Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
jag har en 850 glt -93 som stannade idag när jag var ute å körde sen ville den inte starta jag gick ut å kollade fel koder fick inte fram nån fel kod gick in å provade att starta då startade den. har nån haft nåt liknande problem eller är det nån som vet vad det kan va för fel?
av Tusse
Det kan ev,bero på att jordkabeln är grönärjad inne i gummihöljet. Byt minuskabel (Blå) från batteriet ned till plåten framför batteriet. Se även till att slipa rent vid samtliga anslutningspunkter.

Jag fick byta samma jordkabel på S70:in i går. Den vägrade envist att starta. Efter kabelbytet hoppade den igång direkt.
av pevalge
tack för tipset ska prova det
av pevalge
hej jag har kollat på kabeln men man ser inge erja på jord punkterna men det kanske är inne kabeln, eller hur såg punkterna ut på din och stannade din bil när du var ute å körde eller startade den bara inte, jag har sprutat på kontaktspray på punkterna å körde en vecka utan poblem men i dag stannade den igen 2 gånger (man blir ju lite less)
köpte du en kabel på volvo eller satte du dit en egen
Tacksam för svar
av Tusse
Jag köpte en 33mm2 jordkabel hos Biltema, samt deras grova ringkabelskor. Tror att det även finns färdiga jordkablar hos Biltema.
Du måste dock sätta dit en jordkabel som motsvarar originalkabelns grovlek. Den gamla behöver du ej klippa bort, låt den sitta kvar med.
Glöm ej att SLIPA rent vid chassieanslutningen, samt sätt dit en ny bult.
av pevalge
33 mm är inte det lite grovt den som satt där på min var 8 mm men jag fick bara tag på en 10 mm så jag har satt dit den får se om det funkar.
Visst var det kabeln som gick till karossen framför batteriet du menade annars har jag byt fel
Användarvisningsbild
av uno83
33mm2 är ungefär 10mm i diameter...
av Tusse
pevalge skrev:33 mm är inte det lite grovt den som satt där på min var 8 mm men jag fick bara tag på en 10 mm så jag har satt dit den får se om det funkar.
Visst var det kabeln som gick till karossen framför batteriet du menade annars har jag byt fel
Helt rätt, den blå jordkabeln som går från batteriets MINUS pol, vidare till plåten framför batteriet. (Se till att skrapa plåtrent)

Edit: Det är en klar fördel att isolera den nya jordkabelns anslutningar,(mellan kabel & kabelsko) tag isoleringsband och vira runt alla öppningar i kabeln, annars kryper snart fukten in och grönärjar hela innannätet på kabeln.
av gimmi
De finns många andra problem varför bilen vill inte starta

Men nummer 1:

Vilket Symptom du har på bilen?
Start motor fungerar eller inte?
Andra om de fungerar finns de bränsle (bränslepumpen kanske fungerar inte)
Och vidare, vidare
De är väldig svart att förstå din fråga!
av pevalge
den stannar fortfarande även fast jag satt dit en ny kabel, det måste va nåt annat fel? det verkar vara när det är fuktigt ute som den stannar för det händer inte jämt, är det nån som har något annat tips?

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]