Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vovlo 850 glt
Har en 850 glt 92:a som gått 22000 mil, svårt att få in växlarna när den har stått över natten, men om jag lägger in växel innan jag startar bilen så går de hur bra som helst, hörs ibland ett ljud när man växlar ner till tvåan.Kan de vara uttrampningslagret???Har haft den inne på VOLVO verkstad o dom säger att dom hittar inget fel??? Men ska väl inte va så.....eller???
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kan vara urtrampningslagret som du säger, eller felaktiga kopplingsinställningar så att den helt enkelt itne frikopplar helt. måste du trycka pedalen hela vägen ner i botten innan du växlar? om du står på plan mark, trycker ner kopplingen, lägger i en växel men har fortfarande frikopplat, går motorn tyngre då, eventuellt börjar bilen röra på sig?
av vovlo 850 glt
Bilen har en tendens att " åka" framåt när man får in en växel....de är som du säger att den verkar inte frikoppla helt. Men sen när man kört iväg så funkar den som det ska, men kopplingen tar högt upp börjar den bli slut då?? Eller är det lagret som spökar??
av *pettson*
vovlo 850 glt skrev:Bilen har en tendens att " åka" framåt när man får in en växel....de är som du säger att den verkar inte frikoppla helt. Men sen när man kört iväg så funkar den som det ska, men kopplingen tar högt upp börjar den bli slut då?? Eller är det lagret som spökar??
verkar som om du har luft i systemet, eller så är slaven inte frisk.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
vovlo 850 glt skrev:Bilen har en tendens att " åka" framåt när man får in en växel....de är som du säger att den verkar inte frikoppla helt. Men sen när man kört iväg så funkar den som det ska, men kopplingen tar högt upp börjar den bli slut då?? Eller är det lagret som spökar??
en liten teori: tänk om du fått in vatten i systemet, när den är kall så är vattnet vatten, men när det blir varmare kanske vattnet kondenserar och blir vattenånga? och då pga vattnet tar större plats i ledningen så börjar kopplingen ta högre upp...
Användarvisningsbild
av Lilja
fribbe_740 skrev:
en liten teori: tänk om du fått in vatten i systemet, när den är kall så är vattnet vatten, men när det blir varmare kanske vattnet kondenserar och blir vattenånga? och då pga vattnet tar större plats i ledningen så börjar kopplingen ta högre upp...
När vatten förångas bildas det luftbubblor. Om det kommit vatten i kopplingen skulle nog inte kopplingen ta alls för det hade inte blivit något mottryck

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]