Så min gissning var på nån givare av något slag. Om man startar så hör man att den hostar till ibland, och en gång fick jag t.o.m igång den, men det lät för jävligt, som den gick på en cylinder och hela bilen skakade.
Läste av felkoden på uttag 6 (tändningen) och då fick jag bara en sekvens. den löd 2-1-4, fick det till impulsgivaren. Stod inget om den i heins "gör det själv" så fick lista ut det själv efter lite pill och några tips. Köpte ny på liljas, bytte och självfallet så funkar det inte... Vet inte om det är redigt rätt sensor, denna sitter under fördelardosan, rakt ner i lådan typ. Är en hallsensor (reagerar på magnetism) bara två poler.
Eller är Impulsgivaren ett smeknamn för "vinkelmätaren" som sitter lite ovanför? har hört det med nämnas :)
Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta. Skulle uppskatta väldigt om någon har haft liknande problem och vill dela med sig. Är inte så jättehajj på bilmekk, det är det farsan som är. Jag är snarare mer för elektronik. Så är det något i elsystemet borde jag lokalisera det, men saknar erfarenhet ifrån bilel, så det hoppas jag hitta här :)
Mvh Micke
Detta blir mitt första inlägg på jagrullar.se btw :)
Och här är mitt första 850 problem, då jag nyligen skaffade mig en volvo 850 GLT automat -93a.
Bilen är i bra skick och går bra. Dock behövdes automatvajjern justeras lite så jag och farsan lossade luftfiltret och batteriet för att komma åt växelväljaren. Detta gick smidigt och den gick lite bättre efter detta. Behöver även byta växellådsolja, men det är ett senare problem.
Nu till det riktigt problemet. Dagen efter skulle jag köra iväg som vanligt, statade bilen och la i Reverse och då dör bilen helt.. jaha tänkte jag. Provar att starta igen.. men då startar den inte, hade kört innan samma dag utan problem.
Efter lite genomgång och huvudbry kollade jag upp felkoderna på internet, googlade fram dom, tror de var ifrån nån tråd på forumet här.
Kollade först gnistan, och bränsletillförslen.. Båda funkar fint. Så min gissning var på nån givare av något slag. Om man startar så hör man att den hostar till ibland, och en gång fick jag t.o.m igång den, men det lät för jävligt, som den gick på en cylinder och hela bilen skakade.
Läste av felkoden på uttag 6 (tändningen) och då fick jag bara en sekvens. den löd 2-1-4, fick det till impulsgivaren. Stod inget om den i heins "gör det själv" så fick lista ut det själv efter lite pill och några tips. Köpte ny på liljas, bytte och självfallet så funkar det inte... Vet inte om det är redigt rätt sensor, denna sitter under fördelardosan, rakt ner i lådan typ. Är en hallsensor (reagerar på magnetism) bara två poler.
Eller är Impulsgivaren ett smeknamn för "vinkelmätaren" som sitter lite ovanför? har hört det med nämnas :)
Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta. Skulle uppskatta väldigt om någon har haft liknande problem och vill dela med sig. Är inte så jättehajj på bilmekk, det är det farsan som är. Jag är snarare mer för elektronik. Så är det något i elsystemet borde jag lokalisera det, men saknar erfarenhet ifrån bilel, så det hoppas jag hitta här :)
Mvh Micke