Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stizze
Finns det något tips på atT renovera blekta bakljus/blínker ,går det att slipa?
av Sebb 855 t5
Det bästa är att slipa ned dom och sen klarlacka dom.
Användarvisningsbild
av Anders E
Eller som Bosse Bildoktorn säger:

En kraftig hinna måste slipas bort med vattenslippapper
Min Volvos bakljus börjar bli gamla och överdragna av en gråvit hinna. Finns det något medel som kan göra plasten ren på nytt så att lampljuset syns ordentligt?Berit

SVAR: Om hinnan inte är allt för kraftig kan den poleras bort med Autosol eller jämförbart medel. Om hinnan är kraftig måste plasten först handslipas med ett fint vattenslippapper, först grovlek 400, sedan 800, 1000 och sist 2000.
Därefter maskinpolerar du med Autosol eller liknande medel. Om du är försiktig, så plasten inte blir för varm av friktionen, så kan du maskinpolera med en borrmaskin och polertrissa för billack.
av *pettson*
Anders E skrev:Eller som Bosse Bildoktorn säger:

En kraftig hinna måste slipas bort med vattenslippapper
Min Volvos bakljus börjar bli gamla och överdragna av en gråvit hinna. Finns det något medel som kan göra plasten ren på nytt så att lampljuset syns ordentligt?Berit

SVAR: Om hinnan inte är allt för kraftig kan den poleras bort med Autosol eller jämförbart medel. Om hinnan är kraftig måste plasten först handslipas med ett fint vattenslippapper, först grovlek 400, sedan 800, 1000 och sist 2000.
Därefter maskinpolerar du med Autosol eller liknande medel. Om du är försiktig, så plasten inte blir för varm av friktionen, så kan du maskinpolera med en borrmaskin och polertrissa för billack.
eller så tar man pengarna för slipmedlen och pappret samt klarlacken.. lägger till 200 spänn och köper 70 serien bakljus som passar rakt av utan modifieringar annat än en orange blinkerslampa istället för den ofärgade som är 850 original. :?:
av mbf
Testa Autosol polercreme, det var ett tips jag fick.
av creamore
Jag fixade mina bakljus idag och resultatet blev helt strålande. Såg att det stod nånstans att någon hade gjort det med dem bortmonterade, men jag lät dem sitta kvar och det gick hur bra som helst. Allt jobb gjordes ju för hand, men jag kan tänka mig att det är lättare att ha dem borta från bilen om man kör med maskiner.

Började med att torka av dem med koncentrerad avfettning. Därefter grovslipade jag dem med raka lodräta rörelser med 400-Papper. Hade en liten svamp som jag torkade och blötte med efter några drag med slippappret. När jag dragit av det värsta så gick jag över på 1200-papper och gick över lyktan med små cirkelformade rörelser. Körde kanske 20-30 minuter på varje ljus eller nåt. Även där använde jag mig av svampen för att torka bort sliprester och blöta ljusen. När jag kände mig nöjd så torkade jag av dem ordentligt med en blöt svamp och torkade tort med papper. Därefter var det dags för autosolen. Använde Turtle-polerduk för att lägga på ett täckande lager med små cirkelformade rörelser över hela glaset. När det hade torkat ordentligt så polerade jag av det med en ny torr polerduk. Sen körde jag över ett varv med Turtles Nano-Tech Wax och bakljusen var som nya igen. Totalt tog det ungefär 2½ timme, men det var det värt.

Tack för goda tips!
av Sebb 855 t5
Fågan är om det håller i länden?? Jag gjorde typ så och det höll ett par månader. Jag slipade ned dom en gång till och klarlackade dom och nu är dom som nya.
av creamore
Funderar på att köra över dem med sån bakljusfärg... men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha den mörka eller den röda färgen. Auto-K sprayfärg från Mekonomen.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]