Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stutte
Mitt gamla fel kvarstår med att bilen startvägrar ibland, men startar igen efter några timmar. Förra sommaren byttes kamaxelgivaren och i september byttes vevaxellägesgivaren och efter det har den fungerat, utom vid ett tillfälle, som jag tolkade som att den blev sur, eftersom det var start och stopp och den startade efter 15 min igen. I februari statade den plötsligt inte en morgon, vilket den annars alltid gjort. Var död, dvs startmotorn drar, men ingen gnista finns. Nu var den död i ett par veckor innan den plötsligt startade. Sedan dess har den gjort så; gått en vecka - startvägrat ett par dar - gått som en klocka 2 v osv. Den startar alltså helt plötsligt utan att den på något sätt åtgärdats och när den går, går den dom en klocka och misständer aldrig. Vid ett tillfälle för ett par veckor sen dog den under färd (enda gången), stod 2 dagar och gick sen som ett spjut. Fördelarlock, rotor och tändstift bytt.

Nu till min verkliga fundering: Avläsning av felkoderna visar på A2 1-1-1 när den går och när den är död visar de överhuvudtaget ingenting! Jag trycker på lampan som lyser, men sen visar den inte en blinkning. Den visar på A7 132 (varvtalsgivarsignal saknas) 122 (motortempgivar period för lång) och 113 (bränslenivågivare öppen krets) och på B1 135 (ingen frekvenssignal motortemp). På B6 får jag heller inte fram något alls, precis som på A2.

Någon som kan ge mig en ledtråd? Varför visar A2 ingenting? Kan defekt motortemp givare medföra att gnista uteblir? Någon teori om vad felet kan vara. Det märkliga är att inte en enda 850 verkar ha haft samma problem...
av Jimmy N
Stutte skrev:Mitt gamla fel kvarstår med att bilen startvägrar ibland, men startar igen efter några timmar. Förra sommaren byttes kamaxelgivaren och i september byttes vevaxellägesgivaren och efter det har den fungerat, utom vid ett tillfälle, som jag tolkade som att den blev sur, eftersom det var start och stopp och den startade efter 15 min igen. I februari statade den plötsligt inte en morgon, vilket den annars alltid gjort. Var död, dvs startmotorn drar, men ingen gnista finns. Nu var den död i ett par veckor innan den plötsligt startade. Sedan dess har den gjort så; gått en vecka - startvägrat ett par dar - gått som en klocka 2 v osv. Den startar alltså helt plötsligt utan att den på något sätt åtgärdats och när den går, går den dom en klocka och misständer aldrig. Vid ett tillfälle för ett par veckor sen dog den under färd (enda gången), stod 2 dagar och gick sen som ett spjut. Fördelarlock, rotor och tändstift bytt.

Nu till min verkliga fundering: Avläsning av felkoderna visar på A2 1-1-1 när den går och när den är död visar de överhuvudtaget ingenting! Jag trycker på lampan som lyser, men sen visar den inte en blinkning. Den visar på A7 132 (varvtalsgivarsignal saknas) 122 (motortempgivar period för lång) och 113 (bränslenivågivare öppen krets) och på B1 135 (ingen frekvenssignal motortemp). På B6 får jag heller inte fram något alls, precis som på A2.

Någon som kan ge mig en ledtråd? Varför visar A2 ingenting? Kan defekt motortemp givare medföra att gnista uteblir? Någon teori om vad felet kan vara. Det märkliga är att inte en enda 850 verkar ha haft samma problem...
byt tempgivaren. det funka för mej, gav för fet blandning ibland.
Efter 2 år av elände och frustration över att inte bilen gått att fixa är det nu äntligen klart! :D Lösningen var styrboxen till tändningen! Det lustiga var att inga felkoder visades vare sig i den egna felkoder eller när dator kopplades in. Varför den visade konstiga felkoder vet jag inte... Helt OK nu. Under hösten har tiden som den inte startat dragits ut, så jag fått möjlighet att prova den på verkstad när den inte startat (tidigare startade den alltid inom ett par timmar) Hade tur att till slut få prova en styrbox till tändningen (finns 10 olika varianter). Kostar 8000 kr ny - fick tag på en på en bilskrot för 1500 kr! obs att Volvo har nya ersättningskoder. De går att få reda på om de är lite bussiga.

Så startar bilen inte efter att att den nyligen körts och startar igen om den stått ett tag: prova med att byta styrboxen till tändningen! Skroten har 2 veckors bytesrätt.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]