Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 747
Hallå!

Nytt på detta forum men har varit inne o tjuvläst ett par gånger..

Nu håller min startmotor på att ge sig (Låter som en stucken gris när man ska starta). Har precis tagit bort de 2 bultar som håller den men frågan är hur får man bort den? Det är ju hur trångt som helst både uppåt o neråt.. Är man tvungen o ta bort hela insuget för att få bort den eller hur har ni andra gjort?
av 747
Förresten.. Finns det fler bultar att ta bort än de 2 vi växellådan? Den verkar inte rubba sig..
Användarvisningsbild
av #27
747 skrev:Förresten.. Finns det fler bultar att ta bort än de 2 vi växellådan? Den verkar inte rubba sig..
De är tre bultar som går genom växellådan sen har du en som sitter i bakkant av startmortorn i motorblocket..
av 747
Ahaa.. Tackar!

Får man plats med att ta bort den åt sidan sen eller måste man riva ur mer i motorutrymmet?
Användarvisningsbild
av #27
Nu var de länge sen jag bytte en startmotor på en 850 men jag tror att den ska gå att ta åt sidan.
av 747
Tackar igen.. Då ska jag ge det ett försök!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bytte på min 854 Turbo för ett tag sedan. När jag väl tagit bort motorns kylfläkt gick det någorlunda vettigt att komma åt. Startmotorn sitter på en styrpinne också, vill jag minnas. Insuget behövde inte demonteras. Hur mycket skruvhål det finns framgår enkelt av den nya motorn.
av 747
Japp det stämmer bra!

Tog även jag bort fläkten och då fanns det mycket bättre plats.
Den satt med 2 bultar vid växellådan och 1 i motorblocket.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]