Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Det sitter en liten stoppskruv som håller bakre bromsskivan på plats, tror Volvo kallar den styrpinne. Artiklenummer 1330273-2. Styrpinnen sticker ut och krockar med mina spacers.

Någon som har en lösning på det? Jag gissar att man egentligen inte behöver skruven, men det blir väldigt svårt att få hjul, bultar och spacers rätt omt bromsskiva och nav kan rotera i förhållande till varandra.

Det gäller en C70 2001.
Styrpinnen passar i ett hål i stålfälgar, antagligen fanns nån ide om att alltid montera fälgen i samma läge när hjulet väl var balanserat. Med alu-fälgar försvann funktionen. Nån här ersatte styrpinnen med en vanlig M5 skruv (eller om det var M6), verkar fungera lika bra.. :-)
Man vill nog ha någon slags skruv där som håller bromsskivan på plats när hjulet är borta
Tack för svar :-D

Mitt problem blir ändå att skruvskallen från lämplig M5 eller M6 krockar med spacern.
På en del andra bilar används försänkta skruvar, borde väl gå om man orkar försänka hålet i skivan..? :-)
Tack för era svar.

Bromsskivan sitter inte fastrostad, så det är rätt svårt att linjera nav, bromsskiva, spacer och fälg och försöka få in bultarna.

Jag tror lösningen blir att sätta dit en skruv och borra ur ett litet uttag på baksidan av spacern där skruvskallen får plats.
V9097 skrev: Igår, 20:44 ..Jag tror lösningen blir att sätta dit en skruv och borra ur ett litet uttag på baksidan av spacern där skruvskallen får plats.
Blir säkert fint. Ta inte för lång skruv bara, blir inte bra om den trasslar in sig i bromsbackarna.. ;-)
Det där med styrpinne och motsvarande hål i fälgen kan möjligen vara en kvarleva från tiden då det var populärt att balansera hjulen medan de satt kvar på bilen. Det var väl på 80-talet man höll på med sånt?
Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

Hej där. Här kan. Du se hur det ser ut b[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri