Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuss
Helt plötsligt så ville inte ladd-lampan slockna, när jag skulle åka hem från jobbet i går, slocknade när jag höjde varvet 200-300rpm
funkade utan problems resten av dan, med några start och stopp
i morse så var det lika dant lampan ville inte slockna direkt när jag startade bilen, den slocknade dock av sig själv efter ca 2-3sek.

av egen erfarenhet så vet jag att det oftast är tecken på att kolen börjar bli kass, klart har man riktig otur så är kolbanan i gen också slut
gen i min bil har rullat ca 20k mil så det borde inte vara nån fara
lagren känns bra utan glapp

vet nån om det går att köpa lösa kol, på Meconomen AutoExperten mfl finns bara komplett generator att köpa för runt 3000kr, jag vägrar köpa en hel generator för halva semester kassan när det bara är kolen som behöver bytas, det är ju fn helt otroligt vad dyrt allt ska vara till "nya" bilar,
vilka tider det var när man åkte 240 :D och kunde svänga in på nämsta mack och handla delar
Användarvisningsbild
av Janne3
varför inte byta laddningsregulator komplett med kol finns väl i alla biltillbehörs butiker
av magnuss
jo jag vet att regulator och kol oftast sitter ihop i en enhet, åtminstonde på äldre bosch typ volvo 240, men jag hittar inget löst att köpa varken lösa kol eller komplett kol/regulator
Användarvisningsbild
av #27
Dom har lösa regulatorer på volvo...
Användarvisningsbild
av Lilja
Vet inte riktigt om det ser likadant ut på personbilarna som på lastbilarna. Men förr brukade vi på lastvagnar byta kol vid service, nu är det dock bannlyst eftersom kolen efter ett tag gör spår i kollektorn, när man sen byter kol så passar de inte i spåren riktigt och därför bryts av och sabbar generatorn. Kan vara värt att tänka på.
av magnuss
Hittade lös kol/regulator på Microbildelar 945kr!!!!!! lär antaglingen inte vara billigare på Volvo?, som sagt måste allt vara så inihlvte dyrt till "nya" bilar
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]