Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av havsutter
Nyss bytt bromsbackar, belägg + skivor bak på V70 -97'a hos Bilia efter att backarna nöp fast på min "15 000 mila bil". 12-15 mil senare så nyper handbromsen igen! Vad har bilia glömt vid renovering + service av kärran? Eller är det något man kan få räkna med att det händer så snart inpå ett byte?
Tacksam för svar eftersom jag vill ha lite information innan jag självklart kontaktar Bilia igen för att se om det går att reklamera.

/David
Användarvisningsbild
av #27
Nyper den fast på båda sidorna eller på en sida?
Lossnar den om du backar?
av havsutter
...nyper på höger bak enbart. Så som den gjorde innan service + att Bilia "åtgärdade" problemet.
Den lossnar vid back/framkörning, sen får man se på bensinförbrukningen om bromsen fortfarande ligger an. Om den fortfarande gör så funkar det med att dra åt handbromsen, sen släppa och göra en ny back framkörningsmanöver....
Användarvisningsbild
av #27
Då tror jag att du har en dålig handbromsvajer som fastnar..
av havsutter
...innebär "dålig handbromsvajer som fastnar" ett vajerbyte eller någon typ av smörjning för att avhjälpa problemet? Har besiktning på torsdag...
av *pettson*
havsutter skrev:...innebär "dålig handbromsvajer som fastnar" ett vajerbyte eller någon typ av smörjning för att avhjälpa problemet? Har besiktning på torsdag...
ALLTID vajerbyte. Eftersom höljet på nåt ställe är otätt så det rostat inuti.
Användarvisningsbild
av #27
Oj de blev en dåligt svar :oops: men du får byta den jag tror inte de hjälper att smörja den..(och om jag skulle varit i dina kläder skulle jag bytt båda)
av havsutter
...jaja, antar att Bilia kan ta ytterligare betalt för den här historien då med ett virebyte i efterhand? Tycker kanske att de borde ha kollat upp vajer'n också och inte enbart bytt ut delarna som tog stryk då det nöp efterso det var ett servicetillfälle för bilen -så tolkar jag era svar att det är något som bör bytas eller åtminstonde kontrolleras av serviceteknikern.
Tack för bra inlägg #27 & *pettson* !
av evolve_s60
är ganska säker att plasthöljet vid navet bak är av samma problem med min bytte å de funka. de brukar hända när fästena/klamrena runt vajern går av
Användarvisningsbild
av dassharen
Har haft samma problem men fixade det genom att justera handbromsen rätt. Släpp justeringen på spaken helt, av med hjulen och spänn upp backarna genom det lilla hålet i skivan, trumman tills det nyper helt och släpp 2-3 hack så att det rullar fritt sedan justerar du slaget på spaken, ca 6-8 hack ska den ta på. Funkade för mej och har kanon handbroms med samma gamla backar och skivor.

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]

Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]