Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 855T5
Tänkte höra om någon i forumet kunde hjälpa mig med startproblem som jag haft en längre tid. Började med att bilen ibland inte kunde startas. Lämnade in denna på bilia vilka kopplade ur mobilizern. Bilen gick ett tag men sen uppstod samma problem igen. Enda skillnaden var nu att startmotorn gick runt vilket den inte gjort tidigare. Det verkar som att bilen reagerar på om det är varmt ute eller om man kört den ganska hårt, då den inte vill starta igen. Låter man bilen stå en dag då detta hänt startar den helt utan problem igen, vilket gör att man står och kliar sig i huvudet. Det har hållt på att strula fram och tillbaka på detta sätt hur länge som helst nu och mitt temperament börjar ta slut, vilket är synd då det sitter en relativt ny motor i den.
Så kan någon hjälpa mig med detta vore jag mer än tacksam :evil:
av *pettson*
855T5 skrev:Tänkte höra om någon i forumet kunde hjälpa mig med startproblem som jag haft en längre tid. Började med att bilen ibland inte kunde startas. Lämnade in denna på bilia vilka kopplade ur mobilizern. Bilen gick ett tag men sen uppstod samma problem igen. Enda skillnaden var nu att startmotorn gick runt vilket den inte gjort tidigare. Det verkar som att bilen reagerar på om det är varmt ute eller om man kört den ganska hårt, då den inte vill starta igen. Låter man bilen stå en dag då detta hänt startar den helt utan problem igen, vilket gör att man står och kliar sig i huvudet. Det har hållt på att strula fram och tillbaka på detta sätt hur länge som helst nu och mitt temperament börjar ta slut, vilket är synd då det sitter en relativt ny motor i den.
Så kan någon hjälpa mig med detta vore jag mer än tacksam :evil:
går startmotorn så fort som den ska?.. Annars är det troligast ett jordfel mellan starten och motor. Det gör att spänningen bli för låg och bilen blir trögstartad. Gör ett experiment nästa gång den strular likadant. Se om det går att RULLA igång den. Den bör starta på bara några meter utan problems. OM så är.. demontera starten och gör rent. Smörj även växellådan på starten och dess lager. Sen återmontera och se fram emot många trevliga starter..
av 855T5
Startmotorn spinner som en katt, och jag gick igenom all jordning till startsystemet för 2 veckor sedan. Började då tro att det kunde vara tändspolen men kunde inte konstatera det. Dock vägrade bilen starta efter en vecka igen. När man startar bilen går den upp på tomgång i 3-4 sekunder för att sedan "klonka" ner och dö. Efter det går det som sagt inte att starta den igen, utan allt går runt och det kan tända till en sekunder för att sedan dö ut igen
av *pettson*
855T5 skrev:Startmotorn spinner som en katt, och jag gick igenom all jordning till startsystemet för 2 veckor sedan. Började då tro att det kunde vara tändspolen men kunde inte konstatera det. Dock vägrade bilen starta efter en vecka igen. När man startar bilen går den upp på tomgång i 3-4 sekunder för att sedan "klonka" ner och dö. Efter det går det som sagt inte att starta den igen, utan allt går runt och det kan tända till en sekunder för att sedan dö ut igen
fortfarande provat att rulla bilen?
av mollan
Hej !
Jag har haft samma problem tidigare med min V70-99 GLT och tro det eller ej men mitt problem försvann när jag bytte till min andra nyckel.
( kanske en slump bara, va vet jag )
Jag ställde även batteriet på laddning i säkert två dygn i samma veva som nyckelbyte.
tror att det sitte någon form av ring runt tändningslåset som känner av att det är rätt nyckel som används, om den kommunikationen inte fungerar korrekt så tror jag symptomen blir som du skriver.

Nu är jag inte nån bilmek på långa vägar så ta detta med en nypa salt, trots allt några tips iallafall.

Lycka till
av 855T5
Har inte provat att rulla igång den. Dock testade jag med att dra ut ledningen från tändspolen höll den typ 5cm framför spolen och brakilidak vilken blixt det blev där imellan. Det måste väl ändock påvisa att (xx)k volt kommer från spolen och att startmotorn fungerar :???:
av Frigge
Byte bränslepumpsrelät. Börjar bli vanligt på 850/V70 bilarna nu.
av 855T5
Tackar för all hjälp, har du haft samma problem "frigge" :?:
av 855T5
Godmorgon vänner. Har nu på morgonen efter diskussioner i helgen försökt att trigga fram att bilen inte startar. Dvs. att jag körde bilen lite hårdare eftersom jag anat att det har haft något med turbon att göra. Och mycket riktigt verkar det som att det är när turbon jobbat lite som felet uppstår. Bilen går inte ingång efter lite press, startmotorn snurrar av bara feen, bilen tänder till men dör på direkten, sen intet.
Tacksam för all hjälp eller vill ni kanske ha en billig bil :evil:
av Frigge
Det låter isf som du har ventillyftar hängning. Då låter det som att motorn är kompressionslös och startmotorn bara spinner.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]