Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Jag har haft lite strul med min v70 på sistone. Bilen har i åtminstone 1-2 års tid haft ganska ojämn tomgång. Den har hoppat upp och ner lite men så fort bilen gått ettag så har det blivit normalt. Däremot så blev bilen stående under vintern och jag upplever att det blivit betydligt värre på sistone. Tomgången hoppar nu mellan normalt och ungefär 1500 varv i värsta fall, fram och tillbaka, typ som att den andas. På grund av att bilen har automatlåda så leder det till att bilen går ganska ryckigt utan gaspådrag och kan gasa lite av sig själv i kortare sekvenser. Jag upplever även att bilen kan hålla kvar på högre varvtal under en stund trots att man släppt gasen (Kanske bara är en funktion av dålig mysko växellåda?). Jag har antagit att det är spjällhuset som krånglar då det verkar vara ett vanligt problem. Dock när jag läst lite mer så verkar det som att man borde få en ETS lampa i så fall, något som jag aldrig fått. Det får mig att tro att det kanske är vakumläckage eller LMM/MAF som strular. Har ni några tips på vad det kan vara och hur jag enklast diagnostiserar? Jag har inte tillgång till speciellt avancerade verktyg, har en icarsoft läsare som kan göra det mesta och vanliga verktyg. Tack på förhand!
Det är inte säkert att ETS tänds om spjällhuset börjar bli dåligt. Har du provat göra rent i spjällhuset, det kan bli kladd på insidan så att spjället klibbar fast.. Blir lite av "ketchupeffekt" när tomgångsregleringen försöker justera varvtalet.
Kolla alla tunna vakuumslangar på insuget, till EVAP och sånt. Inte helt ovanligt att de får torrsprickor när de passerat 20 år, vakuumläckor påverkar tomgången :-/
Om det blir fel på kylvattentemperaturgivaren så att motorstyrningen tror att motorn är kall så höjer den tomgångsvarvet avsiktligt till 1500 varv. Visar temperaturmätaren rimliga värden när du kör?
Erik Å skrev: Igår, 18:38 Det är inte säkert att ETS tänds om spjällhuset börjar bli dåligt. Har du provat göra rent i spjällhuset, det kan bli kladd på insidan så att spjället klibbar fast.. Blir lite av "ketchupeffekt" när tomgångsregleringen försöker justera varvtalet.
Kolla alla tunna vakuumslangar på insuget, till EVAP och sånt. Inte helt ovanligt att de får torrsprickor när de passerat 20 år, vakuumläckor påverkar tomgången :-/
Om det blir fel på kylvattentemperaturgivaren så att motorstyrningen tror att motorn är kall så höjer den tomgångsvarvet avsiktligt till 1500 varv. Visar temperaturmätaren rimliga värden när du kör?
Tack för svar! Ska nog prova leta vakuumläckor och även koppla ur LMM under drift. Känns som att det är smidigast att börja med och slipper riva en massa då. Kan man se om det är spjällhuset som krånglar utan att plocka ut, rengöra och se om det blir bättre på så sätt? Tempmätaren tror jag fungerar, tomgångs problematiken är att den svajar i huvudsak. Tänker att ifall tempgivare bråkade så kanske den hade varit stadigt högre?

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den ä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Beställt hem olja för ett "mellan[…]

Utrustningslista Volvo 2019-2023?

Hej Har suttit och försökt hitta en li[…]