Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av illbatten
Hej bilgalningar!

när jag böt framhjulslager på min v70 99 (som jag fick god hjälp med från jagrullarforumet) HÄNDE DET NÅTT KONSTIGT...
allt gick bra med lagerbytet förutom att jag lyckades ha av den taggiga ca 1 cm breda ringen som sitter närmast lagret på drivaxelns yttre ände.

efter den obligatoriska provkörningen märkte jag att lampan för abs samt tracks lös....plus att det skrapade precis som när man absar fast jag bara bromsade mjukt....jag klörde vidare och märkte då att absljudet lät fast jag bara körde sakta framåt utan att bromsa.....jag misstänkte först att det kunde vara den där ringen som låg och skrapade och körde vidare...

väl hemma konstaterade jag att det var fullt med olja i fälgen...jag hissade upp och kollade vart den kom ifrån och det verkar komma från yttre drivknuten? (?den stora svarta klumpen som navet sitter i?). jag trodde först att den kunde ha varit en bromsslang eftersom att jag såg sprickor i den...men vad kan det vara för fel?? varför funkar ínte absen? varför skorrar det som abs? HJÄLP!!!

när jag stängde avb bilen och på den igen slocknade iallafall tracslampan men abs lampam lyser som aldrig förr...

behöver all hjälp jag kan få!!

mvh christopher
av *pettson*
illbatten skrev:Hej bilgalningar!

när jag böt framhjulslager på min v70 99 (som jag fick god hjälp med från jagrullarforumet) HÄNDE DET NÅTT KONSTIGT...
allt gick bra med lagerbytet förutom att jag lyckades ha av den taggiga ca 1 cm breda ringen som sitter närmast lagret på drivaxelns yttre ände.

efter den obligatoriska provkörningen märkte jag att lampan för abs samt tracks lös....plus att det skrapade precis som när man absar fast jag bara bromsade mjukt....jag klörde vidare och märkte då att absljudet lät fast jag bara körde sakta framåt utan att bromsa.....jag misstänkte först att det kunde vara den där ringen som låg och skrapade och körde vidare...

väl hemma konstaterade jag att det var fullt med olja i fälgen...jag hissade upp och kollade vart den kom ifrån och det verkar komma från yttre drivknuten? (?den stora svarta klumpen som navet sitter i?). jag trodde först att den kunde ha varit en bromsslang eftersom att jag såg sprickor i den...men vad kan det vara för fel?? varför funkar ínte absen? varför skorrar det som abs? HJÄLP!!!

när jag stängde avb bilen och på den igen slocknade iallafall tracslampan men abs lampam lyser som aldrig förr...

mvh christopher
Först av allt om du slagit sönder tandringen som abs systemet använder för att läsa om hjulet rullar.. så är det inte konstigt att systemet är aktiverat. Det tror ju att hjulet står stilla när det inte kan läsa. Du får antingen byta tandringen (ca 350kr för ringen) eller byta knuten (595 på biltema)
Vad gäller oljan du fått ut.. så är det gammalt knutfett som är flytande, du har alltså ett hål i den eller en spricka. Byter du knut så får du med den med på köpet.
Användarvisningsbild
av Lilja
Med "ha av" menar du då gått sönder eller plockat av och satt på igen? :lol:

Är den sönder så är det som pettson säger, har du bara plockat av den och satt på den igen kan det hända att du inte fått på den riktigt så att givaren ligger emot ringen. Det är en induktionsgivare som ska ligga nära (exakta måtten kan jag inte) ringen och känner av hålen i ringen och på så sätt kan bestämma om hjulet står stilla eller ej. Ligger givaren för långt ifrån eller för nära kan den inte avgöra om hjulet står stilla eller ej och ABSen går in.
av illbatten
ok tack det låter som det får bli en ny knut...är den svår att byta? tips och råd tack...

ringen gick av men sitter kvar...

är biltemas knut bra tro??
av keken1
*pettson* skrev:

mvh christopher
Först av allt om du slagit sönder tandringen som abs systemet använder för att läsa om hjulet rullar.. så är det inte konstigt att systemet är aktiverat. Det tror ju att hjulet står stilla när det inte kan läsa. Du får antingen byta tandringen (ca 350kr för ringen) eller byta knuten (595 på biltema)
Vad gäller oljan du fått ut.. så är det gammalt knutfett som är flytande, du har alltså ett hål i den eller en spricka. Byter du knut så får du med den med på köpet.
Biltema har ökat priset på knuten till 698kr....
av *pettson*
keken1 skrev:
*pettson* skrev:

mvh christopher
Biltema har ökat priset på knuten till 698kr....
aj aj.. men å andra sidan är det billigare än volvo hur vi än gör.. :wink:

illbatten:ok tack det låter som det får bli en ny knut...är den svår att byta? tips och råd tack...

ringen gick av men sitter kvar...

är biltemas knut bra tro??

Jepp dom knutarna är precis lika bra. Glöm inte att fetta in ordentligt. OCH ha kliniskt rent omkring dej när du pysslar med knutar.
av illbatten
hej alla hjälpsamma!

jag har kollat runt litegrann....ringen kostar 470 kr på volvo ( finns väl ingen annan stans?)

och på volvo trodde dom att jag hade rubbat nån av tätklämmorna och att det säkert bara är att köpa nya såna...

men hur ska ringen sättas på sitter den bara löst på?

kan man bara ha isär klämmorna och dra isär och spruta in fett och ihop med nya klämmor??

tacksam för alla snabba svar....
av *pettson*
illbatten skrev:hej alla hjälpsamma!

jag har kollat runt litegrann....ringen kostar 470 kr på volvo ( finns väl ingen annan stans?)

och på volvo trodde dom att jag hade rubbat nån av tätklämmorna och att det säkert bara är att köpa nya såna...

men hur ska ringen sättas på sitter den bara löst på?

kan man bara ha isär klämmorna och dra isär och spruta in fett och ihop med nya klämmor??

tacksam för alla snabba svar....
Att rubba tätklämmorna är inte dåligt gjort.. dom sitter åt väldigt bra. Och du borde ju se om ringarna sitter på snedden?.
För övrigt så om du har originalklamrarna så kan dom delas om man gör det på rätt sätt och sen ska du ha en speciell tång att klämma ihop det hela med igen. Förvisso går det säkert att fuska med men det rekommenderas nya klammer och rätt verktyg.
Att bara spruta in fett i knuten rekommenderar jag absolut inte.
Du ska isåfall ta ur allt det gamla fettet och lägga in nytt annars återigen kan du skippa det hela. Det är nämligen ogjort jobb.
Ringen ska förhoppningsvis gå trögt på. OCH den ska limmas med aneroblims typ: GRÖN.
Blå sitter inte och Svart är overkill. Se till att den sitter exakt där den gamla satt.
När du nu gjort allt detta. Varit renlig med knuten.. lossat klammern eller rättat till den osv. Tagit bort rosten och ersatt ringen och limmat denna. Så har du alltså gjort allt detta jobbet extra för 228 spänn.. :idea:
Det är därför jag rekommenderade knuten.. :wink:
Naturligtvis kan man fuska ihop allting och egentligen strunta i det mesta av både renlighet och fett och rätt verktyg osv men då är själva iden med att överhuvudtaget bry sej ganska dålig tyvärr.
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]