Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KickanB
Efter att ha varit lite seg i starten ett tag la den bara av. Tänder inte alls men startmotorn tuffar bra och bilstackarn stinker bensin efter varje floppat försök. Jag har bytt en riktigt sliten rotor och gammal fördelardosa inklusive sladden till tändspolen. (Finns bara en.)
Inte ett dugg bättre och när jag testar kommer det ingen gnista ur tändspolen. Har testat med en annan, också begagnad, med samma skitresultat och funderar på att köpa en spritt ny.
Finns det nåt annat jag kan pröva? Förut har ett halvtaskigt batteri fått bilen att vara svårstartad men det kan väl knappast vara fallet nu? Har testat och det har 12,5 V vilande ungefär.
Får absolut inga felkoder när jag testar.
av DennisCA
Bara undrar om batteripolerna och kontakterna alla är rena och sitter fast bra? Sen kanske man bör kolla jordningspunkterna för tändningssystemet.
av KickanB
DennisCA skrev: fre 18 okt 2024, 14:27 Bara undrar om batteripolerna och kontakterna alla är rena och sitter fast bra? Sen kanske man bör kolla jordningspunkterna för tändningssystemet.
Bra idé. Ska dubbelkolla polerna. Jag har kikat lite på jorden till tändspolen men den ser ut att sitta som gjuten. Inga beläggningar på den. Har inte stenkoll på var de andra jordningarna finns men får leta. Funderar lite på hur mycket man behöver ta bort och göra rent. Om det ser bra ut och inte ser ut att sitta löst, ska man ändå ta loss och fixa?
av KickanB
Lucif3r skrev: fre 18 okt 2024, 16:21 Ok, ett enkelt test du kan göra är att koppla ur LMMen och se om den startar i nödprogrammet. LMM'en är den som sitter precis efter luftfilterboxen.
Intressant. Menar du luftmassemätaren, kontakten med metallbygel? Om det är så, vad visar testet? Om den startar på nödprogrammet, vad innebär det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
KickanB skrev:Om den startar på nödprogrammet, vad innebär det?
Att någon av sensorerna ger åt h-e fel värden så bilen inte kan starta som den borde, t ex lambdasonden, LMM, temp. givare osv. :-) I nödprogrammet struntar bilen i vad olika sesnorer säger och kör istället på förprogrammerade värden.

Om den fortfarande inte startar i nödprogrammet så är det något mer "allvarligt" fel, t ex kass vev- eller kamaxelgivare. Utan någon av dom så kommer bilen aldrig starta då den inte har en susning om när, hur och varför den ska ge tändning osv. Ingen utav dom 2 är dyra, eller svåra att byta, om så skulle vara fallet. Faktiskt snudd på så billiga att man skulle kunna köpa och "chansa"... Tror jag gav 500kr för både kam och vevaxelgivare när V70in svek mig nyligen.. I dens fall var det kamaxelgivaren som hade gett upp.
av KickanB
Ok. Då är det tydligen vev- eller kamaxelgivaren. Konstigt bara att man inte får felkod på det. Ingen idé att kolla säkringar och sånt supersimpelt först?

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]