Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tessan76
#109869
Hej alla!

Jag köpte en Volvo 850 -93 som gått 30 tusen mil för ett par månader sedan. Bilen är verkligen i gott skick och jag kände mig väldigt nöjd med mitt köp. Ända tills jag förstod att ABS:en inte fungerade. Det började med att den som vanligt lös tillsammans med de andra varningslamporna för att sedan slockna. Som det ska vara! Men snart så började den lysa lite närsomhelst, kunde inte se någon logik alls i när det började lysa. Vet ju att en koll sker av ABS vid 40 km/h eller nåt sånt men det hängde inte ihop med det.

Nu har den börjat lysa konstant, den slocknar dock alltid vid start för att sedan komma igång efter en stunds körning och då lyser den numera med ett konstant sken. Tidigare har den slocknat till och från.

Jag gjorde en koll mha självdiagnostiken och den larmade på i stort sett allt som gick att larma på. Vart börja man om man ska laga den själv liksom??

Efter lite efterforskningar så har jag fått veta att ABS:en är den här bilens akilleshäl (som så många andra har jag förstått). Tydligen har den blivit underkänd i besikningen ett antal ggr och därmed fixad, för att ganska snart igen vara ur funktion. Alla kablar ska ha bytts ut nyligen och givarna har bytts ut i omgångar.

Nu till min fråga, jag har sett att man kan koppla ur ABS:lampan genom att t.ex. koppla den till oljetryckslampan men fungerar det på en 850? För på min bil så lyser ABS:lampan längre än oljetryckslampan och dessutom slocknar den först efter det har klickat till i bromspedalen! Den effekten försvinner väl om man kopplar den till oljelampan?

(Jag vet att det är BRA med abs men jag kommer ha bilen tills den stupar och jag kör bara korta sträckor inne i stan, så det känns som om jag kan klara mig utan. Jag kommer inte sälja bilen vidare utan fungerande ABS.)

Det känns som om det här problemet kommer återkomma tills jag skrotar bilen!

Om någon kan ge mig lite råd i frågan så är jag tacksam, förmodligen blir det väl att jag får laga den men man kan ju alltid höra om någon har nåt bra att komma med!

Glad sommar!

//Tessan :D
Användarvisningsbild
av apersson850
#109967
Grattis. Verkar vara en skojig bil.

Hade du ställt den på min gårdsplan och sagt som hustrun brukar göra, "Fixa!", hade jag börjat med att radera alla felkoder och sen kollat vilken som kommer först. Där hade jag börjat leta.

Min egen ABS har brutit ihop en gång, men den förklarade klart och redigt vilken givare den inte litade på längre. Jag bytte den och sen var det bra. Din verkar ju vara "lite" jobbigare... :???:
av Tessan76
#111098
Hej igen!

Nu har vi resetat kontrollenheten och den indikerar att givare på höger fram inte ger någon signal vid rörelsestart. Positivt är att den bara indikerar en givare istället för att ge 10 felsignaler som tidigare. Men varför indikerar den inte att kretsen är bruten om nu givaren inte fungerar. Någon som vet?

Och hur stor är sannolikheten att det BARA är det felet och inget mer när det var 10 felsignaler tidigare...man vill ju gärna vara säker innan man köper en ny givare för 700 spänn!
Senast redigerad av 1 Tessan76, redigerad totalt 0 gånger.
av HD
#111105
Ta och börja med att ohm mäta givaren med en mulimeter. Du ska få ett värde runt 1100 ohm om jag inte minns fel. Gör även rent kransen som givaren mäter imot...
av Tessan76
#111129
Okej, så får jag ett värde runt 1100 ohm så är givaren ok?

En annan sak är att vi provade göra hård inbromsning, vilket resulterade i att hjulet där vi fått felkod 2-1-2 blev tvärlåst men inte de andra. Hur kan det fungera, jag trodde att abs-systemet antningen funkade på ALLA däcken eller inte alls. Eller såg vi fel??

Tack för tipset HD!
av HD
#111142
1040-1060 ohm så är givaren ok.
ABS kopplas ur om du får fel på en givare/signalen
Hur ser ABS kransen ut? Är den hel och inte full med smuts mellan tänderna? Hur nära sitter givaren kransen?
av Tessan76
#111146
Ska kolla upp det där!! Tack för hjälpen!!
av Tessan76
#111411
Hur stor är sannolikheten att man kommer igenom besiktningen bara genom att plocka ur ABS-lampan?? :D

Gah! Så trött jag är på ABS-träsket. Man vill ju bara kräkas på alla de möjliga fel som kan uppstå. Jättebra att ha, OM det funkar ja!

Nästa bil blir ingen 93:ans 850....
Användarvisningsbild
av GrandPA
#111424
Det gör du inte, om du nu inte skulle ha lite tur. De kikar på om den tänder upp sig för att sedan slockna. Försöka går ju dock alltid :)

Hade själv problem med ABSen, som kom och gick lite som den ville. På senare tid mest gick. Mätte samtliga givare från kontaktstycket i motorrummet och fick helt ok värden från de främre givarna. De bakre varierade något hejdlöst så jag mätte från kontakten bakom baksätet (855 kombi) och fick samma resultat. Mätte slutligen direkt på givarna som visade sig vara helt ok. Bytte kabeln till de bakre givarna och nu är allt helt ok.

Fördelen med att mäta från kontaktstycket är att du får med dig hela kabel-vägen också.
av Tessan76
#111427
Har bestämt mig för att åka igenom besiktningen o kolla upp alla felen och sen lämna in den för lagning av ABS. Resterande fel har jag turen att ha en snäll granne som lagar mot att jag passar deras katter. :)

En av de yttre damaskerna måste bytas upptäckte vi igår...tjoho!!!

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]