Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zebmag
Hej! Har en motordriven radioantenn på min glt från -92 som verkar ha kärvat ihop. Är det orginal eller är det nåt som en tidigare ägare satt dit? Finns det kanske nått sätt att testa/felsöka den själv?'
Tack på förhand! / Magnusson
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du inte ser det, du som har bilen, är det inte lätt att veta vilket fabrikat det är, när man läser på forumet.
Men om du egentligen undrar om det finns sådana antenner från Volvo, så är svaret att det gör det. Jag har en själv. En billig(are) från Biltema får man nog bara kasta ut, om den kärvat ihop. Hos Volvo kan man köpa själva sprötet löst, utan att byta motor, hus och styrning. Detta har jag gjort en gång, då kuggstången rök av. Den vecklas ju ihop varje gång antennen går ner, så det blir ju slitage med tiden.
Motorn kan också bli sliten. Kollektorn på min är kraftigt sliten, men varje gång motorn slutar gå, gör jag ren den och så går den igen. Ett tag.
av zebmag
Tog mig en koll men hittade ingen form av volvomarkering, men samtidigt ser allt väldigt proffsigt monterat och "orginal" ut.. Vad kännetecknar volvos orginal-antenn? Volvomarkering?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det har jag inte kollat efter så noga. Jag köpte min i Volvobutiken och skruvade dit den när bilen var ny, så jag har liksom inte behövt forska efter ursprunget.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]