Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en Volvo 70 gen 1 och har nu under en tid haft problem med att den går ojämnt. Varvet är en aning lägre vid tomgång (cirka 750-850) och bilen vibrerar mer än den gjort tidigare och vibrationen försvinner vid lite varv. Under körning är det mer underligare problemet jag skulle behöva hjälp med. Om jag rullar och lägger i neutral så droppar varvet till bilen nästan dör, och ibland dör den faktiskt. Motorn går bra annars och inget bludder eller liknande och bilen drar normal mängd bensin. Först testade jag om de va MAF:en och bytte ut den men de löste inte problemet, börjar tro att de kan vara det elektroniska gasspjället som inte beter sig korrekt men pga att det är en riktigt dyr del på min bil (runt 7k) skulle jag vilja ha fler åsikter om vad det kan vara och om nån haft med samma problem att göra tidigare.

Motor: b5244s2
Volvo v70 Classic 2000 gen 1
Inga felkoder
Startar utan problem
Låter bekant, kolla att inte Support Air Valve har sotat igen:
viewtopic.php?f=16&t=186561&p=1619115&h ... e#p1619115

Gummibussningen i övre motorfästet (rättare sagt momentstaget) spricker med tiden, det gör att mer vibrationer letar sig in i kupén på tomgång. Även det undre momentstaget (mitt under motorn) kan drabbas av att gummibussningen spricker.
Kolla också gummislangen mellan insug och map-sensorn som sitter vid kylarens överkant. De tunna vakuumslangarna spricker sönder med tiden
Marelli-spjällhusen kan man bygga om till beröringsfria givare själv om man är lite händig. Finns folk här som gjort det. själv köpte jag ett ombyggt från atech2. Borde gå att hitta ombyggda på skroten numera..

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]

Volvo xc70 2011

Först, du borde inte ha en diesel bil. Men nu[…]