Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EliotL
#1608321
Tjena! Jag har haft lite strul med min v70 på sistone. Bilen har i åtminstone 1-2 års tid haft ganska ojämn tomgång. Den har hoppat upp och ner lite men så fort bilen gått ettag så har det blivit normalt. Däremot så blev bilen stående under vintern och jag upplever att det blivit betydligt värre på sistone. Tomgången hoppar nu mellan normalt och ungefär 1500 varv i värsta fall, fram och tillbaka, typ som att den andas. På grund av att bilen har automatlåda så leder det till att bilen går ganska ryckigt utan gaspådrag och kan gasa lite av sig själv i kortare sekvenser. Jag upplever även att bilen kan hålla kvar på högre varvtal under en stund trots att man släppt gasen (Kanske bara är en funktion av dålig mysko växellåda?). Jag har antagit att det är spjällhuset som krånglar då det verkar vara ett vanligt problem. Dock när jag läst lite mer så verkar det som att man borde få en ETS lampa i så fall, något som jag aldrig fått. Det får mig att tro att det kanske är vakumläckage eller LMM/MAF som strular. Har ni några tips på vad det kan vara och hur jag enklast diagnostiserar? Jag har inte tillgång till speciellt avancerade verktyg, har en icarsoft läsare som kan göra det mesta och vanliga verktyg. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1608353
Det är inte säkert att ETS tänds om spjällhuset börjar bli dåligt. Har du provat göra rent i spjällhuset, det kan bli kladd på insidan så att spjället klibbar fast.. Blir lite av "ketchupeffekt" när tomgångsregleringen försöker justera varvtalet.
Kolla alla tunna vakuumslangar på insuget, till EVAP och sånt. Inte helt ovanligt att de får torrsprickor när de passerat 20 år, vakuumläckor påverkar tomgången :-/
Om det blir fel på kylvattentemperaturgivaren så att motorstyrningen tror att motorn är kall så höjer den tomgångsvarvet avsiktligt till 1500 varv. Visar temperaturmätaren rimliga värden när du kör?
av EliotL
#1608372
Erik Å skrev: ons 30 apr 2025, 18:38 Det är inte säkert att ETS tänds om spjällhuset börjar bli dåligt. Har du provat göra rent i spjällhuset, det kan bli kladd på insidan så att spjället klibbar fast.. Blir lite av "ketchupeffekt" när tomgångsregleringen försöker justera varvtalet.
Kolla alla tunna vakuumslangar på insuget, till EVAP och sånt. Inte helt ovanligt att de får torrsprickor när de passerat 20 år, vakuumläckor påverkar tomgången :-/
Om det blir fel på kylvattentemperaturgivaren så att motorstyrningen tror att motorn är kall så höjer den tomgångsvarvet avsiktligt till 1500 varv. Visar temperaturmätaren rimliga värden när du kör?
Tack för svar! Ska nog prova leta vakuumläckor och även koppla ur LMM under drift. Känns som att det är smidigast att börja med och slipper riva en massa då. Kan man se om det är spjällhuset som krånglar utan att plocka ut, rengöra och se om det blir bättre på så sätt? Tempmätaren tror jag fungerar, tomgångs problematiken är att den svajar i huvudsak. Tänker att ifall tempgivare bråkade så kanske den hade varit stadigt högre?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1608383
Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens övre kåpa? Kolla isåfall att inte vakuumslangen till den torkat sönder, min gick i smulor när jag drog lite i den :-/
Jag har fått intrycket att Denso-motorstyrningen mäter luftmängd vid stort gaspådrag med LMM och vid tomgång med MAP. De gör så att säga samma sak men är bäst i varsin ände av arbetsområdet.
Sen kör jag injection cleaner emellanåt.. kanske bara inbillar mig men tycker den går jämnare sen.
av EliotL
#1608399
Erik Å skrev: tor 01 maj 2025, 08:10 Har du en MAP-givare gömd bakom kylarens övre kåpa? Kolla isåfall att inte vakuumslangen till den torkat sönder, min gick i smulor när jag drog lite i den :-/
Jag har fått intrycket att Denso-motorstyrningen mäter luftmängd vid stort gaspådrag med LMM och vid tomgång med MAP. De gör så att säga samma sak men är bäst i varsin ände av arbetsområdet.
Sen kör jag injection cleaner emellanåt.. kanske bara inbillar mig men tycker den går jämnare sen.
Jaha okej, då får jag helt enkelt ta en kik där också, tack! Kan inte hitta någon motsvarighet till MAF cleaner som amerikanerna rekommenderar. Kan man använda något annat tror du?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1608421
Ingen aning, har inte rört min MAF på 65 000 mil :-)
Kladdet inne i spjällhuset går rätt bra att lösa upp med t-röd, borde väl vara ungefär samma kladd som hamnar i MAF?
Hur är det, har även turboversionen en "assisted air valve" eller finns den bara på sugmotorer med Denso motorstyrning?
Sådana ventiler beckar ihop med tiden och ger problem med tomgångsvarvtalet viewtopic.php?f=19&t=175540
av EliotL
#1608478
Erik Å skrev: tor 01 maj 2025, 15:06 Ingen aning, har inte rört min MAF på 65 000 mil :-)
Kladdet inne i spjällhuset går rätt bra att lösa upp med t-röd, borde väl vara ungefär samma kladd som hamnar i MAF?
Hur är det, har även turboversionen en "assisted air valve" eller finns den bara på sugmotorer med Denso motorstyrning?
Sådana ventiler beckar ihop med tiden och ger problem med tomgångsvarvtalet viewtopic.php?f=19&t=175540
Har tyvärr ingen koll på om den har assisted air valve eller inte. Får se till att kolla upp hur man smidigt kan rengöra spjällhuset dock.
#1611705
Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t
Förvisso droppade mitt varvtal och motorn kompenserade för att inte stanna, vill minnas droppade ned 200 rpm och korrigerades till runt 1100 för att återgå till 850rpm
Det ordnade upp sig efter att den vägrade starta(eftersom jag fick ta tag i det), eller rättare sagt startade och dog direkt.
Bytte bränslepumpsreläet och i mitt fall löste sig tomgången samtidigt utöver att den startade och gick fint efter viss ryckighet förstås pga alla startförsök
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]