Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en 850 - 92 glt med ac som är tom. Har märkt att när jag stängt av värmen så kommer det fortfarande varm och fuktig luft (det minskar något vatten ur tryckkärlet.) Min fråga är nu om det kan vara reglaget eller värmeväxlaren som läcker kylvatten eftersom det blir varmt i bilen. När man stänger av värmen stängs bara ena kanalen eller båda till värmeväxlaren ?. Om det nu är värmeväxlaren var kan man köpa en som inte korrigerar igen ??
Hls Roger
av *pettson*
helgonet skrev:Hej! Har en 850 - 92 glt med ac som är tom. Har märkt att när jag stängt av värmen så kommer det fortfarande varm och fuktig luft (det minskar något vatten ur tryckkärlet.) Min fråga är nu om det kan vara reglaget eller värmeväxlaren som läcker kylvatten eftersom det blir varmt i bilen. När man stänger av värmen stängs bara ena kanalen eller båda till värmeväxlaren ?. Om det nu är värmeväxlaren var kan man köpa en som inte korrigerar igen ??
Hls Roger
tyvärr är det så att all luft dras igenom förångaren. Har du ingen kylmedia så kommer luften att kännas varm. Detta då för att ingen avkondensering av vattnet i luften sker. Även om AC:n inte är inkopplad (så att pumpen går) så gör kylmediat i sej förångaren såpass kall att den fuktar av luften.
av helgonet
Tack för snabbt svar, men vad ska jag göra ?? Fylla på kylsystemet ??
Har kollat att kompressorn drar när jag byglar tryckvakten så den funkar !
Tror du att problemet bara kommer från att uteluften kyls ner eller vad du beskrev.
Hls Roger
av *pettson*
helgonet skrev:Tack för snabbt svar, men vad ska jag göra ?? Fylla på kylsystemet ??
Har kollat att kompressorn drar när jag byglar tryckvakten så den funkar !
Tror du att problemet bara kommer från att uteluften kyls ner eller vad du beskrev.
Hls Roger
problemet kommer av att du inte har någon avfuktning av ytterluften. Blir samma strul i en med klimator om förångaren inte fungerar.
Med 99% säkerhet kan jag säga att det är förångaren som läcker.. men be någon läcksöka bilen. I med spårmedel. Sen återstår ju att byta det som strular. Men å andra sidan är det skönt med kyla i bilen.
Själv bytte jag kompressor, förångare, torkfilter, orrificeventil, och kondensorn. Tog lite tid men blev ändå bra för 6000kr i delar fyllning ingick. Och ALLT var nytt inkl kompressorn.. :lol:

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]