Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mj1976
Är så att när man kommer upp i ca 110 så börjar ratten vibrera och man känner i sätena. Alla fyra hjulen är nyligen balanserade men det vart ingen skillnad efter det! Tacksam för tips, :roll:
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Detta är även ett problem som jag har stött på med min V70. Har även kört svärföräldrarnas T5:a och de har precis samma fel men hästlängder värre än för mig. För mig uppstår det i hastigheten 110 åxå, men det försvinner nästan direkt efteråt.
Användarvisningsbild
av uno83
Jag har samma vibrationer i min S70 också... Funderar på att göra hjulinställning för att se om det blir bättre.
av kawahasse
Samma här, v70-99. Vore bra om nån som får ordning på det kan skriva vad dom gjort för åtgärd!
av kalmbach
Nybliven ägare till en C70 T5 -01
Jag upplever samma sak strax under 120kmh. Det är absolut inget alarmerande men det känns tydligt.
Gissningsvis är det en kombination av motorns varvtal och bilens hastighet - som ett slags resonans.
av Frigge
Vibrationer i ratt o i bilen kommer i stort sett ALLTID från hjulen.
Att "bara" balansera hjulen är inte allt, man måste kolla rundheten på däcken oxå. Är däcken nyligen bytta kan dom vara dåligt monterade¨på fälgen, tex att man använt lite eller ingen däckpasta när man krängt på dom. Det är oerhört viktigt att man gör rätt vid montering däck på fälg. Gör man inte rätt kan däcken "studsa" lite vilket leder till irriterande vibrationer.

Ytterligare en sak som påverkar är fälg valet, pirat/Replika fälgar är INTE bra, ofta är dom inte 100 % runda o samma sak med lågprisdäck = Man får vad man betalar för.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Har fått detta fel med både sommar och vinterdäcken, kanske har haft otur med att de blivit felmonterade på båda, men det känns som en väldig otur. Har även ett klonkljud höger fram när man kör i gupp, exakt samma fel har svärföräldrarna, kan det inte ha med det att göra åxå?
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Det skulle kunna vara en drivaxel som vibrerar, men då brukar vibrationerna oftast komma vid 50-60 km/h. Är däcken välbalanserad så kan det vara rundheten på dem som spökar, hur är de förvarade? monterade däck rekommenderas liggande, omonterade stående.
av kalmbach
mj1976:

Endast för min egen vetgirighet hade det varit intressant att veta om vibrationerna är kvar vid andra varvtal. Vad händer om du växlar ner en eller två växlar med bibehållen hastighet?
av timebandit
Jag har samma problem med min V70 1998... dock så har jag massa vibrationer i ratten trots nya hjul, balansering etc, bytt massa i framvagngen utan resultat också.

För mig hjälper det inte att växla ner till varken 4an eller 3an, lika mycket vibrationer ändå. Vid 100+ så börjar vibrationerna i bakvagnen göra sig väldigt tydliga.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]